Beantwoord

Sonos Port en platenspeler met losse voorversterker

  • 13 February 2023
  • 11 reacties
  • 218 Bekeken

Ik heb een platenspeler met een losse voorversterker en twee losse passieve speakers. Nu zou ik graag daar een Sonos-opstellinkje aan willen toevoegen, om ook te kunnen streamen, en een extra speaker te hebben elders in de kamer en de platen te kunnen afspelen. Ik heb de indruk dat dit kan met Sonos Port en een losse Sonos-speaker (One of Five), maar heb een paar vragen. 

  • Kan dit inderdaad met de Port? Ik kan een Port met RCA-kabels aansluiten op mijn voorversterker toch? 
  • In dat geval krijgt de Port een RCA-kanaal op de voorversterker, net als de de platenspeler.  Op welk kanaal moet ik de versterker dan zetten om vinyl af te kunnen spelen? 
  • Is het mogelijk om dan muziek op mijn passieve speakers en een Sonos-speaker gelijktijdig af te spelen? Kan dat voor platen, maar ook voor streaming? Zit er dan geen vertraging op het geluid bij de Sonos-speaker? 
  • Is het mogelijk om de Sonos-speaker of de analoge speakers uit te zetten, zodat je maar op één van de twee afspeelt? Of moet het altijd allemaal gelijktijdig? 

Hopelijk weet iemand hier het antwoord op. Alvast bedankt!

Groet, Ruud

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 14 February 2023, 09:50

Bekijk origineel

11 Reacties

Reputatie 7

Je kunt de Port inderdaad aansluiten op de voorversterker waar je platenspeler ook op aangesloten is. Ik begrijp je verhaal over “kanalen” echter niet. De meeste voorversterker hebben gewoon een in- (platenspeler) en een uitgang (Port) toch?

Waar zitten je passieve speakers op aangesloten? Heb je ook nog een eindversterker? Als je de  Port tussen de voorversterker en de eindversterker schakelt, heb je geen vertraging ten opzichte van de andere Sono speakers waarmee je de Port groepeert.

Je kunt zelf kiezen welke speakers je mee laat doen met de Port.

Beste 106rallye, dank voor je antwoord! Ik zal het even duidelijker proberen uit te leggen, want ik zit duidelijk niet goed in de terminologie. Paar punten:

  • Ik heb een JVC stereoversterker, dus met geïntegreerde voorversterker en eindversterker. De platenspeler heeft geen voorversterker.
  • Met kanalen bedoel ik denk ik ‘ingang’, in elk geval: phono, aux, cd, tuner, tape (in & out). Allemaal RCA. Ik heb zowel de Phono (platenspeler) als de cd (voor cd-speler) in gebruik. 
  • Ik denk nu dat ik naast de Port ook een Sonos Move wil aanschaffen.

Ik heb nog eens zitten neuzen hier, en ik denk ik dat mijn vraag grotendeels overeen komt met de vraag in dit draadje, waar jij destijds ook op geantwoord hebt:

Als ik je antwoord daar goed begrijp en toepas op mijn situatie, dan zou ik de Port op de Tape-aansluiting van de JVC-versterker moeten aansluiten, en de platenspeler in Phono laten zitten (en de cd-speler in cd). Klopt dat? Of moet ik de Port tussen de voorversterker en de eindversterker schakelen om vertraging te voorkomen? Gaat dat wel met een geïntegreerde stereo-versterker? 

Hopelijk heb ik het nu beter uitgelegd. Alvast super bedankt voor het antwoord! 

Reputatie 7

Je zegt: “Als ik je antwoord daar goed begrijp en toepas op mijn situatie, dan zou ik de Port op de Tape-aansluiting van de JVC-versterker moeten aansluiten, en de platenspeler in Phono laten zitten (en de cd-speler in cd).” Dat is juist.

