Beantwoord

Heb een surround opstellng gemaakt met playbase,sub, twee one’s. Als ik gewoon muziek luister klinkt het goed. Met tv merk ik nauwelijks verschil


Badge +1
Ee lijkt nauwelijks geluid te komen uit de twee one’s als ik tv kijk, met muziek is het stukken beter. Wat kan ik nog doen om dit te verbeteren. Speakers zijn opgesteld in surround opstelling.
icon

Beste antwoord door Tim S 11 March 2019, 10:22

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

40 Reacties

MUIL

1) Babbel 2) Bastaard van een zalm en een forel 3) Bastaarddier van forel en zalm 4) Bek 5) Bek van een dier 6) Bek van een groot dier 7) Deel van een dier 😎 Dierenbek 9) Dierenmond 10) Dierlijk lichaamsdeel 11) Gekruiste vis 12) Gezicht 13) Grote bek 14) Grote mond 15) Huisschoen 16) Mond 17) Pantoffel 18) Pantoffel zonder hielrand 19) Schoeisel.

Wat een mogelijkheden dat een woord heeft, het is ongelooflijk.
Reputatie 5
Badge +3
Bij heel veel TV's werkt het ook gewoon. Je wist toch wat je kocht, namelijk een product met optische aansluiting? Bij zo'n bedrag had ik van tevoren toch even uitgezocht of mijn TV compatibel was. Het punt over HDMI ARC is niet relevant: dat heeft de Playbase niet en daar verander je niets aan door erover te klagen. Zo'n reactie van jou voegt wat toe. Wat weet je het allemaal geweldig. Sonos geil. Wat ik heb er aan dat het werkt bij veel TV's. Bij deze niet blijkbaar. Hou voor de rest gewoon je **** tegen me, dank je wel..

Edit: reactie iets aangepast. (Tim S)

Je taalgebruik zegt voldoende, maar wees gerust, je post is gemeld. Dit is een open forum en ik ben vrij mijn reactie te geven op jouw kritiek.
Als je mijn posthistorie hier las, wist je dat ik zeker niet altijd kritiekloos ben richting Sonos. Voor mensen die voor een fors bedrag een dergelijk technisch product kopen zonder uit te zoeken wát ze eigenlijk kopen en vervolgens hier komen klagen, heb ik geen geduld.

Aansluiten van je Sonos op een apparaat dat wél 5.1 surround doorgeeft, zoals je TV ontvanger of AppleTV, is een oplossing, dat was al gemeld. Om alles tegelijk aangesloten te hebben kun je apparaten op een HDMI switch met audio uitgang aansluiten, die dan het geluid doorgeeft aan Sonos. Ik had echter niet de indruk dat je überhaupt nog op een oplossingsrichting zat te wachten.

Ik ga nu TV kijken, succes ermee nog ;)

Reputatie 5
Badge +3
Bij heel veel TV's werkt het ook gewoon. Je wist toch wat je kocht, namelijk een product met optische aansluiting?

Hier een mooi lijstje

https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/5-1-surround-audio-passthrough
Reputatie 7
Badge +2
We werken alleen op Maandag t/m Vrijdag, heb hier dus niet tussen in kunnen springen om de gemoederen tot rust te brengen.
De meeste mensen in dit topic komen met goede reacties, zolang de gehele ketting van film-maker tot de TV z'n geluids uitgang Dolby Digital 5.1 doorzet, zal de Sonos dit ten gehore brengen.
Nu word er stereo aangeboden door misschien de TV, of misschien het toestel wat voor de TV staat, waardoor de Sonos stereo te horen krijgt, en je weinig tot niks van je surround speakers zal vernemen.
Wil je verzoeken onze Community Post door te lezen, en dat specifiek het kopje Stereo vs Dolby uit te klappen.
Zal voor de zekerheid het stuk ook hieronder verwoorden.



