Beantwoord

meerdere wifi-netwerken in een huis

  • 5 July 2019
  • 8 reacties
  • 9320 Bekeken

Wij hebben thuis verschillende WiFi-netwerken voor elke verdieping. Nu heb ik een Sonos One gekocht, beneden neergezet, maar als ik naar boven loop kan ik ‘m dus niet meer bedienen. Erger nog: als ik beneden ben heb ik soms het netwerk van boven nog en moet ik dus steeds eerst het goede netwerk vinden voor ik mn sonosbox kan bedienen.
Kan ik netwerken toevoegen zodat ik m ook vanuit andere netwerken kan bedienen?

thanks!
icon

Beste antwoord door Frank N 9 July 2019, 16:49

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

8 Reacties

Reputatie 7
Als je niet je verschillende netwerken dezelfde naam wilt geven, zou je kunnen overwegen om een Boost te gebruiken of de One bedraad aan te sluiten. De Boost zou zorgen voor de wifi van de Sonos, en zou de One bereikbaar maken als de verschillende wifi-netwerken wel op dezelfde router uitkomen (waar je dan de Boost op aansluit). Ook een bedrade One op die router zou vanaf de verschillende wifi’s bereikbaar moeten zijn.

Zeker als je het alleen bij deze One wilt houden is een Boost (vanaf €95,-) wel een uitgave. Als je meerdere Sonossen gepland hebt, of de aone niet bedraad kunt aansluiten, is het een goede toevoeging.
Dat valt dus tegen... ik houd het bij deze ene One, en wil ‘m juist niet aan de router vastmaken (dat is in de meterkast). Dan moet ik dus steeds van netwerk wisselen om hem te kunnen bedienen?

kan ik eenvoudig de WiFi waar hij nu op ingesteld staat wisselen? Hij staat nu niet op het sterkste netwerk.
Reputatie 7
Tja. Dat komt voort uit jouw keuze om verschillende netwerken/netwerknamen te hanteren. De Boost lijkt dan de beste oplossing......

Het wifi-netwerk waar de Sonos op zit kun je wijzigen, zie https://support.sonos.com/s/article/1061?language=nl_NL
Reputatie 5
Badge +3
Wij hebben thuis verschillende WiFi-netwerken voor elke verdieping.

Waarom? Dat is vragen om problemen, niet alleen met Sonos...
Reputatie 1
Badge +1
Geef je voorkeur wifi in de telefoon aan, dan zal je telefoon altijd eerst naar het wifi signaal gaan waarop de Sonos is aangesloten
Reputatie 5
Badge +3
Het probleem hier is dat de verschillende WiFi-signalen hun eigen netwerk maken. Omdat je in een ander netwerk zit dan waar Sonos in verbonden is kun je er niet mee verbinden. Netwerken zijn altijd gesloten omgevingen.

Wat je hier wilt doen is zorgen dat alles onder een netwerk valt, dus dat je KPN/Ziggo/etc router (of een andere router) in je netwerk alle IP-adressen gaat uitdelen. Doe je dit niet, en heb je twee routers staan die beide IP-adressen uitdelen dan heb je twee netwerken.

Waar het soms mis gaat is dat mensen modem/routers en access points verwarren. Een modem/router is voor het beheren van je netwerk. Dit apparaat zorgt ervoor dat elk apparaat een ander kan vinden. Een access points is een WiFi-kastje dat puur voor het heen en weer sturen van data is.
(bovenstaande is simpel verwoord en is veel complexer, netwerken zijn bijvoorbeeld niet perse gesloten omgevingen maar voor consumenten vaak wel)

Hier gaat dus het volgende mis: meerdere routers ipv een router en een paar access points. Een Sonos Boost gaat dit probleem niet verhelpen omdat de Boost dan nog altijd in het netwerk van de begane grond zit en je telefoon in dat van de tweede verdieping, bijvoorbeeld.

Ik vind het gebruik van meerdere WiFi-signalen per verdieping niet echt vragen om problemen, echter wanneer het verkeerd ingesteld staat wel of als alles op hetzelfde kanaal zitten.

Hey,

ik zie dat dit probleem vaak opduikt Maar een echte oplossing voor dit probleem vind ik niet. Vandaar nogmaals dit bericht..

even mijn concrete situatieschets: 1 router (dhcp), 2 access points. Deze laatste 2 hebben dezelfde Ssid, zelfde paswoord, zelfde kanaal binnen de 2,4ghz band. 1 ap op het gelijkvloers, 1 ap op het 1ste verdiep. Sonos toestellen (2 Sonos play 1 en 1 Sonos play 3)zitten verdeeld over 1ste verdiep en gelijkvloers. 
toch kan ik vanuit de app niet altijd alle sonos apparaten zien en bedienen. Soms wel soms niet. Duidelijk afhankelijk met welk netwerk de sonos connectie maakt. Alle sonos toestellen zijn trouwens draadloos verbonden. 
 

wie helpt me hier uit??

Reputatie 5
Badge +3

Probeer als eerste eens 1 device te bedraden.