Sonos netwerk setup voor meerdere analoge en digitale audiobronnen: welke componenten?

  • 10 April 2021
  • 4 reacties
  • 416 Bekeken

Ik heb een redelijk specifieke setup in gedachten over welke geluidsbronnen in waar in mijn nieuwe huis wil afspelen. De geluidsbronnen en hun fysieke locaties zijn nogal divers en ik kom er niet helemaal uit wat ik nodig heb en waar (five, port, amp).

De doelstelling is om vooralsnog enkel wifi speakers te gebruiken zonder audiokabels. Overal in het huis is een krachtig wifi signaal aanwezig en stopcontacten in overvloed.  Ik heb in de gevoegde plattegrond de audiobronnen en wifi speakers zo goed mogelijk ingetekend.

Het betreft 3 verschillende zones (A, B en C).

Zone B: In deze ruimte staat fysiek opgesteld een (inmiddels) bijna vintage Yamaha AX-892 hifi-versterker waarop is aangesloten een platenspeler, cd-speler en een bandrecorder.

  • Het geluid van de verschillende audiobronnen wil ik (via de versterker) kunnen afspelen gelijktijdig op de speakers in alle zones (A, B en C), maar ook met de mogelijkheid om een separate zone te kiezen.
  • Voorheen had ik de Yamaha versterker aangesloten op een GEN 1 Connect met analog in. Om toen het geluid van de platenspeler te horen via Sonos 5 Gen 1 speakers, moest ik een Phono Preamp verbinden tussen de Yamaha versterker en de Connect.

Wat kan het beste gebruikt worden in deze ruimte om de audiobronnen te verbinden met de wifi speakers in alle zones? Port of Amp? Heb ik bij de nieuwe Port of Amp ook nog een Phone Preamp nodig?

Zone C: In deze ruimte bevindt zich fysiek de televisie (als audiobron) en een tweede platenspeler (zonder versterker).

  • Zoals al aangeven wil ik op de speakers in deze ruimte sowieso de audiobronnen kunnen horen die zich in ruimte B bevinden.
  • De audio van de platenspeler in deze ruimte wil ik tegelijktijdig kunnen afspelen op de speakers in zone C en A of separaat in zone C of A. Kan dit door de platenspeler op een tweede port of amp aan te sluiten in hetzelfde netwerk?
  • Vervolgens wil ik dezelfde speaker keuze kunnen maken (zone A en C) voor de audio van concertvideo’s die op de televisie worden afgespeeld. Hoe maak ik deze verbinding van TV-audio in het speakernetwerk? Is hiervoor een volgende Port of Amp nodig of kan dit via een Sonos Five naast de TV?
  • Optioneel wil nog kijken of ik iets kan doen met de wifi speakers naast de TV voor het kijken van films, series, etc. Ik ga geen surround opstelling maken en vraag me dan ook af of het een toegevoegde waarde heeft om de speakers hiervoor te gebruiken (idee?).
  • Ik heb nog een (Gen 1) Playbar. Kan deze nog iets toevoegen aan de opties hierboven?

Zone A: Hier komen 2 buiten wifi speakers te hangen die audio laten horen van alle bronnen in zone B en C.

Voor alle speakers in alle zones geldt dat deze via wifi (uiteraard) ook audio van bv. spotify via telefoon of tablet kunnen afspelen.

Enig advies over welke sonos componenten hoe en waar in deze setup aangesloten moeten worden is zeer welkom.

Koen

 

 


4 Reacties

Reputatie 7

De Port is bedoeld om externe bronnen (zoals een CD-speler) te verbinden met andere Sonos speakers en om Sonos-bronnen te verbinden met een niet-Sonos installatie (bijvoorbeeld een niet-Sonos versterker). De Amp kan ook externe bronnen in de Sonos-omgeving brengen, maar stuurt zelf bedrade (niet-Sonos speakers) aan. 

Reputatie 1
Badge +2

Hoi @Matz!

 

Het gebruik van de Port of van de Amp hangt af van de CD-speler of van de platenspeler. De bedoeling is om het geluidsignaal van de bron (hier CD- of platenspeler) naar de Sonos over te zetten. Zodra het geluid in de Amp of in de Port aankomt, kan je het verder doorsturen naar de andere Sonos-speakers via de Sonos App (groeperen van speakers). Ook belangrijk is het model en de merk van de CD-speler en van de platenspeler. Meer informatie over hoe de Amp en de Port werken, kan je op deze pagina vinden.

Cristian

Bedankt voor je reactie. Ik ben van plan om enkel sonos wifi speakers aan te sluiten. Dus ook beide buiten (niet inbouw) speakers. 

Zou je nog kunnen aangeven waar in de setup en waarom ik bv. juist daar een amp of juist een port moet gebruiken? Hangt dit ook niet af van welke sonos speakers ik ga gebruiken? 

 

Alvast bedankt voor je reactie

Matz

 

Reputatie 1
Badge +2

Hoi @Matz. Welkom bij onze Community.

 

Om je vragen beter te kunnen antwoorden, zal ik hieronder mijn antwoord structureren.

 

Zone B: Daar kan je gebruik maken van een Sonos Port of van een Sonos Amp. Wat de Phono Preamp betreft, welke CD-speler / platenspeler gebruik je (merk, model)? Op die manier kan je de audiobronnen met de rest van het Sonos-systeem verbinden.

Zone C: Je kan het geluid separaat afspelen als je een tweede Port  aansluit of een tweede Amp in de ruimte(s) C en/of A op hetzelfde netwerk. Wat het afspelen van het TV-geluid betreft, kan je inderdaad een Amp gebruiken. Op die manier kan je daar TV op afspelen. Je kan bijvoorbeeld ook de Playbar op de TV aansluiten (met de optische kabel). Als je het geluid van de TV op het hele systeem van Sonos wilt afspelen, is dat technisch wel mogelijk maar we raden deze configuratie niet aan omdat er de risico is om geluidsvertraging te ervaren. Dus je kan in dit geval alles samen met de TV groeperen maar we kunnen niet garanderen dat het geluid synchroon loopt met de TV op alle Sonos-speakers.

Zone A: Hier heb ik meer informatie nodig over de buiten WiFi-speakers. Gaat het over gewone Sonos-speakers? Bedoel je mogelijk ceiling-speakers? Of misschien speakers van een andere merk? Mocht je het over gewone Sonos-speakers hebben, kan je deze gewoon in de Sonos App toevoegen en dan samen groeperen met de anderen. Als je het over de ceiling-speakers hebt, heb je dan een Sonos Amp nodig om deze te verbinden.

 

Graag verneem ik de resultaten van je. Mocht je meer informatie nodig hebben, kan je het altijd hier gerust vragen.

Reageer