Dus als de film-maker een stereo film opneemt, dan zal je TV-decoder een stereo signaal aan de TV geven, en de TV een stereo signaal aan de Sonos.
Los van het mogelijke feit dat de TV-decoder & TV beide waarschijnlijk goed op Dolby ingesteld staan.
Helaas zijn er ook TV's die geen Dolby Digital 5.1 kunnen doorzetten, of een ander variant Dolby werkende hebben, maar niet het 5.1 gedeelte waarin je surround sound zou ervaren.
Ook zien we soms situaties waarin iemand die de gehele setup met surround speakers aanschaffen terwijl de klant niet weet dat de apparatuur voor de Sonos het niet zou ondersteunen.
Als goed voorbeeld, indien je bijvoorbeeld Ziggo abonnee bent, heb je in de meeste gevallen een Ziggo Horizonbox die het TV-signaal zou geven, hier zit vaak ook een optische uitgang op waarin je de Sonos (tijdelijk) op de Horizonbox kan aansluiten om te zien of er dan wel Dolby Digital 5.1 word aangeboden (mits de instellingen van de Horizonbox ook op Dolby Digital 5.1 ingesteld staan).
Als je Sonos dan wel 5.1 zal weergeven in zijn "Info over Sonos", weet je in iedergeval meteen dat de TV de schuldige is in de ketting.
Badge +1
We werken alleen op Maandag t/m Vrijdag, heb hier dus niet tussen in kunnen springen om de gemoederen tot rust te brengen.
De meeste mensen in dit topic komen met goede reacties, zolang de gehele ketting van film-maker tot de TV z'n geluids uitgang Dolby Digital 5.1 doorzet, zal de Sonos dit ten gehore brengen.
Nu word er stereo aangeboden door misschien de TV, of misschien het toestel wat voor de TV staat, waardoor de Sonos stereo te horen krijgt, en je weinig tot niks van je surround speakers zal vernemen.
Wil je verzoeken onze Community Post door te lezen, en dat specifiek het kopje Stereo vs Dolby uit te klappen.
Zal voor de zekerheid het stuk ook hieronder verwoorden.



Dus als de film-maker een stereo film opneemt, dan zal je TV-decoder een stereo signaal aan de TV geven, en de TV een stereo signaal aan de Sonos.
Los van het mogelijke feit dat de TV-decoder & TV beide waarschijnlijk goed op Dolby ingesteld staan.
Helaas zijn er ook TV's die geen Dolby Digital 5.1 kunnen doorzetten, of een ander variant Dolby werkende hebben, maar niet het 5.1 gedeelte waarin je surround sound zou ervaren.
Ook zien we soms situaties waarin iemand die de gehele setup met surround speakers aanschaffen terwijl de klant niet weet dat de apparatuur voor de Sonos het niet zou ondersteunen.
Als goed voorbeeld, indien je bijvoorbeeld Ziggo abonnee bent, heb je in de meeste gevallen een Ziggo Horizonbox die het TV-signaal zou geven, hier zit vaak ook een optische uitgang op waarin je de Sonos (tijdelijk) op de Horizonbox kan aansluiten om te zien of er dan wel Dolby Digital 5.1 word aangeboden (mits de instellingen van de Horizonbox ook op Dolby Digital 5.1 ingesteld staan).
Als je Sonos dan wel 5.1 zal weergeven in zijn "Info over Sonos", weet je in iedergeval meteen dat de TV de schuldige is in de ketting.
Wat ik gisteren nog heb geprobleerd is inderdaad de directe aansluiting vanaf de Ziggo mediabox XL via de optical optie. Zelfs dan zag ik nog geen 5.1 staan bij de info, terwijl het kanaal van Ziggo wel aangaf dat het Dolby Digital zou moeten zijn. Wel dacht ik bij sommige zenders verschil te horen, dat het geluid ook meer door kwam via twee one's zeg maar. Maar ja toen kwam de volgende variant, dat Apple TV uiteraard geen geluid meer gaf, omdat de optical kabel niet meer op de tv is aangesloten maar rechtstreeks op de Ziggo box. Dat las ik ook al terug in het forum. Dat was het ook niet echt. Had inmiddels wel gelezen over de Beam , dat die aangesloten dient te worden via HDMI kabel, op HDMI ARC van TV. Dat ga ik eerst proberen, Beam, verwacht ik vanmiddag. De playbase is inmiddels verplaats(naar de slaapkamer). Hoop dat dat het verschil gaat maken. Vroeg me wel af of die Beam je geen extra HDMI aansluiting kost, er zit er eentje voor HDMI ARC die ik moet gebruiken, maar daarnaast moet toch ook de TV nog worden aangesloten op de mediabox(of ik zie het verkeerd). Dan ga ik er eentje te kort komen als ik gebruik wil blijven maken van AppleTV(dat zeker) en Chromecast(en eigenlijk ook nog blue ray speler)
Reputatie 7
Badge +2
Als je TV geen surround zou doorgeven, dan betwijfel ik dat deze het opeens wel zou doen als je de Beam er op zou verbinden.
Uiteraard zien we ook liever de Sonos op de TV verbonden, precies vanwege wat je nu beschijft, dat je alleen geluid van de Horizonbox had en dus niks van de Apple TV zou ervaren.
Even een stap terug toen je de Sonos op de Horizonbox had aangesloten, je weet wel zeker dat in de Horizonbox de Dolby functie aan staat? dat staat volgensmij standaard uit en moet door de klant wel echt aangezet worden voordat je dit surround sound pas zou ervaren.
Houd ook altijd het "info over Sonos" bij de hand in de Sonos app om na te gaan wat Sonos daadwerkelijk te horen krijgt, om te zien of het dus Dolby of Stereo is wat je ontvangt.

