Vraag

Sonos Arc + Sub 3 + Playstation 5

  • 27 May 2021
  • 3 reacties
  • 3103 Bekeken

Badge
  • Hoi hoi,

    Volgens mij is dit meer een Playstation 5 vraag dan Sonos, maar wellicht weten jullie het antwoord.
    Ik heb al veel lopen googlen, maar vind van alles in het engels (mijn engels is niet slecht, maar al die abracadabra audiofiele taal snap ik niks van :sweat_smile: )

    Ik heb mijn Sonos Arc aangesloten op mijn LG65G1 TV (2021) via hdmi eArc met een ultra highspeed 2.1 kabel die dat alles ook ondersteund. 

    Als ik Netflix afspeel krijg ik netjes op de Sonos App “Dolby Atmos” in beeld. Mijn tv staat op volume 15 ofzo en het geluid is bij actiescènes echt lekker hard (dialogen iets minder, maar das normaal denk ik?). Bij Youtube en Spotify krijg ik “Dolby multichannel pcm 2.0”, geen idee wat dat betekend maar qua geluid is het gewoon goed en het volume is net zo hard als Netflix (ik hoef dus niet het volume te verhogen of te verlagen). 

    Nu dan de PS5, mijn probleempunt :expressionless: :
    Mijn PlayStation 5 met eenzelfde ultra highspeed hdmi 2.1 kabel aangesloten op de 2.1 aansluiting op de TV. Het geluid dat geproduceerd wordt is “Multichannel PCM 7.1”. Echter het geluid is superzacht.. Ik moet het volume flink opschroeven om beetje goed geluid te krijgen, en dan nog klinkt het erg vlak allemaal (ook hoor ik de sub nauwelijks). En als ik dan weer terugschakel naar Netflix wordt ik opeens me bank uit gelanceerd, omdat die dan opeens megahard staat >.<. Super irritant dus. 
    Ik had in de PS5 audio instellingen gekeken en had deze toen gezet op “DTS” (stond daarvoor op Linear PCM). Meteen een STUK luider en meer Dolby effect, mijn Sonos geeft aan af te spelen “Dolby Digital 5.1”. Klinkt goed, maar enige nadeel er lijkt een audiolag op te treden, het loopt nu niet helemaal synchroon meer met het beeld (het is niet dramatisch maar het stoort mij wel). Als ik gewoon de PS5 via TV speakers doe op standaard settings klinkt alles gewoon goed. 

    Om een lang verhaal kort te maken:
    Wat moet ik doen om het geluid van de PS5 zo goed mogelijk te krijgen op mijn Sonos Arc en Sub 3. Ik heb verder geen extra surround speakers. Welke instellingen moet ik doen op de PS5? Moet ik kiezen als uitvoer TV, Soundbar of AV receiver? Moet ik dan kiezen uit 5.1 of 7.1? (ook al heb ik dus al die speakers niet). Moet ik kiezen voor Linear PCM, Dolby Digital of DTS? Moet ik toch in de TV instellingen prutsen? 

    Instellingen TV zijn (als ik het me goed herinner):
    - DTV-audio instelling = Automatisch (keuzes zijn hier MPEG, Dolby Dig, Dolby Dig plus, HE-AAC en Automatisch). Ik merk bij geen één echt verschil, dus daarom maar gewoon op auto gezet. 
    - Audio Formaat = passeren (keuzes zijn PCM, Automatisch of Passeren). Ik had PCM geprobeerd, maar dan krijg ik geen Dolby Atmos uitvoer meer bij Netflix bijvoorbeeld. 
    - eArc staat aangevinkt (ik heb zelf het idee dat het mooier klinkt zonder, maar ik lees overal als je eArc hebt op zowel TV en Soundbar dat je dat toch wel aan moet zetten omdat dit beter is?). 
    - alle HDMI kanalen staan standaard op Bitstream (kan ook kiezen uit PCM). Maar ook hierbij geeeeeen idee wat dit inhoud. Voor nu maar laten staan op bitstream. Volgens mij als ik PCM kies krijg ik alleen maar Stereo 2.0 outputs ofzo.

    Wow lang verhaal :innocent: Hopelijk neemt iemand de tijd om het te lezen en mij te kunnen helpen ^^.

    Bedankt iedereen!

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 1
Badge +2

Hoi @Geldwolfje90 !

 

Bedankt voor de aanvullende informatie en voor de uitleg. Graag wil ik je informeren dat Sonos deze onderstaande HT-formaten ondersteunt:

  • PCM Stereo
  • Dolby Digital/AC3
  • Dolby Digital Plus (Dolby Atmos) (Sonos Arc Only)
  • Dolby TrueHD (Dolby Atmos) (Sonos Arc Only) *
  • Multichannel LPCM (Sonos Arc Only) *
  • Dolby Multichannel PCM (Sonos Arc Only) *
    * Requires an eARC connection

Hierbij kan je meer informatie vinden over dit onderwerp: hier indrukken. 

