Skip to main content
Antwoord

Software update midden september

• October 3, 2025
  • 6 reacties
  • 101 Bekeken

Als er “Beperkte compatibiliteit voor Android versions 8 & 9”, waarom wordt die update dan gepushed? Wiens brilliant idee was me dat alweer? Voor mijn telefoon krijg ik geen updates meer. Ik ga echt geen nieuwe telefoon kopen om mijn muziek te kunnen afspelen. 

Dus: hoe kan ik downgraden?

Beste antwoord door Astrid L

Volgens mij pusht Sonos geen updates als jij dat uit hebt staan - zelf klink je ook niet echt zeker over of het wel uit stond (dat kun je checken op je telefoon voor app en in de Sonos app voor het systeem). Maar wellicht kan ​@Astrid L daar meer over zeggen. 

Hé ​@106rallye , helemaal correct. Indien je automatische updates voor je systeem af hebt staan in de app, worden deze updates niet gepusht.

Wat betreft de automatische updates van de app: daarvoor moet je even naar de Google Play store gaan, en auto-update afzetten.

Hopelijk helpt dit! 😄

6 Reacties

Ronald22
Forum|alt.badge.img+3
  • Rising Star
  • October 3, 2025

Zoals ik het lees kan je de app gewoon blijven gebruiken. Er zullen misschien bepaalde dingen wegvallen of niet meer werken. Ik snap dat je er niet opzit te wachten om een nieuwe telefoon aan te schaffen, maar er worden voor Android 8 en 9 ook geen beveiligings updates meer uitgegeven. Misschien is het toch verstandig om te kijken naar een ander toestel. Maar dat is mijn persoonlijke mening. 

106rallye
  • October 3, 2025

Je reageert op Nieuwste Software Update - Midden September '25 | Sonos Community

Daar zegt Sonos: “Apparaten op Android 8 of 9 worden binnenkort niet meer ondersteund en zullen ook geen updates meer ontvangen—update naar Android 10+ om van de nieuwste Sonos functies te blijven genieten. Apparaten die niet volledig ondersteund worden, zullen het afspelen kunnen beheren, maar het systeem niet kunnen configureren.” Voorlopig kun je dus nog wel je systeem aansturen via deze versies, maar geen set up meer doen.

De keuze om wel of geen updates te krijgen is aan jou - die moet je dan zowel voor de apparaten (firmware) als telefoon (app) maken. Downgraden kan op Android eventueel voor de app wel (wellicht via apkmirror), maar voor de firmware niet - en app en firmware moeten ongeveer gelijk lopen.

Dat Sonos deze versie ter beschikking stelt lijkt me logisch - het bijhouden van een app/firmware voor veel verschillende OS-versies is moeilijker dan voor een beperkt aantal OS-versies. Zulke (zie hierna) oude OS-versies  hebben mogelijk ook veiligheidsproblemen.

Sonos is inderdaad sneller met het laten vervallen van ondersteuning voor OS-versies dan sommige andere app-makers. Maar Android 8 en 9 zijn uit 2017 en 2018 en daarvan is volgens Android OS | endoflife.date de ondersteuning door Google zelf al begin 2021 resp. 2022 gestopt. Als Google dit al niet meer doet, wat verwacht je dan van Sonos?

• Auteur
  • Junior
  • October 3, 2025

Ik was er vrij zeker van dat ik automatic updates had uitgeschakeld (omwille van de tijd die ik in het verleden al gestoken heb na hun updates). Als er een beperking is van functionaliteit, dat ze dan die update niet pushen maar de keuze aan de klant laten. Als die in de miserie zit tenminste zelf kan beslissen om terug te keren naar de vorige versie. Sonos hoeft mijn systeem niet te beheren, dat zal ik zelf wel doen. Dat zou ik verwachten van Sonos. Mobiles worden na amper enkele jaren al niet meer gesupporteerd met nieuwe OS updates. Oudere versies blijven supporteren, ik snap wel dat dat niet houdbaar is. Maar dat ze dan tenminste de updates niet meer pushen van zodra er beperkte compatibiliteit is. Dat lijkt me zo moeilijk niet te zijn.

106rallye
  • October 3, 2025

Volgens mij pusht Sonos geen updates als jij dat uit hebt staan - zelf klink je ook niet echt zeker over of het wel uit stond (dat kun je checken op je telefoon voor app en in de Sonos app voor het systeem). Maar wellicht kan ​@Astrid L daar meer over zeggen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Enthusiast
  • Antwoord
  • October 3, 2025

Hé ​@106rallye , helemaal correct. Indien je automatische updates voor je systeem af hebt staan in de app, worden deze updates niet gepusht.

Wat betreft de automatische updates van de app: daarvoor moet je even naar de Google Play store gaan, en auto-update afzetten.

Hopelijk helpt dit! 😄

• Auteur
  • Junior
  • October 4, 2025

Dank voor de hulp! Idd ik twijfelde omdat ik die app al zo vaak heb moeten herinstalleren… het was na elke update wel iets. En de optie staat uiteraard by default aan. En nu dus ook. Kortom te laat om het af te zetten. Ik zoek hoe ik kan terugkeren naar de vorige versie, en waar ik die kan vinden… En idd op apkmirror staan een ganse trits builds. Even proberen... 

‘t Is gelukt, en meteen auto-updates uitgezet. Hartelijk dank!