Skip to main content

Ik kijk tv via Ziggo met de Ziggo Next.

Ik heb de Sonos Arc Ultra aangesloten op de hdmi eARC aansluiting van mijn Samsung tv. 

Het koppelen van de tv is uiteindelijk gelukt en ik heb geluid via de soundbar. 

Als ik echter de tv uit zet dan heb ik de volgende keer als ik de tv aanzet geen geluid.

Als ik dan de hdmi kabel en keer uit de hdmi eARC aansluiting haal en er weer in doe dan heb ik weer geluid. 

Kan iemand mij helpen dit op te lossen?

Zet je de TV uit of op stand by? Staat bij de Sonos TV Autoplay aan?

TV gaat op stand by en ik heb in de app gekeken en autoplay staat aan. 

Gebruik je de afstandsbediening van de Next om de Next en de TV aan te zetten? Dan kan wellicht de handshake tussen TV en Arc mislopen.

Probeer voor je de Next aanzet eerst eens de TV aan te zetten met de Samsung afstandsbediening. Pas als de TV helemaal gestart is de Next.

Ik gebruik inderdaad de Next afstandsbediening. Heb jou optie geprobeerd maar werkt nog steeds niet. 

Als ik in de instellingen van de TV bij de expertinstellingen van geluid de optie HDMI-eARC modus een keer switch tussen uit een auto dan gaat het geluid aan. Is blijkbaar hetzelfde als de stekker er een keer in een uit doen.

Ik heb nu bij de instellingen de modus HDMI-eARC op uit gezet. De geluidsuitvoer niet op optisch maar op Ontvanger (HDMI) en nu doet hij het wel. Heeft dit nadelige effect op het geluid nu HDMI-eARC niet is ingeschakeld?

Dat hangt ervan af. De eARC is vooral nodig als je ongecomprimeerde Atmos wilt weergeven, bijvoorbeeld afkomstig van een Blu Ray-speler of Apple TV. Als je alleen naar apps van je TV of Next kijkt maakt ARC of eARC niet uit, daarvan is het geluid gecomprimeerd en dat kan ook via ARC.

Ik zal hem eigenlijk alleen maar gebruiken voor apps van de TV of Next. Fijn dat het dan niet uitmaakt en ik dus wel gewoon films in Dolby Atmos kan kijken.

Ontzettend bedankt voor je reacties.

Reageer