Beantwoord

DVD's opslaan op NAS en weergeven m.b.v. SONOS

  • 28 April 2019
  • 6 reacties
  • 782 Bekeken

Badge +1
Ik ben in het bezit van een Sonos Playbar, SUB en twee Play-1's voor een surround geluid. Ik wil nu mijn DVD's gaan opslaan ('rippen') op mijn NAS en weergeven op de tv m.b.v. een Mede8er mediaspeler.
Voor het rippen gebruik ik het programma DVDShrink. Ik heb dan bij enkele DVD's de keuze om bij de audiotracks verschillende channels te selecteren, bv. AC32-ch Eng en/of AC5.1-ch Eng. Om zoveel mogelijk ruimte te sparen op de HD van de NAS, vraag ik me af of ik hiervan slechts één channel kan selecteren, of toch beiden, voor het beste geluid op mijn Sonos?
icon

Beste antwoord door 106rallye 28 April 2019, 22:16

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7
Ten eerste denk ik dat je niet veel ruimte bespaart door kanalen te verwijderen, maar DVD-shrink laat je dat wel zien. Het geluidssspoor dat je in ieder geval voor Sonos niet nodig hebt is het DTS-spoor. Daar kan Sonos namelijk niets mee.

Mijn volgende opmerking heeft niets met de Sonos te maken, maar hangt af van de vraag hoe je de DVD ript. Maak je er een ISO-bestand van, of een map met daarin een AUDIO_TS- en VIDEO_TS-map? Voordeel daarvan is dat je de oorspronkelijke extra’s en menu’s kunt blijven zien. Maar een nadeel is dat je afhankelijk blijft van een mediaplayer als je Mede8er (ik heb er zelf overigens ook één). Veel Smart TV’s en andere apparaten werken vanaf servers op je NAS (zoals bijvoorbeeld Kodi of Plex), die niets kunnen met deze formaten. De tijd van de mediaplayers lijkt voorbij. Mocht je dus nu veel tijd steken in het rippen van je DVD’s dan zou je ook kunnen rippen naar een .mkv o.i.d., waarbij je minder afhankelijk bent van je mediaplayer, maar wel je menu’s kwijtraakt. Ook bij een rip naar andere formaten kun je (in ieder geval waar het Sonos betreft) afzien van het meenemen van DTS.
Badge +1
Hallo,
Dank voor je reactie.
Ik ben pas begonnen met een aantal DVD's op mijn NAS te zetten, zo'n stuk of drie. Ik heb hiervoor DVDShrink gebruikt en alleen de taal en de meest gebruikte subtitels (NL of Engels) aangevinkt, Bij het selecteren van een audiospoor was ik niet helemaal zeker welke de beste kwaliteit zou geven op de Sonos, dus heb ik zowel AC32-ch Eng als AC5.1-ch Eng aangevinkt. DTS heb ik achterwege gelaten. Maar welke audiospoor is het beste 32 of 5.1, of maakt dat niet zoveel uit?
Begrijp ik je goed als je door te kiezen voor *.mkv je de menustructuur van de DVD kwijtraakt? Dat lijkt me wat onoverzichtelijk worden, maar ik heb mkv nog niet geprobeerd.Ik wist ook niet dat mediaplayers achterhaald beginnen te worden, dus misschien is het dan toch zinvoller of te gaan omzetten naar mkv? Geen idee hoe ik dat op mijn tv-Sonos moet afspelen zonder de mediaplayer, maar misschien begrijp ik het nog niet goed.
Omdat ik dus nog met mijn andere DVD's moet beginnen, wil ik natuurlijk wel meteen aan de slag met een formaat dat zoveel mogelijk toekomstbestendig is.. Kun je me adviseren, ook voor wat betreft een programma dat mijn DVD's naar mkv kan omzetten? Alvast bedankt!
Reputatie 7
Ik gebruik zelf vaak het programma Handbrake. Volgens mij kun je daar ook DVD’s mee converteren. Qua audiospoor zou zowel AC-3 2-channel (stereo) als het 5.1-spoor (surround) laten staan. Dat laat je de meeste opties voor de toekomst; surround werkt met je Sonos dus die moet sowieso blijven. AC3 2-channel kan van belang zijn voor als je de bestanden op een stereo TV wilt weergeven.
Of je de DVD’s converteert naar ISO of .mkv of een ander formaat is jouw keuze. Dat mediaplayers als de Mede8er achterhaald raken kun je zien aan het feit dat er nauwelijks nieuwe meer verschijnen. Ook niet van Mede8er zelf. Als je nu converteert naar met DVDshrink gooi je niets weg, maar moet je hoogstens in de toekomst toch naar een ander formaat. Je kunt je keuze dus heel goed uitstellen - dan heb je in de toekomst mogelijk nog wat werk.
Badge +1
Misschien niet echt een onderwerp voor deze Community, maar misschien hebben jullie toch een antwoord voor me:
Ik ben nu wat aan het uitproberen met het programma MakeMKV en van een aantal DVD's heb ik nu één *.mkv bestand gemaakt en op mijn Synology NAS gezet. Ik kan echter niet ontdekken hoe ik kan wisselen van hoofdstuk/chapter. Bij muziek-dvd's is dat namelijk wel handig...
Misschien kan dat ook niet bij *.mkv? Overigens kan ik deze *.mkv-bestanden met zowel op mijn Samsung QLED tv, als met mijn Mede8er mediaspeler probleemloos afspelen. Misschien heb ik iets gemist bij de instellingen? Voordat ik nu -het prijzige- MakeMKV zou gaan aanschaffen, wil ik natuurlijk wel zeker weten of het de juiste keuze zou zijn... Het geluid van het *.mkv-bestand via de SONOS Playbar, Woofer en twee surround Play-1's is overigens prima.
Badge +1
Vervolg op mijn voorgaande post:
Ik merk dat als ik het *.mkv bestand op mijn computer afspeel met VLC Mediaspeler, ik in balk onder 'Playback', wel kan kiezen voor verschillende Chapters..
Kortom, het lijkt dus een 'tekortkoming' te zijn van de mediaspeler van mijn Samsung TV en mijn Mede8er mediaspeler. Ik stap binnenkort over op een Synology DS215j NAS. Misschien dat deze meer mogelijkheden biedt met een beter DSM?
Reputatie 7
Badge +2
De Synology is simpelweg de bron, en geeft de informatie aan al je apparatuur, kijkende naar hoe je TV wel de film laat zien komt de informatie dus aan op het toestel wat het moet afspelen.
Zie niet in waarom een andere NAS met mogelijk ander DSM hier verandering in zou geven.