Vraag

beveiliginfsprobleem bij sonos?

  • 3 December 2020
  • 7 reacties
  • 162 Bekeken

Net gesproken met een klantenservicemedewerkster die vriendelijk de figuurlijke hoorn op het toestel gooide.

ik heb een Sonos playbar, mijn moeder haar eigen account en een bookshelf.

De verbinding is opeens verdwenen op haar account. Vervolgens app opnieuw geïnstalleerd. Bij optie ‘bestaand toestel toevoegen’, komt MIJN playbar op haar app te staan, ondanks dat ze met haar eigen account ingelogd is en ik nooit toestemming heb gegeven tot mijn systeem. Ze kan zelfs muziek afspelen. In account staat ze vervolgens niet ingelogd en ze kan deze dus ook niet verwijderen. Er wordt wel vriendelijk verzocht om met mijn e-mailadres in te loggen. Het lijkt mij dat er iets gigantisch fout gaat hier. 
 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7

Vraag is of je in hetzelfde huis woont als je moeder. Dan klopt het wat je zegt: je moeder kan de andere apparaten zien die op hetzelfde wifinetwerk zijn aangesloten. Dus ook jouw Playbar. dan is er dus geen beveiligingsprobleem - zo is het systeem bedoeld.

Als je de Sonos-app op je telefoon hebt kun je met toegang tot de wifi in een huis ook zonder inlog de apparaten aansturen; maar geen belangrijke instellingen wijzigen. Eén van de redenen dat ik een gastennetwerk heb….

Het is inderdaad in hetzelfde huis, maar het vreemde is dat wij wel gebruik maken van dezelfde provider, maar allebei van andere routers en (daarmee ook) andere netwerken en bijbehorende netwerknamen en wachtwoorden. Ik heb haar Sonos gereset naar fabrieksinstellingen, maar deze is nu helemaal niet meer te vinden. Zodra ik dan zoek naar ‘bestaande systemen’ wordt haar account van de app gegooid en heeft zij weer toegang tot het mijne, die op de andere WiFi verbonden zit. Wil ze inloggen, dan kan zij alleen inloggen met mijn e-mailadres en dus account. Ik heb de app al meerdere malen verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en ook haar Sonos gereset, maar deze blijft onvindbaar.. heeft iemand hier misschien een oplossing voor?
 

Daarnaast blijft het voor mij lastig te begrijpen dat als de buurman ooit gebruik maakt van mijn internet, maar geen ‘toestemming’ heeft tot mijn Sonos apparaat dit toch voldoende is om dit te bedienen, zonder dat hij de inloggegevens heeft die behoren bij mijn apparaat..

Reputatie 7

Dezelfde provider maar andere routers zou geen verbinding tot elkaars Sonos moeten kunnen geven.

Antwoord op je laatste opmerking zou ook kunnen zijn dat als je iemand genoeg vertrouwt om hem op je wifi te laten, je hem ook genoeg vertrouwt om hem op je Sonos te laten. Voor mij is dit bijvoorbeeld wél handig omdat ik mijn kinderen zo niet van de Sonos inloggegevens hoef te voorzien, maar ze wel de Sonos kan laten bedienen.

Reputatie 6
Badge +3

Mijn gok is dat je hier WIFI access points en de daadwerkelijk router door elkaar haalt (de DHCP server, daar heb je er doorgaans maar 1 van binnen een woning). Vermoedelijk hebben jullie aparte wifi maar nog steeds dezelfde router die de IP adressen uitdeelt binnen je netwerk en zitten jullie bottom line dus wel degelijk op 1 netwerk. En dan heb je dus precies wat je zegt, een ieder die daar op is kan gebruik maken van je Sonos. Je kunt voor je buurman en andere gasten een gast Wifi inrichten. Gasten hebben dan toegang tot internet maar verder niets, dus ook geen Sonos.

Bedankt voor de berichten.

N.a.v. de opmerking over router vs WAPs, (verbeter mij als ik dit niet juist heb) wij maken allebei gebruik van een andere router (tp link ac1200) met bijbehorende verschillende WiFi mogelijkheden (2,4 en 5 GHz’s verbindingen).


Haar Sonos systeem blijft tot op heden compleet onvindbaar.

Reputatie 7

Als het via één internetaansluiting loopt zijn het meestal geen routers, maar switches of access points. Apparaten op dezelfde verbinding zouden elkaar dan wel kunnen zien.

Probeer eens jou Sonos apparaten van de stroom te halen en dan (evt. bekabeld) je moeder haar speaker te verbinden met het apparaat dat jij een router noemt.

Reputatie 6
Badge +3

Je hebt ook nog een modem/router van je provider neem ik aan, dat maakt 3 routers als je dat niet uitzet. Als je op al je apparaten de router-functionaliteit hebt aanstaan (DHCP server), snap ik best dat je apparaten onvindbaar zijn. Je kunt maar 1 router hebben tenzij je zeer geavanceerde toepassingen wilt in je netwerk.