Vraag

Hoge(re) resolutie en bitrate

  • 25 June 2020
  • 6 reacties
  • 746 Bekeken

Badge

Het is nu mogelijk om bestanden met een hogere resolutie (24-bits 48kHz) af te spelen, begrijp ik. 
Ik lees ook dat de maximale bitrate 1536 kbps is. 

Mijn vraag: is het voldoende om bestanden met een hoge resolutie (24-bits 192 kHz) te converteren naar 24-bits 48 kHz? Ik zie namelijk dat sommige nummers dan wel onder de 1536 kbps blijven, maar andere er toch iets boven blijven. 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7

Doet Sonos de conversie niet zelf?

Reputatie 3
Badge +2

Aangezien Sonos nu 24bit/48Khz ondersteunt zou dat, lijkt mij, voldoende moeten zijn.
Ik zou zeggen probeer het eens met een aantal bestanden :)

Reputatie 7

Overigens is volgens mij nog de enige mogelijkheid om hi-res af te spelen de volgende: via de Tidal-app op een TV met eARC, via de Arc soundbar.

Badge

Ik lees nergens dat dat de enige mogelijkheid is. 

S2-systeem ondersteunt 24-bit 48kHz FLAC, staat er.

Die maximale bitrate van 1536 kbps suggereert exactheid. Bij 1537 kbps ontploft de boel!

Voor zover ik weet is bij FLAC de bitrate niet in te stellen. Maar ik ben een leek.

Badge

Wat is de toegevoegde waarde van 24bit-48kHz t.o.v, 16bit-44.1kHz?
Kenners menen dat het verschil in geluidskwaliteit onmogelijk is te horen. Er zou alleen sprake zijn van een theoretische verbetering van de dynamiek.

Wat moet ik geloven?

Badge

Voor wie het interesseert: 

ik hoorde aanvankelijk een behoorlijk verschil in geluidskwaliteit. Maar dit verschil blijkt nu terug te voeren te zijn op de verschillende manier van afspelen. De 24bit-bestanden stonden in de Sonos-muziekbibliotheek, maar de 16bit-bestanden had ik in een andere map gezet. Die 16bit- bestanden speelde ik af met Sonos via PLEX. Toen ik beide te testen versies in dezelfde muziekbibliotheek plaatste, hoorde ik geen enkel verschil meer. 

Teleurstellende conclusie: ik heb voor niks een groot aantal 16bit-bestanden vervangen door 24bit-versies.

Andere conclusie: PLEX is geen volwaardig alternatief voor als je uit je muziekbibliotheek bent gegroeid. Tenzij de verminderde geluidskwaliteit aan een instelling ligt. De videokwaliteit is instelbaar, maar ik heb die voor muziek nog niet kunnen vinden.