Omtrent de HDMI vraag.
De Horizonbox en Apple TV zouden op een HDMI poort worden aangesloten op de TV, en de Beam op de HDMI Arc poort.
De Arc poort is de enige die informatie kan verzenden, zoals geluid naar een Beam toe.
De rest van de HDMI aansluitingen zijn er alleen om informatie te ontvangen, dus het beeld en geluid te ontvangen.
Badge +1
Als je TV geen surround zou doorgeven, dan betwijfel ik dat deze het opeens wel zou doen als je de Beam er op zou verbinden.
Uiteraard zien we ook liever de Sonos op de TV verbonden, precies vanwege wat je nu beschijft, dat je alleen geluid van de Horizonbox had en dus niks van de Apple TV zou ervaren.
Even een stap terug toen je de Sonos op de Horizonbox had aangesloten, je weet wel zeker dat in de Horizonbox de Dolby functie aan staat? dat staat volgensmij standaard uit en moet door de klant wel echt aangezet worden voordat je dit surround sound pas zou ervaren.
Houd ook altijd het "info over Sonos" bij de hand in de Sonos app om na te gaan wat Sonos daadwerkelijk te horen krijgt, om te zien of het dus Dolby of Stereo is wat je ontvangt.

Omtrent de HDMI vraag.
De Horizonbox en Apple TV zouden op een HDMI poort worden aangesloten op de TV, en de Beam op de HDMI Arc poort.
De Arc poort is de enige die informatie kan verzenden, zoals geluid naar een Beam toe.
De rest van de HDMI aansluitingen zijn er alleen om informatie te ontvangen, dus het beeld en geluid te ontvangen.
Ja heb ik nog gecheckt, die SPDIF aansluiting staat inderdaad aan, had ik over gelezen op de Ziggo community. HDMI verhaal is duidelijk, heb nog een HDMI switch gelukkig, die koppel ik aan de derde aansluiting van de TV(en koppel daar Apple TV en Chromecast aan). Het risico zat er in dat de beam het verschil niet gaat maken. Het is niet anders dan. Kom er op terug, heb de Beam inmiddels binnen
Badge +1
Als je TV geen surround zou doorgeven, dan betwijfel ik dat deze het opeens wel zou doen als je de Beam er op zou verbinden.
Uiteraard zien we ook liever de Sonos op de TV verbonden, precies vanwege wat je nu beschijft, dat je alleen geluid van de Horizonbox had en dus niks van de Apple TV zou ervaren.
Even een stap terug toen je de Sonos op de Horizonbox had aangesloten, je weet wel zeker dat in de Horizonbox de Dolby functie aan staat? dat staat volgensmij standaard uit en moet door de klant wel echt aangezet worden voordat je dit surround sound pas zou ervaren.
Houd ook altijd het "info over Sonos" bij de hand in de Sonos app om na te gaan wat Sonos daadwerkelijk te horen krijgt, om te zien of het dus Dolby of Stereo is wat je ontvangt.

Omtrent de HDMI vraag.
De Horizonbox en Apple TV zouden op een HDMI poort worden aangesloten op de TV, en de Beam op de HDMI Arc poort.
De Arc poort is de enige die informatie kan verzenden, zoals geluid naar een Beam toe.
De rest van de HDMI aansluitingen zijn er alleen om informatie te ontvangen, dus het beeld en geluid te ontvangen.
Ja heb ik nog gecheckt, die SPDIF aansluiting staat inderdaad aan, had ik over gelezen op de Ziggo community. HDMI verhaal is duidelijk, heb nog een HDMI switch gelukkig, die koppel ik aan de derde aansluiting van de TV(en koppel daar Apple TV en Chromecast aan). Het risico zat er in dat de beam het verschil niet gaat maken. Het is niet anders dan. Kom er op terug, heb de Beam inmiddels binnen
Heb de Beam werkend, niet omdat het de Beam is waarschijnlijk, kan het toch niet laten om de Playbase nog even terug te zetten en te kijken of ik die ook werkend te krijgen, dan gaat de Beam naar andere ruimte. Ik zat bij de SFDIF aansluiting, en niet zoals jij noemde de Dolby Digital aansluiting, en die stond dus niet aan op mediabox, aangezet, toen werd het geluid heel zacht, en heb ik bij de tv instellingen gekeken, en kon ik eindelijk dolby digital kiezen, wat eerst grijs was, nadat te hebben gekozen, sprong het geluid gelijk bij en plop geeft de sonos app ook gelijk Dolby Digital 5.1. aan onder info van het systeem. Heel mooi. Nu ga ik toch de sonos playbase nog een keer proberen. Dat scheelt me een zooitje kabels, naar HDMI switch als dat zou lukken.
Badge +1
Playbase heeft wel Dolby Digitial 5.1, alleen komen de twee one's nu niet mee, licht ruis hoor ik er op. Ook bij apple tv overigens, dus dat wel heel vreemd
Badge +1
Bij heel veel TV's werkt het ook gewoon. Je wist toch wat je kocht, namelijk een product met optische aansluiting? Bij zo'n bedrag had ik van tevoren toch even uitgezocht of mijn TV compatibel was. Het punt over HDMI ARC is niet relevant: dat heeft de Playbase niet en daar verander je niets aan door erover te klagen. Zo'n reactie van jou voegt wat toe. Wat weet je het allemaal geweldig. Sonos geil. Wat ik heb er aan dat het werkt bij veel TV's. Bij deze niet blijkbaar. Hou voor de rest gewoon je **** tegen me, dank je wel..

