Vraag aangaande plaatsing Sonos One speakers

  • 27 February 2023
  • 10 reacties
  • 159 Bekeken

Hallo,

Ik ga binnenkort verhuizen en heb een vraag aangaande de toekomstige opstelling van mijn Sonos One speakers. Om een en ander enigszins te verduidelijken heb ik een plattegrondje wat bewerkt (excuses voor de kwaliteit!) en hier bijgevoegd. Op dit plaatje is te zien waar de TV-wand met de ARC en subwoofer komt en waar de bank, waarachter de Sonos One speakers moeten komen.

Nu zou ik het liefst de Sonos Ones aan de muur hangen, maar dan loop ik tegen het probleem aan dat onze bank net wat voor de tuindeuren uitkomt en ik aan die kant de One dus niet gelijk achter/naast de bank kan bevestigen. De eerste optie om dat wel te doen is op de muur die weer begint waar de tuindeuren ophouden. Ik heb deze positie (en ook die aan de andere kant) met een geel kruis aangegeven. Zoals dan te zien is op het plattegrondje is de afstand van de speaker rechts (vanuit dit perspectief) tot de bank/zitpositie echter veel groter dan die van de speaker links. Mijn vraag is dan ook de volgende. Is dit met de Sonos-apparatuur te ondervangen/ op te lossen en als zodanig te simuleren dat de afstanden gelijk zijn of is dat simpelweg niet mogelijk?

 

Indien niet mogelijk dan zal ik het op moeten lossen met het plaatsen van stands (met rode kruisjes aangegeven), maar dat geniet dus niet mijn voorkeur. Dus ik ben heel benieuwd of het toch mogelijk is om met de Ones links en rechts op verschillende afstanden van de zitpositie te werken en wat jullie (eventuele) ervaringen hiermee zijn.

Alvast hartelijk dank!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

@Ronald22 Dank! Qua positionering zal dat inderdaad de beste positie zijn, maar ik zal de door jullie aangedragen mogelijkheden allemaal proberen. Mocht het niet veel schelen - in mijn beleving - dan kan ik altijd nog kiezen voor een wat minder ideale opstelling.

@106rallye Daar heb je gelijk in. En door de woonsituatie is de perfecte opstelling eigenlijk al niet mogelijk. Maar ik zal de optie om de speakers hoger te hangen dan ook zeker proberen. Mijn bank kan overigens wel iets maar niet heel ver van de muur, omdat de afstand tot de tv-muur ook maar beperkt is.

Reputatie 7

Als het praktisch haalbaar moet zijn, moet je af en toe afwijken van wat geluidstechnisch perfect zou zijn. Voor je achterspeakers is de plaatsing minder kritisch dan voor, omdat het geluid niet heel erg te plaatsen hoeft te zijn - geluid voor moet echt ‘uit de TV” komen, met name gesprekken, dus is de plaatsing van speakers voor kritischer. Mijn eigen surrounds hangen ook wat hoger (ongeveer op 1.70), maar mijn bank stat verder van de muur. 

Reputatie 5
Badge +3

Ik zou ze ook op de plek van de rode kruisjes doen, als je daar redelijk in het midden gaat zitten heb je het mooiste geluid. En kun je de kabels mooi wegwerken in de muur. 

@Erooij Dank voor het antwoord! Klopt, ik weet dat dat uiteraard de beste opstelling is en dat is dan  enkel met staanders te realiseren op de manier die jij schetst. Echter, prefereer ik de speakers wel aan de muur en vandaar ook mijn vraag hier of het uberhaupt mogelijk zou zijn. Maar,  zoals jij al zegt, zal het dan toch neerkomen op het in beide opstellingen proberen en kijken hoe het in de praktijk uitpakt.

@106rallye Wederom dank! Die optie ben ik inderdaad ook wel eens tegengekomen, maar ik lees nogal wat verschillende meningen over de hoogte waarop de speakers moeten (‘mogen’) hangen. Maar het is in ieder geval een opstelling om ook te proberen!

Reputatie 7

Iets hoger op aan de muur en dan wat naar benden gedraaid kan wellicht ook.

Reputatie 7
Badge +3

In feite is er maar één antwoord en die weet je precies, de beste plaats is dat beide speakers op gelijke afstand van de zitpositie staan. Alle het andere is maar net afhankelijk van wat jijzelf acceptabel vindt. Zoals geschreven vanngt TruePlay best wel wat op, maar hoe dat specifiek uitpakt is altijd afwachten en afhankelijk hoe je het zelf ervaart.

Mijn persoonlijke voorkeur zou zijn om de bank iets naar voren te zetten en de speakers op standaards plaatsen achter de uiterste hoeken van de bank. Maar nogmaals, het is een kwestie van proberen. 
Het lastige is dat je het proberen serieus moet nemen en niet even 5 minuten luisteren, je zult hier toch wel steeds een behoorlijke tijd voor moeten uittrekken om alles goed op je te laten inwerken. 

@Allissey, jij ook bedankt voor je reactie! Dat vind ik inderdaad ook het nadeel van een staander, en daarom zou ik ze liever aan een muur bevestigen. Het probleem is dus echter wel dat de bank - ik heb dat niet echt duidelijk getekend - nog een stukje voor de tuindeur komt en ik 'm daar dus niet aan een muur kan bevestigen. Of bedoel jij dat ie dan iets naar links moet (vanuit het perspectief van de tekening)en er dan een stukje van de bank overblijft dat niet ‘’meegepakt’ wordt om het zo maar te zeggen. En in dat geval, hoe is dan het geluid voor een persoon die rechts op de bank zit. Die heeft dan beide rear speakers aan zijn linkerkant (rechteroor) zitten of in het beste geval een van de twee nog net achter zich?

Reputatie 2
Badge +2

@Palindroom, het zou ook een overweging kunnen zijn om een One met een beugel aan de muur zo dicht mogelijk bij het rechter rode kruis te bevestigen. Dan heb je geen staander nodig die omgestoten kan worden / eigenlijk in de weg staat.
Het zal vooral het afstandsverschil zijn waar je last van gaat kunnen krijgen als je de gele kruizen aan gaat houden. Bij 5.1 en vooral bij dolby atmosfeer kijkt het best wel nauw, aangezien het geweldige, maar ook wel duidelijk merkbare/hoorbare effecten zijn.

Dank voor het antwoord 106rallye. Dan zou ik dus met Trueplay eerst moeten kijken hoe het uitpakt en dan de beslissing nemen waar de speakers te plaatsen.

Reputatie 7

Met Trueplay kan Sonos veel goedmaken, maar de rode kruisjes blijven de beste plekken.