Vraag

Koppelen boxen

  • 14 January 2020
  • 8 reacties
  • 9904 Bekeken

Momenteel luisteren wij naar 1 Sonos One.

Nou hebben wij een Move cadeau gekregen.

 

Daarnaast wil ik zelf een Beam bijkopen.

 

Voordat ik de beam aan ga kopen is mijn vraag;

Kan ik alle 3 de boxen (Beam/One/Move) koppelen?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

ja hoor dat gaat zeker als mono speakers in een groep (met de Move in wifi mode dan, en geen stereo of 5.1 surround mogelijk in die combinatie)

Bedankt Eddie,

 

Mijn voorkeur heeft uiteraard om deze set om de TV aan te sluiten.

De Move en de One heb ik al.

 

Wat heb ik dan nodig om dit compleet 1 geheel te maken als ‘’TV-surround’’?

Reputatie 6
Badge +3

Een Beam sluit je altijd op de TV aan, dat is de functie van het apparaat. Je hebt dan al TV geluid via de Beam (3.0) en je kunt dat in Mono groeperen met alle andere speakers. Wil je surround sound, dan kan dit door 2 Ones (5.0) en (optioneel) een Sonos Sub (5.1) aan het geheel toe te voegen. Ik noem de Ones omdat je die al hebt, dus je hebt er nog maar 1 extra nodig. Dit worden de ‘achter’ speakers in de Surround opstelling. Dit kunnen ook Play 5`s zijn, of Play 1`s. Het proces om deze aan elkaar te koppelen gaat verder dan het maken van een groep. Sonos noemt dit ‘bonding’ of ‘pairing’ hetgeen inhoudt dat alle surround apparaten slechts als 1 apparaat zichtbaar zijn de app. 

Ik heb de vorige posts gelezen, maar stel toch maar hier mijn vraag. Ik ben in het bezit van een Sonos Beam en Sonos Move. Kado gekregen van mijn kinderen. Beide zijn ingesteld op WIFI. Mijn vraag is: Kan de Move met de Beam gekoppeld worden (ik hoor dat dat ook wel pairen genoemd wordt), zodat ik over beide boxen tegelijk het geluid van de tv hoor. Als dat kan, kan iemand mij dan uitleggen hoe ik dat doen moet? Ik ga er van uit dat ik bij streamen van muziek van bijv. spotify (heb dit nog niet eerder gedaan en ga dat nu proberen. Ik ben al wat ouder en er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open) via WIFI dan tegelijk de muziek op de Beam én de Move hoor. Klopt dat? Al vast bedankt voor de hulp die ik hopelijk krijg.   

 

Reputatie 1
Badge +1

De beam alleen geeft al prima surround geluid (3.0). De move koppelen voor het tv geluid zou denk ik niet zoveel meerwaarde hebben. Misschien wel voor muziek zodat je in verschillende ruimtes dezelfde muziek afspeelt. Dan zou ik voor de beam en de move verschillende kamers aanmaken en deze koppelen als je muziek in beide kamers af wil spelen. Dat kan heel makkelijk door bij het afspelen op het vierkantje aan het eind van de volumebalk te klikken. Daarna kun de kamers selecteren.

Reputatie 7

Het begrip “pairen” wordt bij Sonos gebruikt voor de koppeling van speakers voor surround geluid, waarbij de soundbar de hoofdspeaker is en de andere speakers voor de surroudndbeleving zorgen.  Daarvoor heb je een soundbar (zoals de Beam) en twee andere Sonos speakers nodig - de Move is echter de enige speaker die niet gekoppeld als surround (zie https://nl.community.sonos.com/installatie-en-gebruik-229100/sonos-move-als-surround-speakers-toevoegen-6770439), nog daargelaten dat je er maar één hebt. Pairen geeft geen vertraging tussen de speakers, omdat gebruikt wordt gemaakt van een aparte 5Ghz verbinding tussen de gepairde speakers.

