Vraag

Welke setup past er het best in onze woonkamer?

• 26 november 2019
  • 3 reacties
  • 162 Bekeken

Dag iedereen,

Ik ben nieuw in het Sonos-universum en heb zonet een huis gekocht dat ik graag wil voorzien van een goed geluidssysteem. We hebben een zitkamer van 6 meter lang en 3,75 meter breed. Een rechthoek dus, waarbij ons salon eerder aan de rechterkant van de kamer is gesitueerd (zie schets). De vorige eigenaar heeft bedrading in iedere hoek voorzien om speakers te hangen. De mogelijkheid is er dus om in iedere hoek van onze zitkamer een sonos one te hangen. Maar zoals jullie kunnen zien staat de zetel niet in het midden van de kamer dusvraag ik mij af of dit wel zin heeft. Een echt surround effect kan je, op basis van wat ik gelezen heb, enkel creëeren als je zetel tussen de twee rear speakers is gepositioneerd en de front speakers in een mooie driehoek naar de zetel wijzen, toch? Dat is dus niet mogelijk in onze zitkamer.

Het opzetten van een surround systeem is hoe dan ook niet mijn allergrootste prioriteit. Ik ben namelijk eerder op zoek naar een systeem waarbij ik makkelijk tv, iphone/ipad/macbook, platenspeler op kan aansluiten. Muziek luisteren op het systeem zal dus minstens even belangrijk zijn dan TV-geluid. Ik dacht eventueel een play:5 tussen de platenspeler en de TV te zetten, zodat ik deze hier beiden op kan aansluiten. Heeft het volgens jullie dan nog een grote meerwaarde als ik nog één of meerdere sonos one’s ophang in de hoek(en)? Ik zou namelijk ook graag muziek willen luisteren in de keuken. Aangezien dat er geen deuren zijn tussen keuken en woonkamer kan ik de play:5 hiervoor gebruiken + nog een sonos:one in de rechterbovenhoek die zowel naar de woonkamer als de keuken kan gedraaid worden.

Wat denken jullie? Denk gerust out of mijn box ;). 

Groetjes

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hey gnicarazrof,

Het aansluiten van de TV via een analoge ingang is iets wat we afraden, we hebben specifiek de Playbar/Playbase/Beam en ook recente Sonos AMP op de markt gebracht om deze via digitale aansluiting op de TV te kunnen verbinden.

De analoge ingang heb je wel nodig om een platenspeler te kunnen verbinden.

Surround speakers is geen must, sommige huishoudens hebben een prima Home Theater setup met alleen de soundbar aan de voorkant.

De Sonos AMP, heeft beide een analoge en ook digitale HDMI ingang, dus dit zou een overweging kunnen zijn.

Wel heb je bij de Sonos AMP alleen het linker en rechter kanaal, geen midden, en zul je hier nog speakers op moeten verbinden die daadwerkelijk het geluid gaan leveren.

Wil je voor de zekerheid onze Community Post onder ogen brengen welke dieper ingaat op het gehele Home Theater aspect.

Als hier nog vragen uit voort komen dan vernemen we deze graag.

Dag Tim,

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Ik ben inmiddels naar een Sonos-dealer geweest en conclusie was dat een Amp het beste past bij onze noden. Home theater is namelijk geen prioriteit voor ons, eerder luisteren naar muziek. Ik heb ook naar wat Sonos luidsprekers geluisterd en in vergelijking met de Amp + kwalitatieve passieve speakers klonk dit toch heel wat minder. Het wordt dus een Amp (ga deze voor 430 € laten meenemen uit de US) + kwalitatieve passieve speakers van rond de 4 à 500 €. Daarmee hebben we, denk ik, een mooi systeem voor minder dan 1000 € en behouden we de mogelijkheid om naar de toekomst toe nieuwe Sonos producten aan te sluiten.

Groeten

Gnicar

Reputatie 7
Badge +2

Het mooie van het Sonos concept, het is makkelijk uit te breiden. :grinning:

Extra speaker voor de slaapkamer, of in de badkamer.

Het liefst ziet Sonos uiteraard een speaker per kamer, of een stereopaar per kamer. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hoop dat je de boxen spoedig binnen hebt, alvast veel luister-plezier!

Reageer