Vraag

geluid

  • 14 February 2023
  • 29 reacties
  • 299 Bekeken

Badge

Ik heb 2 x een one staan en een ray. De one's staan ingesteld als surround op de Ray. De Ray is aangesloten via een internetaansluiting omdat anders de google assistent van slag is. 

Als ik het systeem inschakel om muziek te luisteren is het vrij hard. Als het daarna uit zet en ik zet de tv aan dan is het geluid heel zachtjes dan moet ik het weer harder zetten. Mijn vraag ....hoe kan dit.

Gr Ad


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

29 Reacties

Reputatie 7

Kun je uitleggen wat je bedoelt met in- en uitschakelen van het systeem? Het systeem is immers bedoeld om altijd aan te staan.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag lijkt mij duidelijk. Waarom zit er verschil in het volume van muziek luisteren en tv kijken?

Het antwoord op waarom heb ik niet, het is gewoon zo en zal liggen aan de output die verschillende bronnen leveren. Zo ervaar ik bijvoorbeeld ook een behoorlijk volume verschil tussen tv kijken en een YouTube filmpje bekijken. Beide dus gewoon vanaf de tv. 

Badge

Ik bedoel   als ik vraag aan de google assistent, speel radio npo 2 bijvoorbeeld dan is het geluid vrij hard .. ik zet het daarna zachtjes .. maar als ik later tv kijk , dan is de radio natuurlijk alweer uit, is het geluid heel zachtjes op tv.

Badge

Oke, ik dacht eerst dat het kwam omdat de one's  surround zijn aangesloten op de Ray.

Reputatie 7

Ah juist, je zegt “uitzetten” waar ik “stop zetten” gezegd had. En met het volume, gaat het dan om het geluid van de Ray of van de surrounds?

Badge

Kijk, als ik thuis kom.luister ik radio, dit geluid/ volume is dan vrij hard, ik zet hem dan handmatig iets zachter. Als ik dan later, zeg maar 19.00 uur tv ga kijken , zet ik de tv aan , hij schakelt dan automatisch over naar tv geluid. Dit geluid/volume is dan heel zachtjes.???? Zowel de ray als de one's, alle 3 dus.

Reputatie 7

Het systeem onthoudt de laatste volume-instelling. Als je dus het geluid hard zet voor de TV zal hij de volgende dag voor de radio nog hard staan. Kun je eens kijken wat de app zegt over welke geluidsvorm je ontvangt als hij zo zacht staat? Krijg je bijvoorbeeld Stereo PCM of DolBy Digital 5.1?

Reputatie 7
Badge +3

Verschillende bronnen, verschillend volume. 
Mogelijk dat je, wanneer je tv is aangesloten via een decoder, daar het volume standaard wat hoger kan zetten. Maar nogmaals, dit is een vrij standaard gedrag.

Badge

Hoi 106rallye 😉

Als ik de tv aanzet zie ik altijd dolby digital 5.1 staan. Wat betreft de geluidsinstelling wat jij zegt kon je wel eens gelijk hebben, volgens mij onthoud hij dat.

Hoi Erooij,

Mijn tv staat aangesloten op de next van ziggo . En de digitale kabel gaat van de Ray naar de tv.

Gr Ad

Reputatie 7
Badge +3

Ik ken de Next niet, maar mogelijk dat je daarvan het volumenivo ook apart kunt regelen. Zo ja dan is het een kwestie van het standaard harder zetten van de Next. 

Reputatie 7

Het gekke is dat het geluid bij mij (met een Next Mini van Ziggo en 5.1) helemaal niet zoveel verschilt van de radio. Misschien dan toch maar eens bellen met Sonos?

Badge

Ik dacht eerst dat het kwam omdat mijn ray direct aangeslotenen op de modem . Omdat ik problemen had met Google assistent 

Reputatie 7

En waarom zou dat meer of minder volume van het systeem veroorzaken?

Reputatie 5
Badge +3

Het kan ook een huisgenoot zijn die die tv hard heeft laten staan. Als je dan smorgens Spotify aan zet gaat hij op de volume verder. 

Reputatie 7
Badge +3

Google of een bekabelde soundbar hebben niets met het geluidsverschil tussen muziek en tv volume te maken. Ik verwacht ook niet dat dit in deze situatie iets met huisgenoten te maken heeft.

Topicstarter beschrijft naar mijn mening een voor hem standaard situatie.

Ik heb nog geen reactie gezien op mijn vraag of hij het standaard volume van de Next niet harder kan zetten om het volumeverschil op te heffen. Ken diverse mensen die met 2 afstandsbediening zitten om het volume te regelen. Mijn advies is altijd om de decoder standaard op maximaal te zetten en het volume via de tv/Sonos te regelen.

Ervaart Topicstarter ook dit volumeverschil bij opstarten van een eventuele app op de tv, bijvoorbeeld YouTube?

 

Badge

Ik werk met 1 afstandbediening en ik kan niets veranderen in de instellingen van de next qua geluid.

Reputatie 7

De Next loopt via de HDMI van de TV (tenminste bij mijn Next Mini) - je zet dus niet de Next harder, maar de TV (die de Beam harder zet).

Edit: dat is wel een instelling overigens. Bij de instellingen voor Beeld en geluid staat bij “Bepaal je volume”: Samsung TV.

Reputatie 7
Badge +3

Wordt de Next zonder afstandsbediening geleverd? Kan je op de Next niet instellen via het menu van de Next? @106rallye  is de edit te vinden op de next of op de Samsung tv? 

Badge

Als ik schakel op soy tv bij bepaal je volume gebeurt er helemaal niet qua geluid . Heb ook geen HDMI kabel maar een optische kabel

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt een Next, deze is met HDMI verbonden aan je tv lijkt mij. De Next zal ook een afstandsbediening hebben. De Next zal ook een instellingen menu hebben, mogelijk dat je daar iets kunt aangeven. Of je zet, met de afstandsbediening van de Next, het volume harder van de Next.

Ik gebruik zelf geen decoder meer, maar had vroeger een Humax, waar ik het geluid maximaal gezet had, vervolgens kon ik dat dan met de volumeregelaar van de tv afstandsbediening op het juiste volume zetten. Stel dat ik dan later de humax weer terugzette in volume dan moest de tv weer harder gezet worden met de tv afstandsbediening.

Geen idee of dat werkt, maar simpel te proberen. 

Badge

We gaan het eens uitproberen.  Bedankt voor je reactie,  heb inderdaad een HDMI kabel van tv naar de next.😉 heb meer verstand van koken 😉

Badge

Bij mijn analoge stereo versterker kun je per bron (input) het niveau van het ingangssignaal instellen, zodat bij omschakeling het geluid even hard klinkt. Iets dergelijks zou je digitaal in Sonos moeten hebben.

Reputatie 7

De Next heeft een eigen afstandsbediening. Ik verwijs naar de instellingen van de Next.

De Next loopt via de HDMI van de TV (tenminste bij mijn Next Mini) - je zet dus niet de Next harder, maar de TV (die de Beam harder zet).

Edit: dat is wel een instelling overigens. Bij de instellingen voor Beeld en geluid staat bij “Bepaal je volume”: Samsung TV.

Ik heb er overigens niet veel vertrouwen in dat dit iets gaat helpen, maar hoor dat graag terug.

Badge

Als.ik het geluid bepaal via tv komt er geen geluid. Wel als ik de optie surround systeem instel.

Reputatie 7

En bij de instellingen van de Next?