Beantwoord

1 Kamer valt steeds weg

  • 5 July 2021
  • 6 reacties
  • 428 Bekeken

Hi,

Ik heb een kamer waar de SONOS telkens wegvalt sinds kort. Het maakt ook niet uit welke SONOS ik er neer zet. Ik heb er een Symfonisk Boekenplank neergezet, een One allemaal hetzelfde resultaat. Hij valt om de dag minstens 1 keer weg. Dan moet ik de stroom eraf halen om de kamer weer te zien. Sporadisch zie ik de kamer wel, maar kan ik er geen verbinding mee maken. Als ik een nummer via Spotify af wil spelen krijg ik een 701 melding of een melding dat het nummer niet toegevoegd kan worden aan de wachtrij.

Vreemd genoeg heeft het een hele tijd wel gewerkt. Ik heb daarom het idee dat onze meest recente aankopen wellicht een negatief effect kunnen hebben, een Sonos Roam en 2 Moves. Al kan ik dat niet verklaren, het is meer een ingeving omdat het probleem zich lijkt voor te doen sinds we de Roam en Moves hebben.

De SONOS op de kamer die telkens wegvalt heeft een automatisch dagelijks alarm waarbij een muzieklijst begint af te spelen. Ook dit werkt niet meer. Soms doet de SONOS helemaal niets en zo af en toe krijgen we het SONOS alarm te horen. Ook dan moet ik de stroom eraf halen, al kan ik wel het alarm stoppen met de app.

Op dezelfde verdieping staan 2 andere SONOS, een Play:3 en een One. Die hebben nergens last van. Ook een verdieping hoger en lager staan respectievelijk een Move en een Symfonisk Boekenplank en een Beam, Sub 1.0, 2 boekenplankjes in stereo, een Symfonisk Tafellamp, een Move en een Roam. Ook daar nergens last van. 

Alles zit op de Wifi, een Netgear Orbi RBK50 met 3 satellieten.

Ik begrijp er helemaal niks meer van en heb al vanalles geprobeerd. Reset, Wifi Reset, alle stekkers van de SONOSen eruit en erin. Niets helpt.

Tijdens de meest recente uitval heb ik een diagnose gedraaid: 767440575

Iemand een idee? 

alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

icon

Beste antwoord door Eddie the Eagle 6 July 2021, 17:07

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou in elk geval eens controleren of die Netgear Orbi in Router mode of in AP mode staat. Ik kan me zo voorstellen dat die Orbi in router mode staat en dat die al aangesloten is op een bestaande router, die van je ISP. Dat is dus mogelijk router op router en dat kan conflicten in je netwerk veroorzaken waardoor aangesloten apparaten niet meer werken. Als dat zo is kun je beter de Orbi in AP mode zetten.

 

https://kb.netgear.com/31218/How-do-I-configure-my-Orbi-router-to-act-as-an-access-point

Dankjewel Eddie! Ga ik proberen. De router “voor” de Orbi is de ConnectBox van Ziggo. Die heb ik in Bridge modus laten zetten. Is dat met de door jou genoemde handeling misschien niet zo handig en moet ik de ConnectBox terug laten zetten en de Orbi in AP?

Reputatie 6
Badge +3

Ok, dat was nog geen bekende informatie. Nee, vooral lekker zo laten, dat is prima setup voor normaal gebruik. Echter je hebt een paar dingetjes die het wat complex maken met Sonos.

  • Sonos en mesh wifi is niet de beste combinatie
  • Er bestaat ook zoiets als SonosNet of Boost mode (bekabelde Sonos en/of Boost)
  • Roam en Move kunnen alleen op wifi niet op SonosNet

Dus ik weet niet of je een Sonos kunt bekabelen met een ethernetkabel aan je Hoofd-Orbi, dus die wat bekabeld is met je Connect Box van Ziggo. Sonos  gaat dan een eigen draadloos netwerk opzetten, Sonos en zal je Orbi niet meer gebruiken. In het algemeen staat dat garant voor een stabiele verbinding, echter de Roam en Move kunnen dat niet ivm mobiel gebruik. Denk er maar eens over en een beetje inlezen:

 

https://support.sonos.com/s/article/3235?language=nl_NL

 

Hey Eddie,

Ik heb het omgezet naar Sonosnet. Ik heb de Sonos One die op de 1ste staat genomen als bekabeld punt. Dat lijkt te werken. Een hele tijd geleden had ik de Beam in de woonkamer als bekabelde gezet, maar dan haalde het signaal het niet tot op de 2de. Het lijkt nu allemaal stabiel te draaien.

Ik moest wel de Orbi even resetten en heb deze voor de 2,4ghz op een ander kanaal gezet en daarmee van automatisch afgehaald (standaard config). Ik merkte namelijk dat de wifi een flinke oplawaai lijkt te krijgen van Sonosnet. Die was opeens flink terug gevallen in de bandbreedte. Na wat dingen dus aangepast te hebben lijkt het nu weer redelijk bij het oude en de kamer is niet meer weggevallen.

Ik moest wel even de Sonos allemaal van de stroom afhalen en weer terug erop, ze leken de wifi setup als leidend te houden. Dat zal dan waarschijnlijk zijn vanwege de 2 Moves en de Roam. 

Hartstikke bedankt voor de hulp en fijn weekend!

Sven

Reputatie 6
Badge +3

Mooi dat het nu werkt; paar dingen nog:

  • met die kanalen kun je idd een beetje spelen zodat het elkaar niet in de weg zit, ook SonosNet kun je trouwens aanpassen naar 1, 6, 11
  • je kunt je wireless mode controleren onder settings→ system→ about. Daar staat bij elke Sonos een waarde achter WM (wireless mode). Een 0 is SonosNet, een 1 is Wifi en een 2 is 5 Ghz Surrounds voor ondersteunende speakers. Dat zijn de 3 smaken die je kunt hebben, kun je kijken of het staat zoals je zou verwachten.
  • Je kunt de kwaliteit van je SonosNet controleren door onderstaande link en dan het IP adres aanpassen naar 1 van jouw Sonos. Vervolgens in het menu op Network Matrix klikken. Hoe groener hoe beter; op internet is informatie met uitleg van de codes te vinden, als je niet kunt vinden, dan laat maar een bericht hier achter.

http://192.168.1.15:1400/support/review

Wow! Top dankjewel Eddie!