Vervolgens wil ik het graag duidelijk maken dat de geluidservaring op het systeem enkel persoonlijk kan worden beoordeeld. Als je een betere ervaring hebt qua geluid indien een instelling in de Sonos App aangepast is, mag je gerust deze op die manier ingesteld laten. Meer informatie over geluidsinstellingen in de Sonos App vind je hier.

 

Bij deze hoop ik je voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht je andere vragen hebben, mag je ze natuurlijk stellen.

Badge

Hoi @Cristian N 

Dank voor je reactie!
Dit had ik ook inderdaad al allemaal geprobeerd, het probleem blijft helaas hetzelfde.

Als ik de PS5 via output AV-receiver op 7.1 zet dan valt het geluid wat achter mij gebeurd in games allemaal weg. Omdat hij dan denkt dat het via rearspeakers moet, en die heb ik niet. Als ik dan weer terugschakel naar TV of Soundbar dan blijft dit probleem bestaan. 

Als ik in de PS5 voor 5.1 kies via output AV-receiver hoor ik het geluid wat achter mij gebeurd wel, maar dan natuurlijk gewoon via de Sonos Arc. Hoor geen duidelijk surround effect en ditzelfde geldt bij TV en Soundbar output. 

2.0 is ook een optie, gewoon stereo...maar daar zit ik bij zo'n dure TV en soundbar niet op te wachten :yum: . Dus voor nu heb ik 'm op 5.1. staan en volgens mij gewoon op uitvoer TV.



Pas als ik ga prutsen met de PS5 instellingen Linear PCM, Dolby of DTS hoor ik pas verschillen. 
Linear PCM met TV instelling eArc aan en dan op Passeren geeft door een Multichannel PCM 7.1 (ook al staat PS5 op 5.1).
Dolby en DTS geven bij dezelfde TV instelling een Dolby Digital 5.1 door.
Als ik de TV instelling niet op Passeren zet maar op Automatisch past hij ook automatisch de PS5 instellingen aan op 5.1 en DTS en dan krijg ik een Dolby Multichannel PCM 5.1. Dit kan ik wel handmatig weer wijzigen, maar de volgende keer als ik de PS5 opstart staat dit weer op DTS (komt waarschijnlijk door het kiezen van Automatisch in de TV instellingen). 

eArc uit geeft hier wel iets verschillen in. Volgens mij krijg ik dan max een Multichannel PCM 5.1 bij de eerste en die andere twee blijven Dolby Digital 5.1 volgens mij. Echter zet ik de eArc liever niet uit, omdat iedereen zegt dat deze aan moet om het maximale uit de TV en Soundbar te halen. (waarom anders zoveel geld spenderen aan een eArc TV en soundbar?). Tevens met eArc aan en Passeren klinkt Netflix, Youtube, Spotify e.d. wel erg goed. Krijg dan de Dolby Atmos e.d. Wil hier liever niet op inleveren.

Dus ik weet t allemaal niet meer xD heb denk ik alle mogelijke opties al geprobeerd. Ook gekeken bij de AV Sync en hier Bypass aangezet, maar merkte geen verschil met de lipsync issues bij de dolby en dts. Dus maar weer uitgezet. 

Tevens wat is technisch gezien nou eigenlijk beter? Multichannel PCM 5.1/7.1 of Dolby Digital 5.1 / Dolby Multichannel PCM 5.1? Ik vind Dolby een stuk beter klinken, stuk luider, surround goed aanwezig, maar dus wel de hele tijd die lipsync issue. De PCM 7.1 of 5.1 klinken erg ‘saai’ en zacht en weinig surround. Geluid loopt wel netjes synchroon. 

Het liefste wil ik dus gewoon een Dolby Digital 5.1 (Passeren) of Dolby Multichannel PCM 5.1 (Automatisch) maar dan zonder die irritante lipsync :thinking:

Ik zat er ook aan te denken om wellicht gewoon twee rearspeakers te kopen. De Sonos One SL, Sonos One of Play1 geen idee wat verschil is. 
En dan TV gewoon op eArc aan, Passeren en dan krijg ik dus dat Multichannel PCM 7.1. Maar wellicht klinkt dit toch goed als ik ook daadwerkelijk de achterspeakers heb? Of zal dit niets uitmaken?

Ik hoor het graag! Sorry voor weer een heel verhaal >.< als ik eenmaal begin kan ik niet stoppen haha

 

Reputatie 1
Badge +2

Hoi @Geldwolfje90 en welkom op onze Sonos Community!

 

Aangezien dat de Playstation 5 op de TV aangesloten is, raad ik je aan om in de Playstation de TV als uitgang kiezen. Je mag ook „Soundbar” proberen voor de zekerheid om te kijken hoe het gaat. Vervolgens ondersteunt Sonos enkel Multichannel PCM 5.1. Hierbij zet ik je onze webpagina met alle ondersteunde HT-formaten. Vervolgens in de DTV-instellingen kan je het op automatisch laten staan. Hetzelfde bij Audio Formaat. eArc kan je aanvinken of uitvinken afhankelijk van hoe je het beter vindt.

 

Graag hoor ik hoe het gaat. Hopend dat ik je hiermee voldoende heb geïnformeerd.