Vraag

schakelen op 1 controller met 2 locaties

• 6 January 2018
  • 10 reacties
  • 1577 Bekeken

Op 2 verschillende lokaties (werk en thuis) heb ik een sonos speaker in een wifi netwerk geïnstalleerd staan. Hoe schakel ik mijn controller om? Nu kan de controller (Sonos app op android telefoon) het systeem niet vinden en dien ik de speaker eerst met een kabel aan de router te hangen.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Je hoeft je controller niet om te schakelen. Als je eenmaal verbonden bent met een systeem zal de Sonos app hier standaard mee verbinden. Bijvoorbeeld, ik heb thuis Sonos en op werk. Als ik op werk kom, verbindt mijn telefoon met het werk WiFi dus heb ik automatisch verbinding met mijn systeem daar, en als ik thuis kom, verbind ik met mijn thuis WiFi dus heb ik automatisch verbinding met mijn thuis systeem.

Als je opnieuw het systeem steeds moet verbinden met kabel, klinkt het alsof er qua configuratie op die locatie iets niet helemaal goed gaat.
Badge

Al sinds 2012 gebruik ik Sonos ook op twee locaties, thuis en op mijn zaak. Ik hoefde mijn controller (iPhone) zoals Emily zegt inderdaad nooit om te schakelen. De controller herkende automatisch het juiste WiFi netwerk. Sinds enkele maanden werkt dit opeens niet meer en schakelt de controller niet meer automatisch om.

Sonos kan mij niet verder helpen. De support desk geeft aan dat de verschillende netwerken niet meer herkend worden. Dit is vreemd want het werkte al die jaren. Er is niets veranderd aan de hardware en/of instellingen (router, SDIN naam, enz.). 

De oplossing die Sonos geeft is om de controller telkens te resetten als ik van locatie wissel. Dit is toch geen nette oplossing! Naast het resetten moet ik dan telkens opnieuw de inloggegevens invoeren om in te loggen op mijn Sonos account. Ik vind deze oplossing SONOS onwaardig. Toch?

Meer mensen met dit probleem?

Reputatie 4
Badge +3

@pieterbert 

Je heb dus op 2 locaties speakers, en je telefoon maakt geen automatische verbinding meer met de speakers als je tussen die locaties wisselt?

Dit zou nog steeds op dezelfde manier moeten werken.

Soms kan het wel eens helpen om de app helemaal af te sluiten als je even geen verbinding op de andere locatie kan maken.

Badge

QMark W: 

Het afsluiten en weer opstarten van de app op de andere locatie is geen oplossing. De app schakelt dan met de apparaten van de oude locatie. De enige oplossing is om de app te resetten (Instellingen > App-voorkeuren > App resetten) zoals hierboven aangegeven. Dan worden de juiste apparaten pas herkend, maar moet ik opnieuw inloggen. Vervelen als je meerdere keren per dag van locatie verandert. 

Ik merkte dat de support desk overvraagt is met dit probleem. Ze lopen wat standaard stappen met je door (alle apparaten uit stopcontact trekken) en kijken of dat helpt. Als dat niet zo is, zijn ze klaar (‘Helaas, maar hier is geen oplossing voor’). Jammer.

Reputatie 4
Badge +3

Hey Pieter,

Sorry voor het late antwoord.

Als je de app opent op locatie A, dan zie je nog steeds de speakers van locatie B?

Dat zou niet mogen, of er moet iets als een VPN draaien op de achtergrond, als je op een ander netwerk zit zou je niet die speakers mogen zien in de app.

Daarom kan het volledig afsluiten van de app (dus ook echt weg swipen op je telefoon/tablet) weleens helpens want dan wordt er een nieuwe discovery gedaan.

Mocht dit niet helpen zou ik wel eens een diagnose willen zien wanneer je dit tegenkomt.

Vermeld dan hier ook het bevestigingsnummer, dan kijk ik er graag even naar voor je.

Badge

Hi Mark,

Gisteren heb ik de Sonos S2 app geïnstalleerd op mijn iPhone. Nu werkt alles weer als vanouds! De S2 app herkent automatisch het juiste WiFi netwerk (ofwel thuis ofwel op de zaak). Sinds enkele maanden werkte deze functionaliteit opeens niet meer in de oude app (nu de S1 Controller app) en schakelde de controller niet meer automatisch om. Niemand die het kon oplossen.

Het lijkt alsof de S2 app gewoon een doorontwikkeling is van de S1 app en Sonos de functionaliteit bewust beperkt heeft om mensen te ‘dwingen’ over te stappen. Vreemd is dat iets dat jaren gewerkt heeft opeens niet meer werkt en dan opeens in een nieuwe app wel gewoon weer werkt.

Ik ben blij dat het opgelost is, maar minder blij dat mijn oude Sonos Connect niet meer werkt met de S2 app.

Ik was een echte Sonos fan sinds 2012, maar sinds het nieuwe upgrade beleid is mijn enthousiasme aardig getemperd. Maar goed.

Reputatie 5
Badge +3

De S2 app is inderdaad een doorontwikkeling, we hebben echter geen limitaties uitgebracht waardoor de S1 app niet meer met verschillende systemen kan verbinden zonder dat je de app moeten resetten.

Badge

Ik ben te voorbarig geweest. De S2 app herkent toch niet automatisch het juiste WiFi netwerk, althans in mijn configuratie. Het leek erop dat de S2 app juist wel de netwerken kon onderscheiden zoals dat tussen begin 2013 en begin 2020 het geval was met de (oude) app. Vanaf begin 2020 werkte deze functionaliteit opeens niet meer. Jammer.

Reputatie 5
Badge +3

Zou je dit eens met een andere telefoon of tablet willen proberen? Ik ervaar geen probleem en ik wissel ook tussen twee S2 systemen.

Badge

Ik heb gekeken hoe het werkt met de S2 app op mijn iPad. Hiermee heb ik vanochtend mijn systeem thuis bediend. Op het zakelijke adres wordt niet direct het andere systeem herkend. Het lijkt alsof de app gereset wordt. Dan verschijnt de melding dat een systeem herkend is. De accountgegevens zijn ook verdwenen waardoor ik weer opnieuw moet inloggen. 

De netwerknamen (SSID) verschillen op beide locaties. Wel is er sprake van een hardwarematige VPN verbinding, waardoor er sprake is van dezelfde IP-range. Maar dit was in de periode 2012 tot 2020 ook het geval.