Beantwoord

Sonos Play:1 stopt met spelen - bufferprobleem

  • 7 January 2019
  • 11 reacties
  • 1872 Bekeken

Beste, bij het afspelen van VRT radiostations via TunIn stopt de Sonos geregeld even met spelen, blijkbaar omdat de buffer niet snel genoeg kan worden gevuld. Dit ondanks een ruim voldoende aanwezig wifi signaal (Telenet app maakt selfs 4k streaming mogelijk). Ik zou willen uitbreiden met meerdere Sonos apparaten, maar dit probleem houdt me tegen dit te doen.
icon

Beste antwoord door Tim S 11 January 2019, 09:44

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

diagnose nummer is 621364377, buffer valt uit elke 10 minuten gedurende 30 seconden. Zeer vervelend
Reputatie 7
Badge +2
Je maakt gebruik van Devolo wifi adapters, en dit is iets wat wij bij Sonos helaas niet ondersteunen (als deze via het stroom netwerk zijn data ontvangt van de modem).
EoP (ethernet over power) is een nieuwe functie waar veel bedrijven mee adverteren, maar dit is geen stabiele manier van data overdragen, en zien wij bij Sonos liever niet.
Wil je vragen hier eerst een aanpassing in aan te brengen alvorens we je probleem met radio verder kunnen onderzoeken.
Mogelijk dat je probleem al opgelost is vanaf het moment dat je Sonos geen gebruik meer maakt van de devolo adapter.
Misschien wil je ons even bellen als je verdere ondersteuning nodig hebt, bijvoorbeeld als er nog problemen zijn, of als je assistentie nodig hebt bij het aanpassen van wat ik je nu verzoek.
Beste Tim,
Dat verklaart veel natuurlijk en spijtig, want die Powerline adapters werken hier vrij goed. Geldt dat niet ondersteunen ook voor de Wifi boosters van Telenet ? Ik heb ondertussen een Sonos Boost geïnstalleerd en dat heeft het probleem is voor 90% opgelost, maar nog niet helemaal dus. Misschien moet ik die booster van plaats veranderen.
Een andere vraag. Als ik bijkomende Sonos toestellen aankoop en toevoeg, gaat dat dan een invloed hebben op de ontvangstkwaliteit ? Of gaat elk individueel Sonos toestel nog altijd zelf op zoek naar signaal ?
Reputatie 5
Badge +3
Hi Wim, iedere speaker probeert de meeste optimale verbinding te vinden, of direct met de Boost of met een andere Sonos-product dat een goed signaal kan doorgeven.

Wanneer je een Boost aansluit is het verstandig om het WiFi-signaal uit de Sonos-installatie te wissen. Dan kunnen je Sonos-producten enkel via de Boost verbinden en niet meer via je Devolo WiFi.

Dit doe je via 'Meer', 'Instellingen', Geavanceerde instellingen’ via 'Draadloze Installatie' de knop 'Opnieuw instellen' indrukken.
Ok, hartelijk dank, zal ik zsm doen en mijn bevindingen doorgeven. Enig idee of the Telenet Wifi boost wordt ondersteund ?
Reputatie 7
Badge +2
Ok, hartelijk dank, zal ik zsm doen en mijn bevindingen doorgeven. Enig idee of the Telenet Wifi boost wordt ondersteund ?
Ligt eraan hoe deze met je hoofd modem zit aangesloten, als deze met ethernet kabel verbonden zit zie ik geen probleem.
Als deze via dit EoP zou verbinden, dan zouden we dit niet ondersteunen.
Als er 1 met ethernet zit aangesloten, en via EoP nog 1 of meerdere van die boosters op andere plekken in het huis zou voorzien van data zouden we het ook niet ondersteunen.
Het ligt er ook nog aan of dit kastje een kopie van het wifi naam maakt en doorzet, of zelf zijn eigen "SSID" zou aanmaken.
Sonos kan namelijk met 1 wifi naam en wachtwoord verbinden, als er 2 of meer kastjes in huis zijn met de zelfde wifi naam, geeft dit Sonos de mogelijkheid de schakelen tussen deze punten, ook iets wat we niet ondersteunen.
Als de wifi booster niet via ethernet en ook niet via EoP verbonden is, maar via wifi het signaal oppakt en dan weer doorzet, zouden we ook zeggen dat we dit liever niet zien, omdat we niet kunnen bevestigen hoe de wifi verbinding tussen modem en booster eruit zit, waarna dan de verbinding van booster naar Sonos word doorgezet.
Zie ook graag onze Community Post over het verschil tussen Sonos wifi en Router wifi. (indien je dus meerdere boosters hebt met de zelfde SSID)
Komt er over het algemeen op neer dat we al snel aanraden op Sonos wifi over te stappen waarin Sonos zichzelf zal versterken als je veel Sonos in huis hebt en/of het staat ver van elkaar.
Beste Tim,
De situatie is als volgt. De Sonos boost wordt via Ethernet gevoed via de Telenet booster die zelf via EoP gevoed wordt vanuit de router. Dit werkt prima.
Router en booster hebben dezelfde SSID en staan eigenlijk maar enkele meters van mekaar verwijderd. Bijkomend hebben we verschillende EoP devices (Devolo) geïnstalleerd om het wifi signaal overal aanwezig te hebben, een must.
We hebben nu 1 Sonos Play:1 die via wifi werkt, duidelijk via het Sonos netwerk want WM:0 Het systeem werkt zeer goed in de nabijheid van de Sonos booster, maar in de keuken, ettelijke meters, muren en plafonds verder krijgen we af en toe nog een onderbreking. Ons plan is om nog enkele Sonos toestellen (1 paar Sonos ONE en 1x Sonos Play:5) bij aan te kopen. Deze zullen wellicht korter bij de Sonos Boost kunnen worden geïnstalleerd. Wat is je idee over deze configuratie ?
Kan je mij overigens ook zeggen wat buiten de extra features als o.a. voice control (die me niet interesseren) het verschil is tussen de ONE en de Play:1 ? Recenter ? Meer geschikt voor toekomstige upgrades, ... ? Gaat de PLAY:1 uitgefaseerd worden ten voordele van de recentere ONE ? Mvg.
Reputatie 7
Badge +2
Dat dit een "must" is, mag misschien wezen, maar dit is dan voor je telefoons en tablets en andere apparatuur, niet voor Sonos.
Voor Sonos kan ik je garanderen dat je hier problemen mee gaat krijgen, en raad je toch aan de Community Post goed door te lezen om de uitleg hier achter te zien.
Sonos ondersteunt geen versterkers, en ook geen EoP, dus Sonos wifi is bij jou denk ik een "must" waarin Sonos zijn eigenlijk netwerk gaat opzetten door 1 component te bekabelen.
Als je Sonos WM:0 laat zien, dan heb je al 1 component bekabeld, en hoeven we eigenlijk niet naar deze hele devolo adapters en andere wifi versterkers en/of EoP te kijken, want Sonos zou hier niet gebruik van maken en zou al draaien op Sonos wifi waarin we dan dit probleem moeten tackelen.
Toch begrijp ik niet waarom je WM:0 zou zien, want hoe ik het lees, heb je maar 1 component en zit deze niet met ethernet aangesloten, tevens laat de diagnose (621364377) zien dat je op de wifi van je Devolo zit aangesloten, dus je zou WM:1 moeten zien onder "Info over Sonos"

