Vraag

chromecast

• 20 February 2020
  • 6 reacties
  • 393 Bekeken

Beste,

onlangs heb ik een Home cinema set gekocht van Sonos (beam,sub, 2x sonos one sl). Heel tevreden mee maar is allemaal nog nieuw voor mij. Nu heb ik jammer genoeg geen smart tv, maar een 4K tv van Hisense. Hierbij vroeg ik mij af of het verstandig is een Google chromecast aan te schaffen, want zou het super vinden dat ik bvb netflix kan aanzetten via spraak besturing. Kan ik dan via mijn google assistant op mijn sonos installatie mijn tv bedienen? 

groetjes. 

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Gwen.hw,

Heb zelf geen ervaring met Google Assistent commandos richting een Chromecast, maar aangezien het beide van Google is, ga ik er vanuit dat dit mogelijk zou zijn.

Ik hoop dat andere gebruikers in meer detail een antwoord of ervaring hierover kunnen delen.

Reputatie 7

Je kunt in ieder geval de Chromecast bedienen via GA. Dat betekent dat bijvoorbeeld je kunt vragen Netflix af te spelen.

N.B. 1 met een eerste generatie Chromecast (de stick i.p.v. de ronde Chromecast) werkt GA niet.

N.B. 2 als je de Chromecast van stroom voorziet via de USB-poort van de TV in plaats van de meegeleverde adapter, gaat hij uit met de TV:

• opstarten duurt dan even; en
  • als de TV uit staat kun je hem niet aanzetten met een GA-opdracht voor de Chromecast (evt. wel via de Beam).

N.B. 3 surround van de Chromecast via de TV naar de Beam is mij nog niet gelukt, maar dat kan per TV verschillen - met mijn Mede8er had ik eerst ook geen surround op mijn oude TV, maar na het tussenschakelen van een EDID-faker wel; mogelijk werkt dat ook voor de Chromecast.

Reputatie 5
Badge +3

N.B. 1 met een eerste generatie Chromecast (de stick i.p.v. de ronde Chromecast) werkt GA niet.

Wellicht niet relevant voor de topicstarter aangezien hij een nieuw apparaat gaat aanschaffen, maar ik heb een Gen1 Chromecast in een TV zitten waarbij ik via spraak kan Casten en de TV aan/uit kan zetten.

N.B. 3 surround van de Chromecast via de TV naar de Beam is mij nog niet gelukt, maar dat kan per TV verschillen - met mijn Mede8er had ik eerst ook geen surround op mijn oude TV, maar na het tussenschakelen van een EDID-faker wel; mogelijk werkt dat ook voor de Chromecast.

De hardware van de Chromecast kan in principe multichannel audio bitstreamen, maar de werking is nogal grillig. Ik gebruik BubbleUPNP, die geforceerd het 5.1 signaal pusht en dat werkt zolang het DD5.1 is.
Echter, Netflix wil er niet aan, ondanks dat mijn Chromecast op een HDMI splitter/extractor zit die via EDID aangeeft 5.1 te kunnen. Het zal er voor de TS vanaf hangen hoe de TV omgaat met de Chromecast en wat hij met het audiosignaal doet.

Dus aan de topicstarter: Ja, chromecast is via Google Assistant met spraak te bedienen. Hoe de geluidsperformance (volwaardige surround of niet) gaat zijn, is een beetje afhankelijk van wat je TV ondersteunt.

Reputatie 7

@Sjoop1985 Gek dat het bij jou wel werkt (maar wel fijn) maar ik heb me juist vorige week rot gezocht naar mijn oude Chromecast (weer aangesloten omdat mijn zoon een nieuw LCD-scherm gekocht had) in de Google Home en de Google Assistent apps. Op basis van https://support.google.com/chromecast/answer/7582438?hl=nl heb ik toen geconcludeerd dat GA met een oude Chromecast niet ging.

Reputatie 5
Badge +3

@106rallye Apart… Net even gecheckt, in ieder geval heeft de mijne Cast versie 1.36, wat boven de benodigde minimumversie van 1.28 is die in dat artikel genoemd wordt.

Als je de jouwe een tijd niet gebruikt hebt, zou het natuurlijk kunnen dat de firmware verouderd is...

Reputatie 7

Hij is nu weer afgekoppeld. Zal bij gelegenheid eens checken. Bedankt voor de tip!