Beantwoord

Advies in ruimteindeling

• 12 May 2019
  • 9 reacties
  • 579 Bekeken

Badge
Ik zoek advies over hoe om te gaan met mijn huiskamer ;-)

Mijn huiskamer is langwerpig en eigenlijk opgedeeld in twee delen; een loungehoek met TV, en een eethoek waar we vaak bordspellen spelen. Deze twee delen zijn gescheiden door een open haard. Mijn kamer is uitgetekend in de bijlage.

Op dit moment staan er alleen twee Sonos Play:1 speakers, één helemaal linksboven op de tekening en één helemaal rechtsboven op de tekening. Stereogeluid (inclusief mijn soundcheck playlist) komt goed tot z'n recht.

Nu wil ik graag bij de TV een Playbase met 5.1 opstelling neerzetten, en bij de eethoek wil ik rustige achtergrondmuziek.

Nu wil ik het zo inrichten dat bij feestjes (of als ik alleen thuis ben), ik beide delen van de kamer kan koppelen, zodat muziek netjes door heel de kamer speelt. Alleen loop ik bij het uitwerken hiervan tegen een paar uitdagingen aan. Vooral het concept stereogeluid lijkt me lastig.

Hoe zouden jullie speakers plaatsen in deze opstelling? Qua budget, denk aan in totaal een Playbase en 4x een Play:1.
icon

Beste antwoord door Frank N 13 May 2019, 10:18

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Mijn opstelling zou zijn : de 5.1 opstelling bij de tv en de 2 Play 1’s links en rechts van de tafel. Zo te zien staat je bank tegen de muur en gaat het lastig worden voor je achterspeakers te plaatsen. Ga je deze ophangen of op staanders plaatsen?
Badge
Mijn opstelling zou zijn : de 5.1 opstelling bij de tv en de 2 Play 1’s links en rechts van de tafel. Zo te zien staat je bank tegen de muur en gaat het lastig worden voor je achterspeakers te plaatsen. Ga je deze ophangen of op staanders plaatsen?Ik kan deze ophangen, da's niet zo'n probleem.

Mijn idee was ook zoiets inderdaad, bezwaar is alleen dat het linker kanaal aan de rechter kant van de kamer dan uit dezelfde hoek komt aan het rechter kanaal in de linker kamer. Maar ik vrees dat dat onvermijdelijk is.
Reputatie 5
Badge +3
Als de Play’s aan de deur enkel dienen voor muziek zal je een nieuwe kamer moeten toevoegen waarin de Play’s komen (als stereopaar). Normaal kan je dan aangeven welke Play als links of rechts moet spelen.
Reputatie 5
Badge +3
In deze ruimte zou ik gaan voor de speakers direct achter je op de hoeken van de bank, de andere Play1 speakers dan aan de beide kanten van de kamer. Als je deze 5.1 & stereo kamers zou groeperen heb je uit alle vier de hoeken muziek. Het zal niet helemaal gelijk klinken maar gezien de indeling van deze kamer heb je geen andere opties.
Badge
Het zal niet helemaal gelijk klinken maar gezien de indeling van deze kamer heb je geen andere opties.Thanks, zo'n vermoeden had ik al. Komt goed, nu wachten op vakantiegeld enzo 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou persoonlijk beginnen met een surroundopstelling in het zitdeel. Eventueel met subwoofer. Vervolgens kijken hoe het geluid ervaren wordt in het eetddeel, om vervolgens hierna te beslissen of je extra wilt investeren in 2 ones. Door de plaatsing van de eethoek is stereo toch lastig en bovendien vraag ik mij af of stereo wel belangrijk is op deze positie. Je gaat hier toch niet zitten om naar stereo muziek te luisteren/beleven, m.i. gaat het hier meer om muziek te horen.
Mijn ervaring is dat de surroundopstelling ook voldoende en prettig geluid geeft in uithoeken van de kamer.
Badge
Door de plaatsing van de eethoek is stereo toch lastig en bovendien vraag ik mij af of stereo wel belangrijk is op deze positie. Je gaat hier toch niet zitten om naar stereo muziek te luisteren/beleven, m.i. gaat het hier meer om muziek te horen.Opzich mee eens, al is het bij een potje D&D wel tof als geluid ineens van links of rechts komt (heb hier speciale playlists voor).

Het gaat me vooral om de party mode als ik beide delen van de kamer connect. Maar ik denk dat ik het los moet laten en inderdaad even moet ondervinden.
Reputatie 7
Badge +3
Precies, aanvullen kan altijd nog.
Reputatie 5
Badge +3
Het connecten bevalt mij helemaal niet.
Heb een kamer-keuken opstelling en partymode geeft teveel vertraging.
Frank N gaf het al keurig aan.
Dus probeer zoals hierboven eerst de 5.1 opstelling en ervaar.
Succes