Vraag

Spijt van update S2


Badge +1

Hoi,

 

ik weet niet of ik de enige ben die spijt heeft van de update?

ik heb 3 stuks Sonos One second gen en ze zijn nu allemaal op de S2 geupdate en heb er echt spijt van. Ze klinken bewoon niet meer zo warm als voorheen, mijn vrouw en dochter hebben hetzelfde idee hierover. Een collega van mij heeft ook twee stuks Sonos one second gen en heeft er ook spijt van om precies dezelfde reden als ik. 
ik luister vaak dezelfde muziek en merk gewoon dat de zang overheerst en het minder warm klinkt allemaal. Nu heb ik gelezen dat het systeem via de Factory reset weer aan de S1 controler kan worden gekoppeld, maar helaas. 

Nu hoop dat iemand mij verder kan helpen. 
 

alvast bedankt. 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7

Ik zit ook op S2 en mij is dit niet opgevallen. Heb je al eens een nieuwe Trueplay gedaan?

Terugrollen naar S1 is dis niet gelukt? Waarom niet?

Badge +1

Goedemorgen 

Trueplay heb ik natuurlijk opnieuw uitgevoerd. Eerst met mijn Iphone en daarna nog eens met de Ipad, gewoon om te kijken of er verschil zou zijn.


Ik heb de speakers allemaal een een factory reset gegeven en heb daarna geprobeerd deze dus weer als nieuw product aan de sonos s1 controller te koppelen. Maar dat laat die niet toe en krijg dus de melding dat het niet compatible is. Dus je kunt als je nu dus een Sonos second gen koop, deze dus nooit icm S1 gebruiken en vind ik een zeer slechte zaak. 
 
Ik heb een aparte luisterkamer in huis waar ik een bovengemiddelde installatie heb staan en luister veel muziek. Ik heb de Sonos puur aangeschaft omdat mijn vrouw geen grote speakers in de woonkamer wil. Dus Sonos One is het toen geworden, puur omdat ze compact waren en toch wel het beste geluid leverde voor dat formaat speakers. Maar als er geen oplossing is, dan doe ik ze weg. Ik was van plan nog wat te gaan uitbreiden, maar dat ga ik dus niet doen als er geen oplossing komt. 

Reputatie 7

Ik meen inderdaad gelezen te hebben dat je één S1 device moet hebben om terug te kunnen rollen -  jij hebt inmiddels alles op S2. Ik zou eens bellen met Sonos.

Niet helemaal netjes, maar misschien wel een oplossing: bestel een nieuwe One, richt hem in op S1, gebruik hem om je andere speakers terug naar S1 te krijgen en maak gebruik van je recht om hem terug te sturen.

Reputatie 5
Badge +3

Ik wil natuurlijk niet tekort doen aan de ervaring van anderen, maar ik vind het vreemd.

Op de communities van Sonos zie ik een paar berichten die zeggen dat de audio kwaliteit óf beter is geworden, óf slechter. Ik hoor zelf geen verschil. Ik had verwacht dat als er echt een hoorbaar verschil was, dit véél meer berichten had opgeleverd. (Als voorbeeld, op de internationale community zijn “negatieve” topics vaak goed voor ettelijke tientallen tot honderden posts per uur)

Bovendien heb ik de indruk dat dit soort software wijzigingen vooral ingrijpen op het “computer” stuk van Sonos, dat de streaming, netwerkverbindingen en dergelijke regelt. De S2 upgrade was gericht op het introduceren van een softwareplatform dat de mogelijkheden van de nieuwere hardware (geheugen, processorkracht) beter zou kunnen gebruiken.

Ik zou niet weten waarom Sonos überhaupt wijzigingen zou willen aanbrengen aan de Digital Signal Processing. De speaker heeft een aantal fysieke parameters en door middel van akoestische testen stellen ze de audio processing helemaal of op die parameters. De speakers veranderen niet meer van vorm, driver, versterker of wat dan ook als ze bij jou thuis staan. Wat valt er dan nog te optimaliseren?

Mensen zijn over het algemeen zeer onbetrouwbare waarnemers. Onze zintuigen zijn niet geweldig en onze hersenen feilbaar. We zijn geneigd om waar te nemen wat we willen waarnemen (confirmation bias). Zonder objectieve data (een meting met een meetinstrument, of een dubbelblind ABX test) vind ik het moeilijk om Sonos verantwoordelijk te houden voor eender welke waarneming, of dat nu een verslechtering of een verbetering is.

