Sonos Arc + Sub of Sonos Amp met huidige speakers?

  • 19 August 2022
  • 6 reacties
  • 467 Bekeken

Badge

Beste,

Een luxeprobleem hier.  

Ik twijfel tussen de Sonos Arc + Sub. En de Sonos amp. 

Momenteel hebben we 2 vloerstaanders die aangesloten zitten op een marantz Stereo receiver + platenspeler. Dat klinkt erg goed. Genoeg power zonder sub.  Echter zijn dit flinke speakers.  Een LG tv uit 2021 (Nanocell) met eArc.

Aan de muur achter de bank hangen 2 Ikea Symfonisk panelen in stereo. Deze worden gebruikt overdag voor radio gebruik. Dus heel de dag muziek. En dat werkt prettig, en gaat niet vervelen. 

Bedoeling is dat met de Sonos Arc en of Sonos Amp we die speakers als achter speakers gaan gebruiken als we een film kijken.  Dat kan met beiden wat ik begrijp. Dus daarmee zitten we goed.

 

Sonos Arc:

Zelf vind ik de Sonos Arc een mooi toestel. Daarmee vallen de grote speakers weg, en de marantz en krijgen we een opgeruimd meubel. Dat we in geluid achteruit gaan dat zal een feit zijn.  Er zal dan wel een sub bij moeten omdat we bij een film wel wat oomph willen.  En natuurlijk een Sonos connect om de platenspeler aan te sluiten (platenspeler heeft een amp aanboorde). Qua kosten is dit duurder daar ben ik me van bewust, echter is dat nu niet het grootste issue, dat is berekend.

Ik heb heel veel positieve YouTube video’s gezien.  Echter ook wat minder, zoals die van John Darko. Die vergelijkt het met een set dali speakers en een rotel receiver die ongeveer hetzelfde kosten. Wat mij aan het denken zet, gezien ik in principe vergelijkbaar heb. Nu zie ik ook dat met de nieuwe update er weer veel meer klachten zijn. Ik kijk regelmatig op YouTube naar Peter Pee. Die charts zeggen me dan weinig.

 

Sonos Amp: 

Huidige speakers blijven, en de Sonos amp vervangt de Marantz. Daarmee houden we een zelfde soort klank als wat we nu hebben.  Echter blijven dan de grote speakers dus het is minder “ clean” .  Het probleem een beetje met deze speakers is dat je ze niet echt kunt benutten als de buren thuis zijn.  Qua aanschaf scheelt het een sub en connect amp. Echter is dit niet de bepalende factor. 

En waar ik een beetje meezit is dat je ook over de Sonos Amp wat dingen leest die negatief zijn. 

Zoals Lipsync 
Geen center speaker

Mijn voorkeur gaat voor de Arc + sub.  En ik neem wat geluids verlies voor lief. Echter door de recente ontwikkelingen en verhalen hier op het forum over de Arc ben ik gaan twijfelen wat te doen.

 

Ons gebruik:

De hele dag draait radio over de Ikea panelen. Rustig achtergrond muziekje. Dat hoeft niet te klapperen, dat word vermoeiend.  In de avond willen we nog wel eens een plaatje draaien.  En we hebben ook een leuke collectie dvd’s / blurays. Die we zeer regelmatig bekijken. En ook Netflix & Hbo draaien veel.

Dus ons gebruik zal zijn : 35% muziek en 65% Films / Series/ Netflix

Onze kamer zal zijn 5 x 6m met een open keuken daaraan. 

 

We hebben al reeds Sonos speakers bij de kids op de kamer. De symfonisk lampen met speaker. 
Het Sonos kamp bevalt prima verder.

Dus ja wat is wijsheid om te doen.

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7

Als je met name films gaat kijken, zou ik voor de Arc gaan. De Amp heeft geen echt center channel (maar berekent een "phantom” center en doet dat volgens al berichten best goed, maar “echt” is beter) en geen Atmos. Geen grote floorstanders meer. Voor de platenspeler heb je dan wel een Port (de opvolger van de Connect) nodig. Bij de Amp niet per sé omdat die zelf een analoge aansluiting heeft.

Recent is inderdaad het geluidsprofiel van de Arc veranderd, met als doel stemmen beter verstaanbaar te maken. Of jou dit profiel bevalt is echt aan jou: vertrouw op je oren. ga dus ergens luisteren (en check of op die Arc het nieuwe profiel al staat).

Badge

Dank voor je antwoord.

Op zich zou ik best graag van die speakers af willen en naar een clean setup gaan. 

Vanmiddag gaan we in een winkel luisteren naar de Amp en de Arc en ik hoop dat de Arc goed genoeg klinkt.

 

Reputatie 5
Badge +3

Ik ben ook overgestapt van 2 vloer speakers naar de ARC en geen moment spijt gehad. In combinatie met surround speakers en de sub klinkt dit echt geweldig! En ja er is een verandering geweest qua geluid, zelf merk ik daar niet veel van. Ik heb de subwoofer nu op plus 4 staan (stond eerst op min 2) veel plezier met luisteren vanmiddag.

 

Badge

Wezen luisteren, en het verschil is best groot tussen de Sonos Arc en Amp. 

De sonos arc eerst zonder subwoofer dat klinkt niet lekker.  Afstandelijk, blikkerig. Verder weinig bass, je hoort het wel laag gaan maar voelt niets.  Toen de Sub erbij, en dat klinkt al een stuk beter. Echter hadden wij het idee dat de bass gescheiden klinkt van de Sonos Arc. Lastig uitleggen, niet 1 geheel. De bass zelf is verder best, echter ook niet spectaculair. Wat daarin opviel is dat met een zachtv olume  we vroegern doet de sub het wel?  Bij meer volume kickt hij meer in. Verder bleef het afstandelijk en duidelijk dat het geluid uit het doosje kwam voor je. En ruimtelijk gevoel was gewoon 0.  Eigenlijk was het een tegenvaller. 

Toen de Sonos Amp  met 2 relatief standaard BW zuiltjes.  En dat was vanaf moment het speelde direct veel meer naar je toe, ruimte vullend.  En veel meer ruimtelijker dan de Atmos demo op de Arc.  Eigenlijk zoals we het nu ook hebben, echter klinken onze speakers beter ;)    

Gezien de Arc zo'n tegenvaller was voor ons qua geluid blijven we onze huidige speakers behouden en is de Sonos Amp onderweg.  Een stap terug  zou ik er zeker voor over hebben. Echter is dit meer dan een stap terug.  

 

Blij dat we geluisterd hebben, en zijn we onze huidige speakers nog meer gaan waarderen en nemen we het voor lief dat het groot is.

 

 

Dank voor jullie advies.

Reputatie 7

Mooi dat je een goede keuze hebt kunnen maken!

Badge

Ondertussen staat de Sonos Amp er.  En een verademing met de Marantz. Alles werkt gewoon, kinders begrijpen hoe het werkt. Scheelt weer een afstandsbediening op tafel

Dochter kan nu gewoon een plaatje draaien op d’r Ikea lamp in haar kamer, en wij kunnen gewoon tv blijven kijken.  Alles werkt foutloos op het moment.  

Erg prettig is dat de dialogen heel helder zijn, dus niet zoals met de marantz een soort boom erin. Dit was vooral met personen met een zware stem. 

Kortom erg tevreden met de Sonos amp. En je merkt dat het power in huis heeft. Volume hoeft ook niet zo hoog als met de Marantz.  

Iedereen in huis is er blij mee.