Beantwoord

SUB in diverse groepen

• 26 augustus 2019
  • 10 reacties
  • 879 Bekeken

Beste,

Ik zou heel graag willen investeren in een SONOS, maar na wat gelezen te hebben stel ik mij de vraag of wat ik wil, wel effectief mogelijk is ?

Mijn woonkamer en keuken vormen één ruimte.

ik wil aankopen:
  • één beam voor in de woonkamer (TV)
  • één SUB voor in de woonkamer
  • 2 one's voor in de woonkamer
  • 1 one voor in de open keuken
Kan ik geluid krijgen als volgt:
  • geluid van mijn TV (via optisch) afspelen op de beam + sub
  • geluid van mijn TV (via optisch) afspelen op de beam + sub + 2 one's woonkamer
  • geluid van mijn TV (via optisch) afspelen op de beam + sub + 2 one's woonkamer + one keuken
  • Muziek via apple music (iPad of iPhone) afspelen op de 2 one's woonkamer + sub
  • Muziek via apple music (iPad of iPhone) afspelen op de one keuken + sub
  • Muziek via apple music (iPad of iPhone) afspelen op de 2 one's woonkamer + one keuken + sub
Kan iemand mij bevestigen of dit mogelijk is ?
icon

Beste antwoord door Difke 26 augustus 2019, 14:57

De Tv krijgt geluid binnen via de kabel, als je dat zou doorsturen naar andere groepen zou het kunnen dat het gaat haperen of niet synchroon loopt.

Groeperen is eigelijk enkel voor muziek alleen.

Ik heb (nog) maar alleen mijn 5.1 setje, dus ik heb er zelf ook geen ervaring mee.

Misschien dat andere forumleden nog wat tips hebben.

1 ding kan ik je wel verzekeren, met Sonos zit je best wel goed hoor, je zal zeker geen miskoop doen.

zowel geluidskwaliteit en design zijn dik in orde. ( maar dat was je vraag niet eh 🙂)

Alvast veel succes met je keuze en beslissing.
Bekijk origineel

10 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Alles zal bijna lukken wat je wil, enkel als je de 5.1 setup maakt, kan je niet ook nog een One hetzelfde in de keuken laten spelen, die enkele One zal je dan zijn eigen kamer (keuken) moeten toewijzen. Anders zou je een 6.1 opstelling hebben, je kan Max 5.1 hebben. Het is ook niet mogelijk in deze opstelling alles te laten spelen behalve de Beam, je kan wel de Sub uitschakelen.
Miziek afspelen zal in de keuken alleen op de One spelen, tenzij je een extra Sub bij plaatst of je bestaande Sub koppelt aan de keuken, maar dan heb je wel geen 5.1 meer.
Je zal geen spijt hebben van je aankoop, je kan er veel kanten mee uit.
Op je 5.1 opstelling zal je natuurlijk ook muziek kunnen afspelen 🙂
Reputatie 6
Badge +3
De laatste optie zal ook niet simpel werken, of je moet steeds de 2 ones uit de 5.1 opstelling halen.
Wat dat betreft is het bij Sonos echt heel duidelijk: wanneer je eenmaal een 5.1 opstelling hebt dan is dat het ook. Je kunt wel de sub of de surrounds uitschakelen, maar het vervolgens koppelen als bijvoorbeeld losse of stereo speakers kan niet zomaar. Je zult deze dan eerst moeten verwijderen uit de 5.1 opstelling.
Zoals Difke aangeeft is het vrijwel onmogelijk een extra luidspreker toe te voegen aan 5.1. Er zijn verhalen dat men het wel heeft, maar het wordt niet ondersteund door Sonos en kan vertraging van het tv geluid tot gevolg hebben. Bij muziekstreamen zou het wel naar alle speakers moeten lukken, je stuurt dan de kamer van de 5.1 opstelling aan + de keuken (2 kamers dus).
Alvast bedankt voor de snelle respons Difke en Erooij !

Voor mij is 5.1 niet noodzakelijk, ik ga de 2 one's van de woomkamer niet achter de zetels zetten als "surround speakers"...

Als ik het goed heb kan ik dan best beam koppelen met SUB (3.1) - de 2 one's woonkamer in een aparte groep en de one van de keuken afzonderlijk.

Als ik dan "gelijk wat" afspeel en ik wil ondersteuning van de SUB zet ik gewoon de 3.1 mee aan?
Klopt mijn redenering zo een beetje ?

thx alvast 👍
Reputatie 5
Badge +3
De Beam is eigenlijk enkel voor tv bedoeld, en de Sub zal alleen spelen in welke ruimte hij is toegewezen. Als hij bv in de woonkamer staat zal hij niet meedoen als je bv muziek in de keuken zou afspelen.
Eigenlijk kan je het zo stellen : Als je 4 speakers in een ruimte zou hebben, kan je niet 1 speaker ervan laten meespelen in een andere ruimte, dan moet je al beginnen met ontkoppelen en weer ergens anders gaan koppelen, daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.
De Beam is eigenlijk enkel voor tv bedoeld, en de Sub zal alleen spelen in welke ruimte hij is toegewezen. Als hij bv in de woonkamer staat zal hij niet meedoen als je bv muziek in de keuken zou afspelen.
Eigenlijk kan je het zo stellen : Als je 4 speakers in een ruimte zou hebben, kan je niet 1 speaker ervan laten meespelen in een andere ruimte, dan moet je al beginnen met ontkoppelen en weer ergens anders gaan koppelen, daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

Kan ik dan niet de bronkeuze vanuit één kamer (bvb geluid van de TV via beam + SUB), ook simultaan laten afspelen in een andere kamer (bvb One in de keuken)?
Reputatie 5
Badge +3
De Tv krijgt geluid binnen via de kabel, als je dat zou doorsturen naar andere groepen zou het kunnen dat het gaat haperen of niet synchroon loopt.
Groeperen is eigelijk enkel voor muziek alleen.

Ik heb (nog) maar alleen mijn 5.1 setje, dus ik heb er zelf ook geen ervaring mee.
Misschien dat andere forumleden nog wat tips hebben.

1 ding kan ik je wel verzekeren, met Sonos zit je best wel goed hoor, je zal zeker geen miskoop doen.
zowel geluidskwaliteit en design zijn dik in orde. ( maar dat was je vraag niet eh 🙂)

Alvast veel succes met je keuze en beslissing.
thx Difke 👍
Reputatie 5
Badge +3
Is graag gedaan hoor..
Je kan het forum nog wat in het oog houden voor mogelijk nog wat meer tips.

Nog even een late reactie. Maar wij kijken regelmatig muziek programma's of concerten op tv met 5.1 ondersteuning plus de play 1 in de keuken. Dus het kan wel. En met de huidige app s2 helemaal makkelijk te groeperen. 

Maar ik blijf het ook jammer vinden dat je de 5.1 niet doormiddel van het groeperen los kan koppelen met een druk op de knop.

Maar Sonos blijft voor mij een topsysteem.

Reputatie 6
Badge +3

Groeperen kan inderdaad wel tussen een surroundsysteem en extra speakers. De vertraging merk je minder als de extra speakers verder van elkaar of in andere ruimte staan. Ik groepeer mijn 5.1-set met Beam ook regelmatig met de One in de keuken.

Reageer