Vraag

Dolby Atmos

  • 28 May 2021
  • 2 reacties
  • 798 Bekeken

Badge

Hoi hoi,

 

Even een vraag over de verschillen van Dolby Atmos. Ik had gelezen dat Dolby Atmos in DD+ is te krijgen of in TrueHD. Andere mogelijkheden zijn er niet.

 

Als ik mijn TV (LG 65G1) zet op eArc aan en Passeren krijg ik bij Netflix Dolby Atmos (DD+).

Als ik deze modus op Automatisch zet krijg ik Dolby Atmos (dus zonder de DD+ erachter). Is dit dan de TrueHD versie? Ik dacht dat Netflix dit niet ondersteund? Of is dit juist een minder goede versie in vergelijk met de DD+ versie?

 

En als ik 5.1 content kijk bij Passeren krijg ik Dolby Digital 5.1

Als ik deze modus op Automatisch zet krijg ik Dolby Multichannel PCM 5.1

 

Ik hoor nauwelijks verschil maar heb toch het idee dat het bij 'Automatisch' beter klinkt. Kan dit kloppen? Zijn deze formats ook beter?

 

Ik hoor het graag ^^


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 4
Badge +1

Hey @Geldwolfje90  Bedankt voor je vraag.

 

Hierbij hoop ik wat meer informatie te geven over de twee verschillen automatisch en passthrough.

 

Passeren ofwel passthrough zorgt ervoor dat een TV geen eigen codering/verwerking doet op het audio signaal - dan geeft de TV gewoon door wat hij binnenkrijgt van de bron

Bij automatisch zal de TV zelf een codering toepassen (dus dan kan er van DTS => Dolby digital worden gemaakt)

Voordeel van passthrough - als de bron al een goede/mooie kwaliteit audio heeft dan wil je eigenlijk niet dat de TV hier zelf nog eens een coderingen over heen plaatst.

Nadeel - als de bron een niet ondersteunde audio format uitzend (DTS) dan zal de TV dit niet aanpassen en dit signaal dus doorzetten naar Sonos (Waardoor je geen geluid zal hebben)

 

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar passthrough als je de bron goed hebt ingesteld. 

 

"Het verschil tussen Dolby Digital + en Dolby TrueHD is dat DD+ een gecomprimeerd audio signaal is en Dolby TrueHD ongecomprimeerd (dus mogelijk een hogere audio kwaliteit)." 

 

In dit geval kan je per bron bekijken wat voor dat moment het beste is voor het geluidskwaliteit.

 

 

Badge

@Jeroen V 

Bedankt voor de uitleg.

Als ik 'm op Passeren zet dan krijg ik vanuit mijn PS5 een Multichannel PCM 7.1 doorgestuurd, wat de Sonos voor zover ik weet niet ondersteund. Ik hoor natuurlijk wel geluid, maar het is erg zacht en niet mooi (alsof ik wat mis). Bij Dolby is het geluid een stuk luider en meer surround.
Tevens krijg ik bij Netflix bij 5.1 content dan een Dolby Digital 5.1 terwijl ik bij ‘Automatsich’ een Dolby Multichannel PCM 5.1 krijg.

Ik heb veel gegoogled en mensen zeggen overal dat PCM beter is dan Dolby?
Vandaar dat ik dacht dat ‘Automatisch’ wellicht de betere instelling is? 

En kunt u aangeven of Dolby Atmos zonder “(DD+)” erachter de TrueHD Dolby is? Of zou de Sonos Arc dan echt Dolby Atmos (TrueHD) moeten aangeven? 

Dank!