Beantwoord

Google assistent werkt slecht op Sonos

  • 20 September 2020
  • 6 reacties
  • 2177 Bekeken

Hey. Voordien had ik een kleinere JBL box met spraakbediening via Google Home. De spraakassistentie was vlot en verrrassend slim. 

Nu heb ik sindskort de Sonos One maar de spraakassistentie werkt veel slechter dan die JBL die maar de helft kostte. 

Vragen zoals: wat is mijn adres, speel afspeellijst ... op youtube music, wat staat er in mijn agenda op 20 september, stop muziek......Krijg ik meestal helemaal géén antwoord.

Is er een verschil in Google Home bediening en google assistentie? Ofwel heb ik iets verkeerd ingesteld ofwel vind ik de samenwerking Sonos-Google echt niet goed. 

 

Bedankt alvast. 

icon

Beste antwoord door Sjoop1985 23 September 2020, 19:13

Bekijk origineel

6 Reacties

Reputatie 7

Geen ervaring met de JBL, maar GA werkt op de Sonos inderdaad anders dan via mijn Nest mini’s. In hoeverre dit door Sonos bepaald wordt of door Google, kan ik niet zien. Voorbeelden zijn de bijvoorbeeld het feit dat op Sonos elke opdracht met spraak wordt bevestigd, terwijl dat op de Mini’s altijd met de (minder invasieve) “bloep” gaat. Ook een specifieke storing tussen Hue via GA op Sonos lijkt op verschillen te duiden. Elders op het forum worden ook verschillen in zoekresultaten aangegeven - bijvoorbeeld de vraag hoe lang aardappels moeten koken, waar je via Sonos geen antwoord kreeg (nu wel trouwens). Iets van de laatste tijd is dat ik bij via de Sonos app gestarte muziek van Spotify “stop muziek” moet zeggen en bij via GA gestarte muziek gewoon “stop”. Eerder was bij allebei gewoon “stop” voldoende.

Een deel van jouw problemen lijkt wel persoonlijk, hoewel ik de agenda en YM niet gebruik. Ik kan dat niet voor je verifiëren.

Reputatie 5
Badge +3

Wellicht heb je problemen met Voice Match? Ik zou bij de instellingen van je Assistent eens kijken of je Sonos apparaten ook onder het lijstje met Voice Match apparaten staan.

 

Verder ga ik mee met @106rallye, de implementatie van GA op Sonos is verre van wat er op sommige andere apparaten mogelijk is.

@106rallye Wel leuk om te zien dat mijn aardappelen-voorbeeld nog steeds “leeft” :joy:

 

Waar dit door komt is inderdaad gissen, maar het lijkt me waarschijnlijk dat dit ook te maken heeft met waarom het überhaupt zo lang duurde tot GA op Sonos beschikbaar kwam - tussen de release van de One met spraakbedieningsmogelijkheid en de introductie van GA op Sonos zat volgens mij anderhalf jaar. Het lijkt erop dat Sonos - wellicht om technische redenen - een andere implementatie van het platform gebruikt dan andere speakerfabrikanten.

 

Of het ooit beter wordt, is nog een grotere vraag, zeker nu Sonos en Google elkaar over en weet met patent-rechtszaken om de oren slaan.

 

 

Bedankt alvast!

Reputatie 7

Sinds deze week weer iets vreemds….…

Mijn normale opdracht om het licht in een kamer uit te doen is “Hey Google, licht uit”. Normaal gaat dan het licht uit en zegt Google: “OK, ik doe twee lampen uit”. Antwoord sinds plusminus eergisteren: “Het spijt me, ik heb het niet verstaan”. Maar “Hey Google, lampen uit” werkt wel. En als je het licht uit hebt, kun je het met “Hey Google, licht aan” weer aan krijgen. Dus “licht uit” verstaan we niet, maar “licht aan” opeens niet meer. Zomaar, out of the blue. Schiet mij maar lek.

Reputatie 7

Belangrijke toevoeging: alleen op de Sonos gaat het zo. Op de Nest Mini (gekoppeld met een Symfonisk) werkt het oude commando nog.

Reputatie 7

Nog gekker: op de sonos in de keuken werkt de oude methode voor uitzetten nog. Op zolder en in de woonkamer echter, zoals hierboven uitgelegd, niet meer…..

Reageer