Vraag

Beam en Five

  • 11 March 2023
  • 2 reacties
  • 169 Bekeken

Hoi allemaal, ik ben nieuw met het Sonos systeem en had een vraag. Ik heb 2x Sonos Five en een Sonos Beam. De fives vanwege de geluidskwaliteit bij muziek.

Het geheel staat ingesteld als surround en de audio van surroundspeakers “volledig”. Het volume van de surroundspeakers is nu gelijk aan de Beam.
De fives hebben meer in hun mars dan de Beam. Bij “volume van muziek” kan je de speakers verder omhoog krikken.

Nu de (hypothetische-) vraag: als volume limiet uit staat, het volume op 100, audio surround bij muziek “volledig” en bij “volume van surroundspeakers “ krik je vervolgens het volume op tot +15, ga je dan voorbij aan het “maximum” van de speakers (Fives), maw; kan je deze zo onbedoeld opblazen?

bedankt!

huidige instellingen:

trueplay on

loudness on

bass+1

treble +3

audio surround bij muziek “volledig”

Volume van de tv +2

volume van de muziek +2


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

2 Reacties

Reputatie 7

“Volledig” zegt niets over het volume dat wordt afgegeven aan de surrounds, maar over stream die wordt aangeleverd: het volledige stereobeeld. Dat maakt dus niet uit.

Als je vervolgens de Five’s op +15 zet heeft dat volgens mij enkel gevolg voor de verhouding tot de andere speakers - dus niet op het maximaal volume: dat kan immers nooit meer dan 100% zijn,

Bovendien zullen de ingebouwde versterkers zelf ook een beveiliging bezitten (in tegenstelling tot passieve speakers).

Kortom: ik denk dat je je teveel zorgen maakt.

Dank voor je reactie 106rallye. Ik heb een aantal “testjes” gedaan: Alles ontkoppeld, beide fives eerst individueel op maximaal volume, daarna in stereo op maximaal volume. Daarna de Sonos 5 in surround opstelling met de Beam. Audio bij muziek volledig en daarna volume van de muziek lopen plussen. Dat gaat tot een moment dat mijn woonkamer haast uit elkaar springt maar zeker harder dan dat de 2 Sonos Fives in stereo gaat. Waren ze niet zo duur was ik een tandje verder gegaan…