Unifi en Sonos

  • 4 October 2021
  • 7 reacties
  • 298 Bekeken

Goedemiddag Iedereen ,

 

Ik heb al een ganse tijd een Sonos One en Sonos Play 1 draaien op een Unifi netwerk , via een vast IP adres ingesteld in de controller van Unifi .

Dit gaat allemaal goed , recentelijk is er nog een Sonos One SL bijgekomen en een Sub (gen3) .

Ik merk dat deze geregeld terug komen op een Ip adres 169.x.x.x , als ik reconnect gaat alles weer goed .

De 2 oudere blijven mooi in range staan , hebben jullie ergens een gouden tip om deze op het vaste Ip adres te houden , ze staan allemaal op dezelfde AP op kanaal 6.

 

 

Groeten 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 6
Badge +3

Als 169.x.x.x niet de range is is van je Unifi router, dan heb je nog een 2e DHCP server actief, bijvoorbeeld de router/modem van je ISP.

Dag Eddie ,

 

Ik heb enkel een modem only  en is maar één DHCP Server actief (deze van Unifi) , indien dit het geval was zouden mijn andere Sonos Devices ook in deze Range geduwd worden .

Deze zitten ook allemaal in dezelfde groepen met dezelfde instellingen in Unifi .

Reputatie 6
Badge +3

Is het adres 169.254.x.x ?

Dan kan het apparaat geen IP verkrijgen van je DHCP server en maakt zijn eigen IP aan. Grote kans dat dit juist komt omdat je met vaste IP adressen werkt. Dit heeft bij Sonos geen enkele functie en is alleen maar een mogelijke bron van problemen. Ik zou die vaste IP`s er af halen in de Unifi controller en dan de speakers allemaal opnieuw opstarten (even uit de stroom) zodat ze een door DHCP nieuw aangewezen nummer krijgen.

 

Reputatie 7

Hmm. Vaste ip’s worden weldegelijk aangeraden bij Sonos, vooral als je router problemen heeft met veel opstartende Sonos devices tegelijkertijd (bijvoorbeeld na een update). Heb je de Sub en de One met een andere One als een stereoset uitgerold? Dan krijgen de Sub en één van de stereospeakers hun ip-adres via de eerste One in de set. Daar zou ook iets mis kunnen gaan.

Reputatie 6
Badge +3

Hmm. Vaste ip’s worden weldegelijk aangeraden bij Sonos, vooral als je router problemen heeft met veel opstartende Sonos devices tegelijkertijd (bijvoorbeeld na een update). Heb je de Sub en de One met een andere One als een stereoset uitgerold? Dan krijgen de Sub en één van de stereospeakers hun ip-adres via de eerste One in de set. Daar zou ook iets mis kunnen gaan.

Waar wordt dat geadviseerd ? Het geeft juist onnodige complexiteit….je Sonos is op zoek naar een DHCP server, je router wilt alleen maar dat ene IP adres toekennen. Als je dat goed wilt doen moet je de vaste IP adressen buiten de DHCP range houden; is dat gedaan door TS (?). Ik werk ook met Unifi en met vaste IP adressen, echter alleen daar waar dat ook iets uitmaakt en dat is me bij Sonos volstrekt onduidelijk.

Reputatie 7

Tja. Ik zie dit toch regelmatig langskomen op het Engelstalige forum.

Reputatie 6
Badge +3

Tja. Ik zie dit toch regelmatig langskomen op het Engelstalige forum.

Daarmee hoeft het nog niet waar te zijn :wink: .  Sonos is heel gevoelig voor beperkende regels in je netwerk, ik durf er niet aan.