Badge +1

Sjoop, Je hebt met wat zaken zeker een punt. 
De software update is ook bedoeld om High Definition geluid te kinnen weergeven, dus er is normaal een aanpassing nodig om de frequenties te kunnen gebruiken. Ik heb al gelezen dat mensen vinden dat stemmen nu wat “crisper” klinken, dus er is een waarneming van verschil. 
Ik heb een aparte kamer in huis waar ik een degelijke muziek installatie heb staan en ben een echte hifi liefhebber. 
Toen ik deze installatie nog in de woonkamer had staan, merkte ik als een luidspreker verschoven was. Toen mijn dochter klein was gebeurde dat wel eens. 
Voor mijn gehoor is er een verandering in geluid bij de Sonos One waar te nemen en vind het nu gewoon geen prettig geluid. Van te voren was ik redelijk tevreden en zeker met wat ik gewend ben. Ik vergelijk de Sonos zeker niet met mijn muziek installatie, dat zou niet reëel zijn. 
Ik kan het eventueel terugdraaien door een gen 1 speaker aan te schaffen, maar vind dit belachelijk. Dus als Sonos mij de optie niet geeft om het zonder extra kosten terug te draaien, dan flikker ik alles eruit en stap ik over naar Bose of Denon. Ik heb ze toen der tijd al thuis gehad en heb toen voor Sonos gekozen, omdat ik die toe het beste vond klinken. 
Ik ben nog op antwoord aan het wachten van Sonos en laat mij benieuwen wat ze ermee gaan doen. 

 

Reputatie 5
Badge +3

Ik kan het eventueel terugdraaien door een gen 1 speaker aan te schaffen, maar vind dit belachelijk. Dus als Sonos mij de optie niet geeft om het zonder extra kosten terug te draaien, dan flikker ik alles eruit en stap ik over naar Bose of Denon. Ik heb ze toen der tijd al thuis gehad en heb toen voor Sonos gekozen, omdat ik die toe het beste vond klinken. 
Ik ben nog op antwoord aan het wachten van Sonos en laat mij benieuwen wat ze ermee gaan doen. 

Kun je vertellen waar je dit hebt gehoord? Het klopt namelijk niet, je kunt elk product dat geschikt is voor S1 (dus geen Arc, Five of Sub Gen3) terugzetten naar de fabrieksinstellingen (https://support.sonos.com/s/article/1096) en toevoegen aan een S1 systeem in de S1 app of in de S1 app een nieuw systeem installeren.

 

Je hebt geen S1 speaker nodig om andere te downgraden.

 

Gen1 voor ons is overigens wat anders dan S1. Er is een Play5 Gen1 en Gen2, er is de One Gen1 en Gen2 en de Sub heeft er drie. Een Play5 Gen1 is geen S2 product, een One Gen1 is dat wel. 

https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL

 

EDIT: Bovenstaande klopt niet.

Badge +1

Frank, ik heb de Gen 2 die de update S2 hebben een factory reset gegeven en daarna geprobeerd deze aan te melden op de S1 app. Helaas niet mogelijk, want men krijgt dan de melding dat het niet compatible is met de S1 je moet de S2 downloaden. 

In onderstaande link staat dat je een Gen 1 of S1 speaker moet hebben die nog op de S1 app is aangesloten. Dan kun je S2 speakers terug zetten  

https://www.google.be/amp/s/www.digitaltrends.com/home-theater/before-upgrading-to-sonos-s2-read-this-separate-systems/%3famp

Aangezien mijn speakers allemaal de S2 update hebben gehad, kan ik dus schijnbaar niet terug. Ik heb het echt meerdere keren geprobeerd en krijg iedere keer de melding dat de speakers niet compatible zijn en ik de S2 app nodig heb  

 

 

Badge +1

Ik kan het eventueel terugdraaien door een gen 1 speaker aan te schaffen, maar vind dit belachelijk. Dus als Sonos mij de optie niet geeft om het zonder extra kosten terug te draaien, dan flikker ik alles eruit en stap ik over naar Bose of Denon. Ik heb ze toen der tijd al thuis gehad en heb toen voor Sonos gekozen, omdat ik die toe het beste vond klinken. 
Ik ben nog op antwoord aan het wachten van Sonos en laat mij benieuwen wat ze ermee gaan doen. 

