Vraag

Voorversterker!!!

  • 28 October 2020
  • 24 reacties
  • 528 Bekeken

Badge +1

Hallo, sinds kort mijn vintage platenspeler laten reviseren (Sansui XR-Q9). Deze heeft geen ingebouwde voorversterker. Nu heb ik een ARC +  AMP +  2x ONE. Iedereen heeft het over een pre-amp. Ik heb een versterker van Yamaha (RX-V667). Kan ik deze ook gebruiken als pre-amp???


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

24 Reacties

Reputatie 7

Ja, in principe wel. Sluit de platenspeler aan op de Yamaha (Phono) en de Amp op de op de analoge audio uit. Hangt er wel vanaf hoe je de Amp gebruikt: als je die gebruikt om passieve surroundspeakers aan te sturen werkt dit mogelijk niet. 

Badge +1

Hoi 106Rallye bedoel je met passieve mijn sonos One boxen?

Reputatie 7

Nee, passieve speakers zijn speakers zonder eigen versterker. De One's hebben een eigen versterker.

Ik neem aan dat je passieve (gewone dus eigenlijk) speakers aan je Amp hebt hangen?

 

 

P.S. als je een @ voor mijn naam zet, krijg ik een seintje.

Badge +1

@106rallye 

Nee ik wil ze via mijn versterker en amp naar de arc en one's sturen. 

Reputatie 6
Badge +3

Ja dat werkt dus; je Yamaha kan als pre-amp dienen tussen de Phono en de Sonos Amp. Je kunt daarna de Sonos Amp groeperen met Arc en Ones. Je kunt dan ook nog andere sources aansluiten op de Yamaha (bv CD Speler). Vraag is alleen of je daar zo`n grote versterker voor wilt neerzetten. Losse pre-amps zijn veel kleiner.

Reputatie 6
Badge +3

En niet vergeten de output naar speakers uit te zetten op de Yamaha (aangenomen dat daar verder niks op is aangesloten). Anders blaas je `m op.

Reputatie 7

Even mijn idee van jouw opstelling:

  • Arc plus One's voor surround;
  • Amp met passieve speakers;
  • Yamaha (met evt. passieve speakers) met Sansui.

Als je de Sansui aansluit op de Phono-aansluiting van de Yamaha en de Amp op de analoge audio uit van de Yamaha, kun je het geluid van je Sansui weergeven op alle Sonos devices (via groeperen). En inderdaad ook andere bronnen van de Yamaha op deze wijze in het Sonos-systeem krijgen.

Je kunt ook een voorversterker (https://www.hifiklubben.nl/inspiratie/draaitafels/riaaphono-voorversterker/, zelfs bij de echte hifi-zaak al vanaf €79,-) kopen en die op de Amp aansluiten.

Het geluid dat uit de eventuele speakers van de Yamaha komt zal niet synchroon lopen met het geluid uit de Sonos devices. Daar is niets aan te doen: Sonos moet bufferen.

Badge +1

Hoi @106rallye,

Sorry voor de late reactie. Behoorlijk druk geweest met andere dingen.

En het antwoord op jouw idee.

Nee dat is niet de bedoeling.

Ik wil gewoon mijn platenspeler via mijn versterker op de amp aansluiten.

Dan moet het toch mogelijk zijn om om via de one's/arc vinyl te luisteren.

Badge +1

@106rallye ik moet van de versterker line in toch naar de amp toe toch?

 

André 

Reputatie 6
Badge +3

Line out, de versterker moet toch het signaal v/d phono uitgeven aan de Amp

Badge +1

Hoi Ik zie op mijn reciever geen Line-out staan. (zie foto)

Welke kan ik daarvoor gebruiken???

 

 

Badge +1

Sorry verkeerde.

Deze is goed!!!

 

 

Reputatie 6
Badge +3

Audio Out, Zone 2 Out & AV Out (zonder de gele). Alle 3 zullen ze het waarschijnlijk doen. Platenspeler op de phono met aarde. Je hebt ergens een output selector op de versterker waarmee je kunt aansturen naar welke de Output moet.

Reputatie 6
Badge +3

Ja ik zag al dat het niet die van jou was

Reputatie 6
Badge +3

Kan ook zijn dat er geen output selector is en ze het gewoon doen

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou Audio Out als eerste proberen

 

Reputatie 6
Badge +3

Kijk even in je handleiding of er een output selector is en tevens of je de speakers kunt uitzetten anders blaas je `m op. Ook dat kan automatisch gaan maar dat weet ik niet voor jouw type versterker

 

Reputatie 6
Badge +3

Aangenomen dat je geen speakers hebt aangesloten op je Yamaha

Badge +1

 Krijg het op de een of andere manier niet werkend.

Dus morgen verder.

Gewoon de hele sonos verwijderen en opnieuw installeren.

 

Alvast bedankt Eddie :vulcan_tone3::hand_splayed_tone4::vulcan_tone5::dark_sunglasses:

Reputatie 6
Badge +3

Het zou moeten werken echter….zelf zou ik altijd voor een echte phono pre-amp gaan; zie de link hierboven. Die zijn er speciaal voor gemaakt. Die Sansui is high end en waardevol, ga je er dan zo`n surround versterker aan hangen.

Reputatie 7

@De Oordjes Dan gebruik je de receiver dus als voorversterker. Dan kan vast ook, maar is een beetje zonde (ook van het stroomverbruik). Voorversterkers zijn er ook goedkoper, zie bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Vivanco-PA115-Phono-voorversterker-netadapter/dp/B005FQZ6JE/ref=sr_1_41?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=2BVC1ZNYYGU9G&dchild=1&keywords=phono+voorversterker&qid=1604251704&sprefix=Phono%2Caps%2C178&sr=8-41

Badge +1

ik denk ook dat ik waarschijnlijk mijn reciever en platenspeler ga verkopen. 

Minder stroom en minder stekkers. 

Thanks mannen. 

 

Prettig weekend nog. 

 

Greetz André 💪👍🕶

Reputatie 7

Dat is natuurlijk je eigen keus. Waarom heb je hem dan laten reviseren?

Badge +1

Goeie morgen @106rallye

Omdat het allemaal moet werken als ik het verkoop. 

Wil graag ook dingen kopen die werken zoals belooft. 

Dan kun je er ook en goede prijs voor vragen.

 

Greetz André 

 

Ps. In ieder geval hartstikke bedankt voor de hulp en uitleg.