Skip to main content

Er was hier al een topic gestart 7 jaar terug maar ik vind het de moeite om dit een nieuw leven in te blazen.

Het topic begon: “ stel, je wil in je zetel op je gemak indoezelen met een beetje muziek op de achtergrond, je zet je sonos op het laagste volume maar je kan deze niet zacht genoeg zetten… het is aan of uit….”

Dit is een mooi voorbeeld en wij ervaren hetzelfde , ook tijdens het werk zet ik graag wat muziek op , maar als ik me echt moet concentreren is het laagste volume soms ook nog storend.

Het laagste volume zou gerust nog ¼ lager mogen, dit moet toch makkelijk aan te passen zijn?

Nog een 2e gerelateerd vraagje, de voice control , kan die geen whisper (fluister) functie krijgen zoals Alexa nu ook heeft of op zijn minst ook een volume control? Het is niet de eerste keer dat we ons een bult verschieten als de voice control antwoord :-)

Als ik het goed heb begrepen hangt de eerste stap in het volume af van de hoeveelheid stroom die versterker en speaker nodig hebben om te kunnen werken. Lager kan niet en dat is dus niet eenvoudig te verhelpen.

Het volume van de voice control is gekoppeld aan het volume van de speaker. Dat is inderdaad niet zo handig, maar deze klacht is er al vanaf het begin. Dat zal dus ook wel niet eenvoudig aan te passen zijn, maar ik ben het wel met je eens.

Hey Rallye, bedankt voor je reactie!

Ik denk eerder dat ze moeten gaan kijken om het volledige volumebereik aan te passen, veel beter spreiden wil ik dan zeggen….Het volumebereik gaat van 0 tot 100 en zeg nu zelf , wie is er ooit al tot 50 geweest??

Hierbij dus een idee’tje : de volumestappen moeten aangepakt worden,kleinere stapjes ,  zo krijgen we een betere controle van het volume en dus ook van het laagste volume...

Wat helpt is een handdoek of kleedje over de speaker te leggen, werkt net als bij een papagaai..

Zoals eerder aangegeven is het geen echte volume control, het volumeregeling is volgens het VCA (voltage controled amplifier). Er wordt een ‘stroompje’ geregeld die van minimaal tot maximaal gaat. Met bijvoorbeeld 0.5 volt werkt de versterker nog niet en dit moet minimaal 0.8 volt zijn en gaat tot 18 volt wat een maximale power geeft  (de getallen zijn puur als voorbeeld bedoeld). 

Maar als het minimale niveau als storend beschouwd wordt, zet je hem toch gewoon uit? Probleem opgelost denk ik. 

Overigens kun je de stapjes van het volume, behalve de eerste die voor jou zo belangrijk is, aanpassen door het maximum volume naar beneden te brengen. Dah hou je hetzelfde aantal stapjes, maar verdeeld over minder volume.

Reageer