Kun je vertellen waar je dit hebt gehoord? Het klopt namelijk niet, je kunt elk product dat geschikt is voor S1 (dus geen Arc, Five of Sub Gen3) terugzetten naar de fabrieksinstellingen (https://support.sonos.com/s/article/1096) en toevoegen aan een S1 systeem in de S1 app of in de S1 app een nieuw systeem installeren.

 

Je hebt geen S1 speaker nodig om andere te downgraden.

 

Gen1 voor ons is overigens wat anders dan S1. Er is een Play5 Gen1 en Gen2, er is de One Gen1 en Gen2 en de Sub heeft er drie. Een Play5 Gen1 is geen S2 product, een One Gen1 is dat wel. 

https://support.sonos.com/s/article/4786?language

Ik kan het eventueel terugdraaien door een gen 1 speaker aan te schaffen, maar vind dit belachelijk. Dus als Sonos mij de optie niet geeft om het zonder extra kosten terug te draaien, dan flikker ik alles eruit en stap ik over naar Bose of Denon. Ik heb ze toen der tijd al thuis gehad en heb toen voor Sonos gekozen, omdat ik die toe het beste vond klinken. 
Ik ben nog op antwoord aan het wachten van Sonos en laat mij benieuwen wat ze ermee gaan doen. 

Kun je vertellen waar je dit hebt gehoord? Het klopt namelijk niet, je kunt elk product dat geschikt is voor S1 (dus geen Arc, Five of Sub Gen3) terugzetten naar de fabrieksinstellingen (https://support.sonos.com/s/article/1096) en toevoegen aan een S1 systeem in de S1 app of in de S1 app een nieuw systeem installeren.

 

Je hebt geen S1 speaker nodig om andere te downgraden.

 

Gen1 voor ons is overigens wat anders dan S1. Er is een Play5 Gen1 en Gen2, er is de One Gen1 en Gen2 en de Sub heeft er drie. Een Play5 Gen1 is geen S2 product, een One Gen1 is dat wel. 

https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL

 Ik heb deze stappen allemaal gedaan en werkt dus niet. De S1 controller kan het nieuwe product vinden, maar zegt bij het installeren dat deze niet compatible is en je de S2 app nodig hebt. Dus indien jouw beweringen kloppen, dan zou ik graag weten hoe wel moet. Want met de speaker naar fabriek instellingen zetten en opnieuw aanmelden op een S1 controller werkt niet.  Hebben het met alle drie de speakers geprobeerd. 

 

Badge +1

Zoals men ziet is de speaker naar de fabrieksinstellingen gezet en in de verdere meldingen is te zien dat het niet mogelijk is. Heb natuurlijk “met S1 compatibel product installeren en helaas. 

Reputatie 5
Badge +3

Mijn excuses, ik had het verkeerd. Het is niet mogelijk om enkel met S2 producten een nieuw S1 systeem te installeren. Je moet hiervoor een S1 product hebben.

Inderdaad Peter, het klopt wat je schrijft. Ik krijg dezelfde meldingen na update S2. Kan ook niet terug naar S1. Kan toch niet de bedoeling zijn van Sonos.

Badge +1

Het heeft even geduurd, maar ben nu terug naar de S1 en ben weer tevreden.

Ik heb een play 5 gen1 moeten aanschaffen om het voor elkaar te krijgen, daar Sonos zelf weinig tot niets voor mij kon betekenen. 

Maar geloof me, het is het meer dan waard als je de Sonos One gen 2 hebt om deze op de S1 te laten, over de rest kan ik niet oordelen. 

Het geluid is vele malen beter en weer in balans en een clubje audiofielen heeft het ook ervaren. Vandmiddag uren geluisterd naar de Sonos one in de stereo opstelling met S2 en toen met de S1. Het verschil is voor ons allemaal duidelijk waarneembaar en unaniem zijn we ook in ons oordeel. S2 voor Sonos One Gen 2 is niet goed!! 

Mijn advies is dan ook voor diegene die nog de kans hebben, blijf op de S1!!!

 

Ik heb ook zeker spijt van de update! Vind het geluid sinds het updaten naar S2 ook niet meer mooi. De warmte is weg, de stemmen zijn crispy, niet zuiver. Het lijkt ook wel of er lagen in de muziek missen. Zo zonde! Ik zal nu dus ook een gen1 moeten aanschaffen om weer terug te kunnen naar het mooie, volle geluid van de S1.  In ieder geval fijn om te weten via dit forum dat de mogelijkheid om terug te kunnen er nog is!