Daarnaast heb je “grouping”, oftewel groeperen. Daarmee zorg je dat meerdere speakers hetzelfde geluid weergeven, bij voorbeeld in meerdere kamers. Hierbij kan enige vertraging in het geluid optreden, maar het is zeer persoonlijk of je dit merkt of niet. Zeker als de speakers in andere kamers staan zul je dat niet merken. Af en toe volg ik zo het geluid van het journaal dat op de TV en de Beam wordt weergegeven, op de One in de keuken. Voor muziek is dit ook fijn. De Move kan wel worden gegroepeerd met andere Sonos speakers.

Meer over groeperen vind je hier: https://support.sonos.com/s/article/3391?language=nl_NL

Hartelijk bedankt voor de tips en links!

Ik heb inmiddels de Beam en Move gegroepeerd. De Beam ligt bij mijn tv en de Move staat in de open keuken. Het geluid (van de tv) is op beide boxen te horen. Ik ben verre van een expert, maar heb het gevoel dat het geluid uit beide boxen gelijktijdig te horen is. Ik kan niet vaststellen, dat het geluid van de Move (veel) later te horen is dan van de Beam. Vooral als ik wat verder van beide boxen af ben.

Ik heb nog een paar vragen:

Kan je de Move gewoon gebruiken met de stekker steeds in het stopcontact (voor opladen) en alleen de accu gebruiken als je de Move meeneemt naar een andere plek in je woning?

De Beam ligt nu bij mijn tv. Als ik tv kijk, dan zit ik aan de andere kant van mijn huiskamer. Dus op maximale afstand van mijn tv en Beam. Mijn huiskamer is ca. 25m2. Ik heb geen ervaring met surroundsound hoe dat klinkt/voelt. Ik vraag mij af of ik een surroundsound-gevoel in mijn huiskamer kan realiseren door links en rechts van mijzelf nog een Sonos One box te plaatsen. Dan zou ik in drie hoeken van mijn huiskamer een geluidsbox hebben staan. De Beam staat niet echt in een hoek, maar wel redelijk naar een hoek van mijn huiskamer toe. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of heb ik al min of meer een surroundsound gerealiseerd door de Beam en Move te groeperen zoals ik dat nu heb gedaan? Volgens mij niet. Ik heb het artikel “over surround sound-richtlijnen en -beperkingen” op de website van Sonos gelezen en begrijp dat de Move niet gebruikt kan worden voor surroundsound.

Wat is overigens het verschil tussen stereogeluid en surroundsound? Ik heb mij daar nooit zo mee bezig gehouden. Ik heb ooit een stereoinstallatie voor thuis voor mijn vrouw gekocht om naar te luisteren. Voor mij was het altijd werken en nog eens werken. Thuis tv kijken en muziek luisteren, deed ik eigenlijk niet. Nu ben ik gepensioneerd en woon alleen en kijk nu regelmatig tv en wil ook muziek bijv. via Spotify gaan luisteren. Vandaar mijn vraag over stereo-geluid en surroundsound.

Al vast bedankt maar weer voor hulp/tips enz.

Reputatie 7
  1. Ja, de Move op de lader en alleen eraf als je hem elders gebruikt is volgens mij juist de bedoeling.
  2.  Een Beam met twee One (evt. One SL's) indien gepaired als surround geeft (mits de bron Dolby Digital 5.1 is) surround geluid. De spraak en de geluiden links en rechts in het beeld komen dan uit de Beam  (links, midden, rechts, oftewel 3.0) en de omgevingsgeluiden (publiek bij een voetbalwedstrijd, een vliegtuig dat in de film overvliegt) komen van achteren. Een Sub kan zorgen voor de .1 in de 5.1. Het effect kun je verbeteren door TruePlay uit te voeren als je alles hebt geïnstalleerd (iPhone nodig).
  3. Hierboven heb ik denk ik wel ongeveer uitgelegd wat de verschillen zijn. Muziek is geen 5.1 maar 2.0 (links en rechts).

N.B. als je bron stereo is, doen je achterspeakers niets. Wat je bron weergeeft kun je zien in je Sonos-app: Instellingen-Systeem-Over mijn systeem.

N.B.2 bij muziek weergegeven op een 5.1 of 5.0 set up kun je de One's vol stereo laten spelen of enkel zachtjes mee laten doen ("sfeervol").