Vraag

Sonos Play 3 hapert bij digitale TV geluidskanaal.

  • 23 December 2017
  • 4 reacties
  • 289 Bekeken

Badge +1
Hi,
Hans is mijn naam en geniet sinds 6 maanden van het Sonos systeem. Geluid, muziek, dragers, instrumenten, digitale telefonie, het heeft allemaal mijn aandacht. Hoop ook hier 1 en ander op te steken.

Configuratie:
De Router is een Fritzbox 7490.
De vraag:
XS4ALL levert via glasvezel TV signaal aan (600 kanaal serie) maar ook "Analoog"( De 700 kanaal serie).
Een Playbar is aangesloten op een TV niet op de digitale ontvanger. De TV heeft geen optische aansluiting,
daarvoor een verloop aangeschaft van optisch naar tulp, deze wordt gevoed door netvoeding.

Dit vanwege de blueray speler waar we ook graag van willen genieten, we missen overduidelijk een aansluiting op de Playbar hiervoor. (Minpuntje).
Er is kortgeleden een Sonos Play3 succesvol toegevoegd. Radio stations, Spotify, TV normaal kanaal, alles loopt prima. Echter zodra ik overschakel naar het digitale kanaal is de play3 degene die het geluid onderbreekt. Alsof de bandbreedte te smal is. Is hier wat voor te verzinnen?

Ondernomen:
Compressie van automatisch omgezet naar "Gecomprimeerd", geen resultaat.
Optische kabel omzetten van TV direct in digitale ontvanger zou dit conflict kunnen oplossen,
echter waar knoop ik dan onze Blueray speler aan zodat ook daar het geluid via Sonos loopt?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Fijne kerstdagen en goed 2018,
Hans

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Badge +1
Ik heb het conflict inmiddels verholpen.
Hoe?

De Fritzbox heeft vier LAN-aansluitingen.
1 ervan is voorbestemd voor Tv-Signaal XS4ALL
Daar heb ik een Switch op aangesloten voor 2e tv-signaal in slaapkamer.
Op de switch gebruik gemaakt van LAN-aansluiting Playbar.

U voelt hem al aankomen, het signaal komt dan dubbel binnen,
1x via LAN, 1x via tv zelf.

De LAN-aansluiting nu direct op andere poort in router gestoken en conflict is verdwenen.

Logisch conflict, domme aansluiting mijnerzijds.\\

Excuus voor de overlast en dank voor de tijd die u erin stak (Dit te: lezen.:D
Reputatie 7
Badge +2
Sorry, mede vanwege drukte hadden we geen tijd het forum ook onder ogen te nemen.
In principe wil je de Playbar via optische aansluiten op de Playbar, als de TV geen optische uitgang heeft, kan met overwegen een convertor aan te schaffen welke digital coax kan omzetten naar digitaal optisch.
Het omzetten van analoog tulp naar digitaal optisch is niet aan te raden, kan dan garanderen dat je een stereo signaal zult horen, geen dolby digital 5.1 signaal mocht de decoder dit uitzenden.
Convertors ondersteunen we dan ook helaas niet, van coax naar optisch niet als ook analoog naar digitaal niet.
Vaak geven convertors problemen, waarin je geen geluid hoort, of waarin het geluid stereo blijft terwijl je dolby denkt te verwachten.
Weet dat je verder geen TV signaal aan of door de Sonos heen wilt sturen, dus de internet poort op de Sonos is alleen bedoelt voor internet gerelateerde informatie.
IPTV of decoder aansluiten op de Playbar welke met de Fritzbox in contact staat zal problemn gaan geven.
Badge +1
Dank voor je reactie in deze.
Vraag,
Kan een optical switch worden toegepast zonder conflicten zodat ik niet telkens kabels hoef te verwisselen van de decoder en een blueray speler?
https://www.conrad.nl/nl/toslink-switch-2-poorten-metalen-behuizing-na-goobay-67766-1277929.html?sc.ref=Product%20Details

Alvast dank voor je antwoord
Hans
Reputatie 7
Badge +2
Blijft op eigen risico aanschaffen en testen, maar ik lees op de pagina wel het volgende.:
Ondersteunt audio-formaat met Pass LPCM2.0/DTS/Dolby

Dus ga er vanuit dat dit zou moeten werken.