Skip to main content

Beste Sonos community,

Aankomende zomer gaan wij een overkapping in de tuin bouwen. Deze wordt volledige geïsoleerd en is volledig dicht. 

Nu komt er een beamer in te hangen en eigenlijk wil ik rond om 4x een era 300 hangen. Nu is het zonde om voor een Jack aansluiting te gaan in mijn ogen omdat je dan stereo geluid overhoudt als het goed is. 

Is het een optie om een amp aan te sluiten op het ARC kanaal van de beamer en zo de era 300 aan te sturen met digitaal geluid? 

Of hebben jullie een andere/betere optie om mooi geluid in de overkapping te krijgen in combinatie met een beamer?

Alvast bedankt!

Ik vraag me af wat je veracht van die Amp in combinatie met vier Era’s (en geen eigen speakers?j. Als je surround geluid wilt moet je een Amp of soundbar gebruiken. De Era 300’s (maximaal twee) zet je dan in één “kamer” in de app met de soundbar of de Amp (die dan de passieve frontspeakers aanstuurt).

De AMP zorgt voor de verbinding tussen de beamer via het ARC kanaal. 

Mijn voorkeur gaat uit naar 4 speakers rond om in de vier boven hoeken van de overkapping en daarin het liefste de ERA 300's. 

Ik ben alleen zoekende hoe ik deze het beste kan combineren met een beamer. Ik ben op de AMP uitgekomen omdat deze een HDMI poort heeft. 

In mijn gedachten sluit je de beamer met ARC kanaal aan op de AMP en de ERA 300's stuur je via de AMP en je netwerk aan zodat het geluid van de beamer over de ERA 300's gaat. Maar misschien is dit niet mogelijk of zijn er simpelere manieren om dit voor elkaar te krijgen. 

Het kan wel, maar of je het moet willen is de vraag. TV-geluid moet “uit het scherm” komen. Als het uit vier hoeken komt wordt het zeer onnatuurlijk. Bovendien moet je de Era 300’s eigenlijk niet dicht bij het plafond hangen. De Amp is dan een vrij duur apparaat (meer dan €700), wat je alleen maar gebruikt voor de HDMI - wat mij betreft zonde. En als klap op de vuurpijl: je moet de Era’s groeperen met de Amp. Dat levert een vertraging op de Era’s op van 75Ms. Naast (deels) vanaf de verkeerde kant is het geluid dus ook nog niet gesynchroniseerd met het beeld.

Ik zou zeggen koop een Amp en twee passieve speakers voor naast het scherm en evt. twee Era 100’s voor achter (de 300’s kunnen niet als surround worden gebruikt met de Amp, zie https://support.sonos.com/en-gb/article/surround-sound-guidelines-and-limitations). Of koop een Sonos soundbar en gebruik de 300’s (of 100’s) als surrounds. Vraag jezelf af of je buiten die surrounds echt nodig hebt.

Wordt waarschijnlijk wel een heel lange HDMI-kabel bij gebruik van een soundbar.
Overigens helemaal eens met ​@106rallye. Vier Era’s 300 gaat een heel onnatuurlijk en raar geluid leveren. Wel leuk voor muziek maar niet voor film. Overigens geldt datzelfde voor een combi met een Amp en analoge speakers.

Bedankt voor de info heren. Ik ga weer terug naar de tekentafel! 

Reageer