Vraag

Suggesties Surround installatie

  • 15 December 2020
  • 6 reacties
  • 432 Bekeken

We zijn van plan om te investeren in een Sonos (surround) installatie voor onze “loftachtige” ruimte en hadden graag wat input gekregen, wat jullie voorstellen van producten.
Ons budget ligt rond 1500-2000€ (mag eventueel iets meer zijn)
 

We zijn op zoek naar:

  1. Een soundbar
  2. Luidspreker voor 2 platendraaiers (niet professioneel. Gewoon lucratief plaatjes spelen)
  3. Eventueel een soort van surround creëren in de ruimte hieronder (zie schets)

De platendraaiers beschikken niet over een versterker, dus moet ik daar (rechts) al kijken voor een Amp of een Five.

Voor de 55” TV had ik graag dus gekeken voor een Beam of Arc, maar liefst zonder de Sub, want die kost gewoon te veel. (Eventueel kan deze later nog toegevoegd worden)

Dan willen we graag nog 1 of 2 luidsprekers toevoegen (regio “Keuken” en “kast/bureau”) om een soort van surround te creëren.

 

De vragen die ik o.a. reeds heb:

  1. Mocht ik kiezen voor een Five bij de platendraaiers en een One bij de keuken (ook wetende dat de TV dichter bij de platendraaiers staat), zal dit verschil tussen de boxen te merken zijn? Dat de ene sterker is en dat de zwakkere dan nog eens verder staat?
    Klopt de surround dan nog?
  2. Mochten we opteren om een box in de ruimte achter de “Sofa” te plaatsen, is een One voldoende neem ik aan?
  3. Zal er “overkill” zijn als ik met 4 boxen ga werken in deze ruimte?
    80m² of 212m³
  4. Ook dacht ik om eventueel voor een Amp te gaan bij de platendraaiers. Dit in combinatie met een soundbar en dan 3 One’s.
    Of ga ik toch beter voor het geluid van ten minste 1 Five?

Hierbij enkele opstellingen die ik in gedachten had:

  1. TV = Beam of Arc = 450€ of 900€
    Vinyl = Five = 580€
    Keuken = One of Move = 170€ of 400€
    Achteraan = One = 170€
    → 1600€ - 2050€
  2. TV = Beam of Arc = 450€ of 900€
    Vinyl = Amp + One = 870€
    Keuken = One = 170€
    Achteraan = Move = 400€
    → 1890€ of 2340€

Ook vroeg ik mij af (indien ik niet kies voor een Amp) wat het specifieke voordeel is van een Port?
Vind het niet super duidelijk.

En ik vermeld ook soms een Move, aangezien het waarschijnlijk wel handig kan zijn om deze occasioneel mee te nemen in de tuin.

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

hoi @MassV 

Ik heb in mijn huiskamer een Surround opstelling, met de ARC geplaatst onder de tv  (de tv hangt aan de muur)
En de ARC op een muurbeugel van Sonos, en twee maal de One en een Sub.

Sub is niet noodzakelijk als je de Arc neemt. (Mijn mening) 
Met de Beam die ik als voorganger van de ARC had, was de  Sub een echte verbetering.

Voor het muziek gedeelte heb ik twee maal de Play 5 Gen 2 Verticaal opgehangen aan twee muurbeugels.
Voor mijn huiskamer heb ik  voldoende bereik met de Play 5 voor muziek.

En in de party mode (alles gekoppeld) dansen de mensen op straat, en doen de buren een poging om zichzelf door de muur heen te werken (geintje).

Ok, die Sub kan ik inderdaad later nog toevoegen, als ik nu voor de Arc ga.
Dus wat jij dan ongeveer voorstelt is:

Een Arc en 2 One’s ergens links en rechts voor het TV Surround geheel.
En dan een aparte Five (of 2) voor de platendraaiers/Spotify.
Hiervan 2 aparte “circuits” definiëren en ze eventueel samen laten afspelen als het echt nodig is

Hoi @MassV ,

Hier nog wat meer info.
En misschien kom je hier ook weer wat verder mee.

Ikzelf heb voor de Play 5 verticaal gekozen. Optimaal stereo genot noem ik dat.
Ik zou als ik jou was kiezen voor Surround is echt een dimensie meer, en dan voor de 2 x Play 5.

Mocht je dan nog niet tevreden zijn dan kun je altijd nog uitbreiden met wat Sonos in huis heeft of IKEA.
geen ervaring mee. Maar wel goedkoop in aanschaf.
 

@SimonSonos 
Thanks! Die lees ik vanavond eens door

Je voorstel qua opstelling lijkt me wel een kanshebber!

Ik was me telkens aan het fixeren om de Five (of 2) te integreren in de surround opzet, maar dat hoeft helemaal niet.

En van de Ikea varianten heb ik ook reeds wat reviews gelezen, maar blijkt toch snel dat het qua geluidskwaliteit toch wat minder is. Dan spaar ik liever wat langer en ga ik liever for the real deal.

Ik was me telkens aan het fixeren om de Five (of 2) te integreren in de Surround opzet, maar dat hoeft helemaal niet.

Dat zou te veel van het goede zijn om daar de Sonos Five voor te gebruiken.
Stereo Speakers van die Sonos Five maken.:grin: Is een beter plan.

En ik denk dat de ARC je zeker gaat bevallen, Ik was erdoor overdonderd.
Toen ik hem de eerste keer hoorde bij Platte tv Nu kun je er niet terecht om te luisteren, bestellen kan wel.
Ik heb goede ervaringen daar, maar er zijn natuurlijk genoeg goede retailers te vinden.
Alles op het gebied van Geluid en beeld komt daarvandaan in mijn geval.

Voor mij is Sonos onovertroffen. Maar ook daarin kunnen smaken verschillen.:wink:

Veel leesplezier. 
En een fijne avond gewenst.

Nog eens overlegd met mijn wederhelft en wellicht zouden we voor het volgende gaan:

1 Arc onder de TV
2 Symfonisk (Ikea) voor de surround speakers (naast/achter ons)
1 Five voor de muziek

Ze vindt die Symfonisk er mooier uitzien,dan de Ones. Ook kan je deze netjes monteren aan de muur.

 

Wel gaat haar voorkeur uit naar:
1 Arc onder de TV
2 Fives voor de surround speakers alsook voor de muziek (naast/achter ons)

 

Maar misschien is dit vervelend voor het schakelen tussen TV en Muziek geluid…?

In beide situaties kan ik wel altijd later nog uitbreiden, zodat ik uiteindelijk uitkom bij:

1 Arc
2 Surround speakers (One of Symfonisk)
2 Fives voor Muziek