Beantwoord

Surround met Beam en Sympfonisk

• 18 August 2019
  • 8 reacties
  • 3539 Bekeken

Ik heb zojuist een sonos beam en 2 symfonisk speakers van ikea gekocht om een surround omgeving te maken.
Eerste teleurstelling was dat het blijkbaar niet werkt met Spotify basic. Ook las ik dat het waarschijnlijk niet gaat lukken Netflix via de surround te krijgen.

Momenteel doen de surround speakers nog helemaal niet.
- beam aangesloten via hdmi arc
- TV SAMSUNG UE 55 JU 6445
HDMI Dolby Digital en Bitstream
Formaat PCM en Dolby Digital
icon

Beste antwoord door 106rallye 18 August 2019, 23:12

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Zelf heb ik er geen ervaring mee maar opstellen als achter speakers voor een surround opstelling zou moeten lukken had ik gelezen. Welke opties en (of) meldingen krijg je tijdens de installatie?
PCM is stereo, dus dat moet je sowieso links laten liggen.
Voor Spotify Kan je best een premium abonnement nemen en gewoon toevoegen aan Sonos in de app.
Reputatie 7
Dat Sonos een Spotify Premium account behoeft wordt duidelijk aangegeven; dat zou geen verrassing hoeven zijn. Als je wel verrast bent is dat natuurlijk wel vervelend.

Omdat Sonos afhankelijk is van je TV voor de doorgifte van surround, verschilt het per TV of en wanneer je surround krijgt. Bij mijn Samsung UE46D8000 krijg ik Netflix wel in surround als ik kijk via de ingebouwde app. De TV moet dan inderdaad niet op PCM staan. Wat je Beam binnenkrijgt kun je zien onder Instellingen-geavanceerd.
Bedankt,
Ik ben een redelijke leek,
Inmiddels mijn mi box s losgekoppeld (die had volgens mij ook een conflict) en de ARC instellingen van de tv nogmaals toegewezen aan de SONOS.

Op de TV het volgende ingesteld.
HDMI geluidsformaat: bitstream
Geluidsformaat: Dolby Digital
(heb geen dd5.1 optie)

Dolby Digital Comp: Line (ipv RF)
HD-AUDIO: Uit

!! Helaas nog geen surround geluid!!

Backspeakers zijn wel verbonden, want ik de volume van de beam aanpassen via de volume touch van de Symfonisk speaker.
Reputatie 7
Dat ziet er wel uit of de instellingen goed staan. Kijk je via de app op je TV? Kun je daar nog iets aan instellen?
Via Netflix app op tv gecontroleerd: Dolby Digital 5.1
Via SONOS app, audio ingang: Dolby Digital 5.1

Wat nog wel opviel is dat toen ik HDMI CEC op tv wil toewijzen, configureert ie de Sonos beam wel tot 100%, maar krijg dan toch de melding : geen apparaat gevonden.

Reputatie 7
Je hebt dus op dat moment wel 5.1 op de Sonos. En wat gebeurt er als de configuratie afbreekt? Dan heb je geen 5.1 meer?
Jawel, 5.1 blijft gewoon bij Netflix. Bij tv bijvoorbeeld, verandert het naar stereo.

Als ik op de SONOS app surround in- of uitschakel, hoor ik een minimaal volume verschil vanuit de Beam, echter geen geluid vanuit de Symfonisk backspeakers.

Ik heb zelf het idee dat daar het probleem ligt, dat het signaal van de Beam naar de Symfonisk niet goed door komt. Andersom, zoals eerder gezegd wel.
Reputatie 7
Surroundgeluid is vaak minimaal, tenzij je een actiefilm kijkt; dat zou je dus eens kunnen proberen.

Als je Symfonisk speakers niet goed gekoppeld zouden zijn, zou je ook geen muziek horen als je dat op de Beam afspeelt (via de app - geen muziek van je TV, want Sonos beschouwt dat als TV-geluid). Hoor je wel muziek via de Symfonisk?