Vraag

Instelling gekoppelde apparaten

• 21 september 2020
  • 4 reacties
  • 229 Bekeken

Op kantoor gebruiken we in alle ruimtes een Sonos one SL speaker. Omdat sommige werkplekken zich tussen meerdere boxen in bevinden, is alles gegroepeerd zodat er geen galm in het geluid zit. Bij het opstarten is echter per ruimte een ander volume gewenst, dus na het inschakelen via een alarm moeten alle systemen weer worden gekoppeld. Is er een manier waarop dit wel in goede banen te leiden is zonder elke ochtend handmatig alles te moeten koppelen?

Ook is er regelmatig de vraag of in een ruimte andere muziek kan worden afgespeeld, waarbij alles in de ochtend wel weer gezamenlijk moet opstarten.

4 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt het over “opstarten”. Dat betekent dat de speakers ‘s nachts van de stroom gaan? Dan verlies je inderdaad de groep. Vokgens mij is er geen automatische groepering via Sonos mogelijk. Wellicht via IFTT (waar ik niets van weet)?

De speakers schakelen we rond de avond uit met een alarm (1 minuut op 0% volume, aan het einde van de minuut gaan de apparaten vanzelf op standby). In de ochtend wordt elk apparaat apart ingeschakeld met een alarm, omdat het gewenste volumeniveau overal anders is.

Via de Sonos app is het mogelijk om apparaten te groeperen om muziek gelijktijdig af te spelen op meerdere boxen, maar deze wordt verbroken als een apparaat een apart alarm heeft. Wanneer ze niet zijn gegroepeerd, zit er zeker een halve seconde vertraging tussen het geluid op verschillende apparaten.

Reputatie 6
Badge +3

De devices gaan dus naar stand by. Ook dan verliezen ze de groep. Groeperen is inderdaad de enige manier om ze synchroon te laten werken. Wat als je ze gewoon door zou laten spelen of de laatste vertrekker de groep zou pauzeren en de eerst aankomende weer voor afspelen kiest? Dat zou één van je problemen oplossen, behalve als het systeem zichzelf updatet.

Reputatie 2
Badge +2

Dit is mogelijk door buiten de sonos app als je een automatisatie software gebruikt.

Vb Home assistant op een raspberry-pi

Ik start hier elke ochtend StuBru op op mijn benedenverdieping, alle luidsprekers met een ander geluidsniveau.

Het is een wat zoekwerk maar de Sonos integratie werkt hierop goed & stabiel, belangrijkste investering is een Raspberry.

Reageer