In jouw geval zal het niet werken om de Port tussen de platenspeler en de JVC te schakelen omdat de platenspeler niet het versterkte signaal aanbiedt dat de Port nodig heeft. Via de JVC komt dat wel goed. Nadeel is dan dat het geluid van de JVC (dus van je platenspeler, CD-speler) met 75ms vertraging bij de andere Sonos speakers zal aankomen. Geen probleem als die in een andere ruimte staan, maar in één ruimte met de JVC zou dat mij storen - sommigen zijn hier overigens gevoeliger voor dan anderen.

Wederom bedankt! Ik ga het gewoon proberen en kijken hoe het uitpakt met de vertraging. De Sonos-speaker staat wel echt vrij ver verwijderd van de oude speakers, en de kans is best groot dat ik ze vaak niet gelijktijdig aan wil hebben. Dat is misschien mijn laatste vraag: 

  • Kan ik ook de oude speakers alleen gebruiken en de Sonos speaker uitzetten? Dat doe ik denk ik door Phono te selecteren op de versterker (bij source selector), en niet Tape? En ik selecteer Tape als ik wel via de Sonos wilt afspelen, of allebei? 

En nog een andere vraag: 

  • Ik prik de Port aan de achterkant van de versterker in bij Tape Out, en niet bij Tape In, denk ik? Bij Tape Out staat tussen haakjes REC, en bij Tape In staat tussen haakjes Play.

Dit is het laatste wat ik nog moet weten denk ik. Als je nog een keer je advies wilt geven, dan heel graag! 

Reputatie 7

Vraag 1:

Als je muziek van je platenspeler op je Sonos speakers wilt afspelen zet je de JVC op phono. Dan krijgt de Port het geluid van je platenspeler binnen en kun je de Port groeperen met de Sonos “kamer” waarnaar je wilt afspelen - je kunt ook een standaard kamer instellen waarnaar hij in ieder geval afspeelt. Voor geluid van de Port kies je Tape - zo ging het vroeger tenminste met mijn AKAI versterker en cassettedeck. Zie ook hierna.

Als je geen standaard speaker hebt ingesteld of niet groepeert doet de Port verder niets en heb je alleen geluid op de JVC.

Vraag 2:

Je moet de Port zien als een cassettedeck dat geluid van de JVC moet krijgen, maar ook geluid naar de JVC kan sturen (Spotify etc.). Je moet dus beide analoge aansluitingen van de Port op de Tape-aansluitingen van de JVC zetten: de “out” van de Port moet naar de “Play” van de Tape, de “Rec” van de Tape moet naar de “in” van de Port. Zie het plaatje:

Back Panel

 

Wederom bedankt! Ik ga de Sonos-spullen aanschaffen, met deze informatie moet het lukken om het werkend te krijgen! 

Reputatie 7

Succes!

Is bovenstaande verbinding tussen de symfonisk speakers (van Ikea/sonos) met een port naar een platenspeler met losse versterker hetzelfde? Of kan dit ook met de sonos bridge??
groetjes Ben

Reputatie 7

Van de platenspeler via de voorversterker naar de Port. Die groeperen met (of standaard af laten spelen naar) één van de Symfonisks. De Bridge is een heel ander device, namelijk om je Sonos apparaten op een eigen wifinetwerk te zetten - de Bridge is bovendien ook nog eens opgevolgd door de Boost, die dus ook niet voor je doel geschikt is.

Een Sonos Five of een Era 100 speaker (met de helaas even uitverkochte adapter) kan ook in plaats van de Port.

Je zegt met nadruk naar 1 van de Symfonisk. Ik heb 2 van deze speaker. Dat kan dan niet?

Reputatie 7

Jawel, maar voor standaard afspelen kun je maar één “kamer” in de Sonos app afspelen. Als je de Symfonisks in één “kamer” hebt staan (als stereoset dus) kun je deze “kamer” instellen om de Port naar te laten afspelen. Heb je de Symfonisks in twee “kamers”, dan moet je er één als standaard voor de Port kiezen en de andere daar vervolgens mee “groeperen”.

Reageer