Helaas is spraak besturing nog niet ondersteunt binnen de Benelux, en als je een Sonos One zou aankopen heb je een speaker die spraak-ready is, wel hopen we zeer spoedig de Google Assistant functie op de Sonos te kunnen activeren, helaas laat Amazon erg lang op zich wachten omtrent het ondersteunen van de Nederlandse taal.
Voor zover ik weet gaat de Play:1 er niet uit, en blijven we beide modellen produceren.
Even voor de duidelijkheid, de diagnose was van voor de installatie van de Sonos boost. De diagnose nu, na Sonos boost installatie, is 1755520047. Dit zal wellicht een andere kijk geven op de situatie. Ik heb dus één bekabelde Sonos boost en 1 Play:1 die via het Sonos wifi werkt (WM:0). Bijkomende Sonos toestellen zullen dus ook via het Sonos wifi werken en niet worden beïnvloed door alle andere devices in huis. Heb ik het goed zo ?
Dank ook voor de uitleg over het verschil tussen PLAY:1 en ONE, Ik zie de nood niet van voice control, dus worden het wellicht gewoon bijkomende Play:1's die ik dan overigens ook kan pairen met de huidige Play:1. Play:1 en ONE pairen blijkt onmogelijk te zijn, las ik ook ergens, klopt ?
Reputatie 7
Badge +2
Even voor de duidelijkheid, de diagnose was van voor de installatie van de Sonos boost. De diagnose nu, na Sonos boost installatie, is 1755520047. Dit zal wellicht een andere kijk geven op de situatie. Ik heb dus één bekabelde Sonos boost en 1 Play:1 die via het Sonos wifi werkt (WM:0). Bijkomende Sonos toestellen zullen dus ook via het Sonos wifi werken en niet worden beïnvloed door alle andere devices in huis. Heb ik het goed zo ?
Dank ook voor de uitleg over het verschil tussen PLAY:1 en ONE, Ik zie de nood niet van voice control, dus worden het wellicht gewoon bijkomende Play:1's die ik dan overigens ook kan pairen met de huidige Play:1. Play:1 en ONE pairen blijkt onmogelijk te zijn, las ik ook ergens, klopt ?

Nu zie ik inderdaad Sonos wifi aangemaakt door de Sonos Boost welke de wifi voor de rest opzet.
De diagnose laat verder ook goede wifi zien en goede werking van het systeem zelf, dus ga er vanuit dat je verder geen problemen zult ervaren.
Zo wel dan vernemen we dit uiteraard graag van je zodat we onderzoek kunnen doen.

Het klopt verder dat de Play:1 en Sonos One niet in een stereopaar of surround opstelling geplaatst kunnen worden, je hebt hier 2 de zelfde modellen voor nodig.
Ze lijken veel op elkaar, maar zijn toch echt anders qua interne architectuur.
Fijn, dank je wel voor de zeer accurate ondersteuning.