Beantwoord

Zoemend/Ratelend geluid Beam

  • 27 April 2021
  • 8 reacties
  • 971 Bekeken

Badge

Hallo.

Ik heb een probleem met mijn Sonos Beam. Als er geluid vanaf de TV afspeelt dan geeft het rechter deel van de Beam een zoemend/ratelend geluid. Wanneer je het geluid harder zet wordt het zoemen ook harder en andersom.

Als ik muziek afspeelt via Spotify bijvoorbeeld dan is het geluid weg en werkt de Beam prima. 

Ik heb de HDMI kabel al vervangen, maar dit verhelpt het probleem niet.

Iemand suggesties? Aangezien het apparaat niet kapot lijkt te zijn omdat muziek afspelen en radio luisteren prima werkt. 

Het probleem doet zich sinds gisteren voor.

Groetjes Edwin.

icon

Beste antwoord door Jeroen V 28 April 2021, 10:12

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 4
Badge +1

Hey @edwins1990  Goedemorgen en welkom op de community.

 

Heb je eventueel de mogelijkheid om het op een andere TV te proberen?

Mocht dit niet het geval zijn, heb je dan de mogelijkheid om het te proberen via de optische kabel? 

Bij de Beam heb je een klein verloop stekkertje gekregen waardoor je de Beam ook via de optische uitgang kan aansluiten.

Ik ben erg benieuwd of de Beam op een andere TV of optisch aangesloten via dezelfde TV ook dit vreemde geluid maakt.

 

Badge

Hallo Jeroen,


Bedankt voor je reactie! Ik ben er even mee aan het testen geweest. Op een andere TV (wel redelijk oud type) kreeg ik helemaal geen geluid. Toen heb ik alles weer aangesloten op de eerste TV en toen was het geluid weg. Het werkt nu allemaal weer prima via de HDMI. Ik kijk het even aan zo, ik hoop dat het zo in orde is. 

Badge

Vandaag keerde het geluid helaas weer terug. Heel vreemd. Ik heb daarom je tip met het optische aansluitstuk geprobeerd. Alleen hierdoor verdwijnt het geluid niet. Het is ook alleen maar met audio dat via de TV komt. Alles wat ik via de Sonos app of Google Home laat afspelen is kraakhelder. Heel vreemd.

 

Reputatie 4
Badge +1

Hey @edwins1990 

 

Vreemd dat hij het bij een andere TV ook doet.

Gezien het feit dat het alleen gebeurd tijdens geluid afspelen vanuit een TV en niet tijdens muziek afspelen is het misschien een goed idee om een andere optische kabel te proberen.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen V . Je tekst klopt niet helemaal. Op een andere tv was helemaal geen geluid, hetgeen door instellingen kan komen.

Ipv een andere optische kabel zou ik een andere hdmi kabel proberen.

Badge

Beide geprobeerd. Maar helaas zonder resultaat. Het geluid blijft. Enig idee welke instelling ik zou kunnen wijzigen om toch geluid via de andere TV (Samsung Smart TV uit 2012) te krijgen? Zo kunnen we vaststellen of uitsluiten dat het aan de TV ligt lijkt me.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Geen ervaring met Samsung. Wellicht kan je het typenummer vermelden om de handleiding te kunnen raadplegen.

Ik weet niet of je gebruik maakt van een decoder. Zo ja dan zou je het geluid ook rechtstreeks vanuit de decoder naar de Beam kunnen sturen. Dit is natuurlijk niet wat je echt wilt, maar wel een mogelijkheid om te testen.

Badge

Net even weer aan het proberen geweest. Maar als ik de Beam nu weer aansluit op de reguliere TV is het geluid weer weg. (Ik had hem afgekoppeld omdat het geluid erg irritant is tijdens het TV kijken). Dus als de soundbar een tijdje is afgekoppeld dan werkt het allemaal wel weer een tijdje. Nadeel is wel dat er nu dus ook niet zoveel te testen valt. Ik laat de TV gewoon de hele dag aan nu om te kijken of het geluid na een tijdje terugkeert.

 

Ik gebruik op beide TV's CI modules en heb geen decoders verder. Als het geluid terugkeert dan ga ik nog even testen op de andere TV a.d.h.v de handleiding. Die had ik er vorige keer niet bij.