Edit: reactie iets aangepast. (Tim S)

Je taalgebruik zegt voldoende, maar wees gerust, je post is gemeld. Dit is een open forum en ik ben vrij mijn reactie te geven op jouw kritiek.
Als je mijn posthistorie hier las, wist je dat ik zeker niet altijd kritiekloos ben richting Sonos. Voor mensen die voor een fors bedrag een dergelijk technisch product kopen zonder uit te zoeken wát ze eigenlijk kopen en vervolgens hier komen klagen, heb ik geen geduld.

Aansluiten van je Sonos op een apparaat dat wél 5.1 surround doorgeeft, zoals je TV ontvanger of AppleTV, is een oplossing, dat was al gemeld. Om alles tegelijk aangesloten te hebben kun je apparaten op een HDMI switch met audio uitgang aansluiten, die dan het geluid doorgeeft aan Sonos. Ik had echter niet de indruk dat je überhaupt nog op een oplossingsrichting zat te wachten.

Ik ga nu TV kijken, succes ermee nog ;)

geen probleem, excuses, heb inmiddels contact gehad met moderator.
Badge +1
Playbase heeft wel Dolby Digitial 5.1, alleen komen de twee one's nu niet mee, licht ruis hoor ik er op. Ook bij apple tv overigens, dus dat wel heel vreemd gereset, opnieuw toegevoegd, maar zie ze niet meer in een kamer, ze werken gewoon niet, waarom weet ik niet, ze komen wel voor onder info, maar kan ze benaderen via de app op dit moment
Reputatie 5
Badge +3
Het ligt soms ook heel erg aan het soort content die afgespeeld wordt of je echt iets merkt... Veel tv uitzendingen doen niet zo veel.
Je surrounds ga je niet meer los zien in de app. Bij kamer instellingen zou je wel (+RS+LS) achter de kamernaam moeten zien staan.
Zo niet dan zou je even een diagnose moeten draaien en het nummer hier aan een support medewerker moeten doorgeven of support bellen. Het zou ook nog wel eens met je connectieprobleem uit je andere topic te maken kunnen hebben.
Badge +1
Het ligt soms ook heel erg aan het soort content die afgespeeld wordt of je echt iets merkt... Veel tv uitzendingen doen niet zo veel.
Je surrounds ga je niet meer los zien in de app. Bij kamer instellingen zou je wel (+RS+LS) achter de kamernaam moeten zien staan.
Zo niet dan zou je even een diagnose moeten draaien en het nummer hier aan een support medewerker moeten doorgeven of support bellen. Het zou ook nog wel eens met je connectieprobleem uit je andere topic te maken kunnen hebben.
ja klopt, het is ook wel weer leerzaam moet ik zeggen. Kost wel een hoop tijd. Nee, heb de surrounds ook weer losgekoppeld en uiteindelijk een keer goed gereset blijkbaar:-) toen zag ik ze weer. Heb inmiddels weer op de Beam aangesloten, nu met tv werkt het goed, morgen nog even testen of het ook goed gaat met apple tv/ en Chromecast. Via HDMI switch. Moef ff de sub in de gaten houden, het knalt behoorlijk met die bass zo:-)
Reputatie 7
Badge +2
Neem inderdaad altijd het journaal als voorbeeld, de presentator zit voor je en dus hoor je het geluid van voren, ze zullen waarschijnlijk ook geen microfoons aan de achterkant neerzetten zodat je de camera-man kan horen ademen en kuchen.
Meestal ga je pas echt Dolby Digital 5.1 ervaren bij een goede film, dan hoor je de explosies en dergelijke om je heen.
Badge +1
Neem inderdaad altijd het journaal als voorbeeld, deze zit voor je en dus hoor je het geluid van voren, ze zullen waarschijnlijk ook geen microfoons aan de achterkant neerzetten zodat je de camera-man kan horen ademen en kuchen.
Meestal ga je pas echt Dolby Digital 5.1 ervaren bij een goede film, dan hoor je de explosies en dergelijke om je heen.
Ja ben ik inmiddels achter gekomen:-)