Skip to main content

I.v.m. mijn elektrisch schema van mijn woning. Wat is het stroomverbruik van de Sub G4 als hij in werking is? Ik zie op de site alleen het verbruik in stand-by. 

Mijn niveau qua stroom is dat van een geïnteresseerde leek. Maar als het verbruik van de Sub echt iets uitmaakt voor “het elektrisch schema van je huis”, zit je dan niet erg op de grens? Het is geen waterkoker…..

Het gaat misschien wat ver…. Maar mijn groepen in de MK zijn aardig vol aan het raken. Naar aanleiding daarvan heb ik een schema gemaakt van alle stroom verbruikers voor een betere verdeling over de groepen.

En natuurlijk, de Sub zal een groep of aardlekschakelaar er niet uit laten klappen. Dus gewoon voor de volledigheid.

Overigens…. Vreemd dat Sonos wel het verbruik van de stand-by stand vermeld maar niet het verbruik bij gebruik.

Sterker…. Deze vraag ook bij Sonos voorgelegd en die wisten mij het verbruik niet te noemen.

Wanneer dit echt van belang is dan zal je vast wel wat stroommeters in huis hebben om het werkelijk verbruik per apparaat te meten. Zo niet dat zou ik er zeker wat aanschaffen. Geeft heel veel inzicht.

Ik heb een verbruiks stekker thuis. Ik kan vanavond wel even eentje tussen de subwoofer plaatsten. Ik denk niet dat het super veel is. 

Stand-By verbruik voor Sub G4 is 1,89 Watt.

Ben ook wel benieuwd hoe je meterkast ingedeeld is dat het verbruik van je speakers interessant is.

Ik heb voor audio en TV een aparte groep gemaakt. Die dateert nog uit de tijd dat ik naar (analoge) high end apparatuur luisterde.

Dan zal er ondertussen wel heel wat veranderd zijn in het verbruikte vermogen van je apparatuur. De huidige apparatuur valt op geen enkele wijze meer te vergelijken met de oude apparatuur.
Ook wel knap wanneer je met de moderne apparatuur toch alles binnen diezelfde groep zou kunnen plaatsen. Je hebt nu toch diverse stroomaansluitingen nodig ver buiten de plek waar je tv en/of versterker stond.

Begrijp ook niet hoe je eea beter zou kunnen verdelen over je bestaande groepen. Ga je dan met verlengsnoeren werken om je sub dan maar op een andere groep te krijgen?

Vanaf de groepenschakelaar naar een centraaldoos (MK) en vandaar via de systeemschacht/kruipruimte, naar BG, 1e en 2e verdieping.

Volgens mij is er m.b.t. het audiogedeelte mi. een spraakverwarring. Het (huidige) audio en TV gedeelte speelt in dit alles natuurlijk geen rol. Maar omdat ik ooit met een elektrisch overzicht ben begonnen wil ik het overzicht actueel houden. En… je ziet op welke groep een apparaat is aangesloten.

En…. in mijn overzicht van stand-by apparaten, in de nachtelijke uren, schrik je hoeveel watts er elke nacht doorheen gaan.

Ach, bij bij is het gemiddelde wattage, in de nachtelijke uren, ergens tussen de 75 en 80 met af en toe een piek naar 145 (vermoed de koelkast). In het verleden was 1 lamp al goed voor 100 watt. Kan er niet echt wakker van liggen. Maar ieder zijn hobby. 😉

Ooit een P1 meter aangeschaft, dan kijk je in het begin regelmatig en dan kom je erachter dat je er toch niet veel aan kan veranderen en/of dat iedere verandering vrijwel niets oplevert. Tijdje trouw automatisch een aantal stroomgebruikers uitgeschakeld en dat levert dan een paar euro per jaar op. Eén keer een klein wasje extra draaien is dan erger en tja…….. het lukt mij niet meer om mijn vrouw te heropvoeden. 

Ben het met ​@Erooij eens. Heb toevallig net vorige maand mijn betaalde versie van de Home wizard app stop gezet, in het begin super fanatiek bezig maar betaal ook liever een paar euro per maand meer. Als we weg gaan zet ik de speakers vaak niet eens uit.

@Ronald22 Zo is het bij mij precies gegaan. Ook Home wizard. De kosten van het bijhouden waren hoger dan de te behalen winst. 😂

8 Watt bij een volume van 25 en het volume van de subwoofer op +4 

Reageer