Beantwoord

Welke keuze van soundbar

Badge +1
Heb een LG oled 55 c8

Honderden fora doorpluist maar geen voldoende argumenten om te beslissen

Doel is 5.1 set van Sonos om films en muziek op een kwalitatieve manier te beluisteren
Mijn huidige Philips hst 7540 5.1 is stu

In hoeverre zij Atmos en dts en hi res doorslaggevende parameters
Opstelling playbar en beam gehoord
Voorkeur was de playbar...

Andere optie om naar LG soundbar met atmos te veranderen
Nieuwe lichting sl9 met Meredian soundtech

Probleem is dat LG bijna nergens te beluisteren valt naast Sonos en Bose en Yamaha...

Verlies ik zoveel zoals atmos, dts. Hi res, dolby dd ×door de playbar met sub en 2 sonos one te kiezen

Wat is de beste keuze in functie van de mogelijkheden van mijn zeer recente oled waar ik veel Netflix bekijk via de app

Dank voor de ontknoping
icon

Beste antwoord door Sjoop1985 30 April 2019, 13:57

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoe groot is je ruimte?
Badge +1
4 op 4
Reputatie 5
Badge +3
Mijn mening:
  • Hi res is een fabeltje. Er zijn talloze wetenschappelijke artikelen die omschrijven dat het verschil met "normale resolutie", bij goed gemasterde audio niet door het menselijk oor waar te nemen is. Bovendien een soundbar (Sonos of anders) zou ik niet kwalificeren als het hoogst haalbare qua audio kwaliteit.
  • Atmos uit een soundbar is een verkooptruc. Ja, er valt wel wat te halen met omhoog gerichte speakers, maar een soundbar kan niet eens de competitie aan met volwaardige, losse speakers voor links, rechts en midden, laat staan met een 7.1.4 Atmos setup
Voor de bovenstaande 2 maakt het dus nog niets uit of je voor Sonos kiest of niet, aangezien ik me sterk maak dat deze twee zaken geen meerwaarde hebben in een soundbar.

Wat betreft DD+ en DTS, dat ligt aan je voorkeur. Ik heb een Sonos 5.1 setup en ik vind, voor mijn woonkamer (5x6) de DD 5.1 die Sonos levert voldoende qua beleving. Ik betwijfel (wederom) of je veel verschil gaat merken met DTS of DD+ op andere soundbars (volwaardige 5.1 sets is een ander verhaal). De uitdaging zit erin dat Sonos alleen DD5.1 kan verwerken en je TV andere formaten dus zal moeten omzetten om te kunnen werken met Sonos. Als je TV dat kan, is er niks aan de hand.

Tot slot: soundbars zijn een "makkelijke" oplossing, zo is het bij Sonos ook bedoeld, een basic HT die volledig integreert met het multiroom ecosysteem. Wil je top of the line 5.1, 7.1 in alle mogelijke audioformaten, of zelfs Atmos, dan moet je met een A/V receiver en losse speakers aan de slag.
Badge +1
Dit is duidelijk , bedankt
Ik heb de play en beam gehoord bij Krefel met demos
Telkens met zonder sub
Playbar is inderdaad een stuk voller en meer spreiding
Toch overweeg ik de sub erbij te nemen

Had de Bose 300 gehoord met sub indrukwekkend zuiver laag . Sonos klonk nog overtuigender

Nu mijn oled c8 heeft zet ik dan op optisch automatisch
Na overleg Sonos
Badge +1
Bijkomende vraag

Sonos one of play one ?
Reputatie 5
Badge +3
De optical out van je TV moet je niet op automstisch zetten, maar op DD 5.1, also die optie er is. Anders maak je kans dat niet compatibele signalen 1 op 1 doorgezet worden, en dan krijg je stilte.

Als je de Playbar neemt, zou ik de Sonos One nemen voor de surrounds omdat de One dan voice control kan verzorgen, zodra dit actief wordt in Nederland. Neem je de Beam, die heeft al voice control en Airplay ingebouwd en daarmee combineert een Play:1 voor een iets vriendelijkere prijs.

Heb je trouwens al andere Sonos producten?
Badge +1
Ja 2 sonos play 5 1st gen sedert enkele jaren
Reputatie 7
Badge +2
De One zal inderdaad voor de Playbar spraak mogelijk gaan maken, maar Airplay komt wel te vervallen op de One's als ze als surround werken.
De Playbase heeft wel Airplay, iets wat de Playbar helaas niet heeft.
Ik gebruik in mijn prive situatie Kodi als media software, deze heeft de mogelijkheid bij 't goed instellen DTS om te zetten naar Dolby Digital 5.1
Kan in dat optiek dus nog steeds surround sound verwachten van mijn films als deze in een DTS format aangeboden worden. 🆒
Badge +1
Mijn lg heeft ook een aantal.outputs
Mpeg
Dolby digital
Dolby digital plus
HE AAC
Automatisch

Onlangs zei een medewerker van Sonos om dit op automatisch te zetten
Reputatie 5
Badge +3
Ik zou toch aanraden hem op Dolby Digital te zetten.
In geval van een Beam zou je hem op automatisch kunnen zetten, aangezien de Beam via de HDMI handshake zal "vragen" om Dolby Digital. Voor de optische uitgang werkt dit niet zo, en in de stand automatisch zal waarschijnlijk gewoon de input gebitstreamd worden (zover mogelijk). Dat zou dus bij DD+, AAC, DTS en andere niet door Sonos ondersteunde formaten tot geen geluid leiden.