Sonos via mobiele data/telefoon

  • 7 January 2021
  • 3 reacties
  • 1024 Bekeken

Ik overweeg de kabel op te zeggen en onbeperkt mobiel internet via mijn mobiele telefoon te gebruiken. Dat lijkt mij in mijn geval zo'n 400 euro per jaar te kunnen schelen. Ik heb wel een mooie muziekinstallatie (B&O boxen en een losse Sonos 5) gekoppeld aan Sonos Zone Bridge die weer gekoppeld is aan de kabel. Kan ik een en ander ook direct koppelen aan mijn mobiele telefoon waarbij mijn mobiel dus functioneert als mobiele hotspot? Of is er een andere handige methode om e.e.a. te koppelen? Of misschien zelfs mijn modem toe koppelen aan mobiel? Volgens mij is het internet via mobiel in mijn regio verder best stabiel.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Maar ook bij de oplossing van @Eddie the Eagle  zal je een extra abonnement bij je provider nodig hebben omdat de router een simkaart nodig heeft. Je wilt toch niet steeds die van je telefoon wisselen. Een groot deel van de kosten die je denkt te winnen ben je dan alweer kwijt.

Dank Eddie, ik begrijp het. Jammer wel dat Sonos het niet ondersteunt. Cutting the cord heet het stoppen met kabel. Je oplossing klinkt interessant. IK ben niet echt technisch is dus een drempel. Verder moet ik ook nog kijken naar de andere elementen van ons kabelgebeuren, zoals Netflix, ik heb Google Nest en gewoon live tv.

Reputatie 6
Badge +3

Sonos sluit dit uit voor ondersteuning in dit artikel. Dus als het niet werkt hoef je niet met Sonos te bellen.

Toch zou het IMHO in theorie kunnen werken. Niet op de manier zoals jij zegt (direct aan telefoon of modem aan telefoon) maar via een 4g router die lan-poorten, wifi en DHCP ondersteund. Een apparaatje zoals deze heeft dat allemaal. Deze kun je  direct voorzien van een SIM card maar heeft ook Wifi as Wan. Dat wil zeggen dat je telefoon als mobiele hotspot fungeert en dit apparaatje daar verbinding mee maakt. De hele communicatie met Sonos gaat dan via een Lan poort waar je een Sonos aan hangt die de rest van SonosNet voorziet. Beter is het om er een aparte Sim card in te zetten. Je kunt dan ook met telefoons, laptops etc via wifi contact maken met de router voor internet maar zeker ook om Sonos te bedienen.

Dit is de theorie, de praktijk zal moeten leren of het allemaal voldoende bandbreedte krijgt om Sonos goed te laten functioneren. Ik gok van wel maar geen garanties. Mij lijkt het een supercoole oplossing voor bv op vakantie. Als je het werkend krijgt, hoor ik het graag !

 

edit: hier zelfs al voor 90 eur