Beantwoord

Wifi ontzettend traag als Sonos speelt

  • 7 April 2020
  • 5 reacties
  • 813 Bekeken

Badge

Wij hebben de volgende opstelling:

  • Een playbar die bekabeld aan het netwerk hangt
  • 2x Sonos One surround-speakers die draadloos via SonosNet werken
  • 1x Sonos One speaker in een andere kamer die draadloos via SonosNet werkt

Nu heb ik een WiFi accesspoint (Ziggo WifiBooster) toegevoegd aan het netwerk: https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

Hieraan is niets van Sonos aangesloten. Sonos werkt ook als vanouds, maar als Sonos speelt dan is de WiFi-snelheid op de 5 GHz band van het nieuwe accespoint opeens ontzettend traag. Zodra ik de muziek pauzeer schiet de WiFi-snelheid weer omhoog.

Door Sonos-boxen los te koppelen merkte ik dat het probleem zich niet voordoet als de surroundspeakers uit staan. Dus met alleen de playbar en de Sonos One in de andere kamer doet het probleem zich niet voor.

Na wat zoeken las ik over issues met het Spanning Tree Protocol. Daar lijkt het wel op. Kan dat het zijn? Tips om het op te lossen? Op het access point kan ik heel weinig instellen. Deze zit nog in de retourperiode, dus ik overweeg deze terug te sturen en een andere te nemen. Maar hoe weet ik dan welke ik moet nemen?

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 7 April 2020, 10:54

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Probeer eens een ander kanaal van het Sonosnet, mogelijk dat dit stoort met het WiFi kanaal?

succes!

Badge

Bedankt voor je reactie. Ik denk niet dat het de oorzaak is. SonosNet zit namelijk op 2.4 GHz en het probleem doet zich voor op de 5 GHz band van het accesspoint.

Reputatie 7

Dat is gek. Maar Sonos gebruikt de 5Ghz wel voor de surroundverbinding. Kun je op de AP voor 5GHz een ander kanaal instellen op het AP?

Badge

Dat wist ik niet. Zal dat vanavond proberen. Bedankt voor de tip.

Badge

@106rallye Dit was denk ik inderdaad het probleem. Na een ander 5GHz kanaal te hebben gekozen op de AP werkte het allemaal goed. Een aantal uur later wel weer hetzelfde probleem. Dat kan denk ik komen doordat de Playbar af en toe van kanaal schijnt te switchen:

https://en.community.sonos.com/wireless-speakers-228992/playbar-5ghz-channel-setting-33952

Even aankijken hoe vaak een conflict voor gaat komen. Zo nodig moet ik weer even verder kijken of ik de AP op een veilig kanaal kan zetten waar de Playbar niet op zit.

In ieder geval bedankt, je hebt me op het goede spoor gezet.