Beantwoord

Sonos systeem stottert


Badge

Hi mede-Sonos gebruikers,

Ik heb al een aantal jaren een mooi Sonos systeem wat bestaat uit: 1x Playbar, 1x Sub en 2x Play:3's deze zijn aan elkaar gekoppeld en dienen als mijn surround systeem voor in de woonkamer.

Nu ervaar ik sinds wij in thuis quarantaine zitten dat bij het afspelen van muziek via Apple Music er voor zorgt dat ik de eerste 10-15 seconden van het liedje alleen maar gestotter hoor, vervolgens pakt Sonos de verbinding wel goed op, tot ongeveer 20 seconden voor het einde van het liedje en dan valt het geluid totaal weg, totdat het volgende nummer weer begint en dat begint dan weer met 10-15 seconden gestotter om vervolgens weer de laatste 20 seconden compleet weg te vallen.

A.d.h.v. bovenstaand probleem ben ik heel veel topics tegen gekomen over WiFi interference, en heb hiervoor al verschillende WiFi kanalen geprobeerd maar geven allemaal hetzelfde resultaat.

Ik heb hetzelfde systeem al jaren in gebruik i.c.m. dezelfde router (Netgear R8000) en heb deze problemen nog nooit ondervonden. Er is hier in huis ook niets veranderd qua installaties welke bijgeplaatst zijn (wat weer kan zorgen voor eventuele verstoringen)

Afspelen van bijvoorbeeld Radio door TuneIn geeft totaal geen problemen en er vindt hier dus ook geen gestotter plaats en de verbinding valt hierbij ook niet weg aan het einde van nummers of wanneer dan ook, dit geeft mij het gevoel dat het probleem echt ligt bij Apple Music en wellicht de koppeling hiervan naar jullie Sonos app toe.

Is dit een bekend probleem? En word er aan een oplossing gewerkt? Dit is natuurlijk niet echt werkbaar.

Ik hoor graag van jullie!

icon

Beste antwoord door Tim S 24 June 2020, 16:10

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

21 Reacties

Badge

Hey @Mark W 

Ik zie zojuist dat jullie het S2 besturingssysteem hebben uitgebracht. Is dit de ‘update’ waarover gesproken wordt? Ik kan namelijk geen documentatie vinden met welke fouten er opgelost worden in het S2 besturingssysteem. Of hebben jullie daadwerkelijk ook een update voor het S1 besturingssysteem? 

Ik hoor graag van je.

Reputatie 4
Badge +3

Hey Prinzie,

Voor beide platformen is gisteren een update uitgebracht, heb je de mogelijkheid al gehad om het te testen?

 

Badge

Hi @Mark W 

Vervelende is dat wanneer je ‘Automatische updates’ aan hebt staan je niet kan zien wanneer er een laatste update is geïnstalleerd, althans ik weet niet hoe? Dus ik weet ook niet zeker of mijn systeem deze update al heeft opgehaald? Wanneer ik zoek naar beschikbare updates krijg ik wel de melding dat het Sonos systeem al up to date is.

Zojuist even getest. Het is heel erg verbeterd met hoe het was, maar nog steeds de eerste 1-2 seconden van een liedje gehaper wanneer verbonden via draadloos. Wanneer ik de UTP kabel terug prik op de Playbar dan is het direct weg en heb je helemaal geen gehaper.

 

Reputatie 5
Badge +3

Kun je nogmaals een diagnose maken en het nummer hier plaatsen.

Badge

Hi @Frank N 

Hierbij mijn diagnose: 941834841

Reputatie 5
Badge +3

Dank je voor de diagnose. Het probleem dat je hebt zijn we momenteel aan het onderzoeken om via een toekomstige update op te lossen. Dit probleem doet zich enkel voor bij de opstelling draadloze Playbar met surround. Het probleem doet zich niet voor wanneer de Playbar bekabeld is inderdaad. 

 

Op naar S2 te updaten ga je naar Instellingen > Systeem > Systeem tools en daar doe je de check. Ik hoor graag wat voor resultaat dat geeft.

Badge

Hi @Frank N 

Dus mijn probleem is dus nog niet opgelost in deze update, zoals ik op kan maken uit jou reactie. Kan je een indicatie geven wanneer dit probleem verholpen gaat worden via een update? Ik snap dat jullie dit niet binnen een dag kunnen fixen, maar dit topic is ook alweer een maand oud. Ook vind ik het wel een beetje gek dat het probleem nu al veel minder was dan voor de laatste update? Lijkt wel alsof jullie een deel van het probleem hebben gefixt in de huidige update. Kan je hier wat meer over vertellen of kan je dit niet met zekerheid zeggen?

Jij geeft ook aan dat je kan updaten naar S2? Zitten hier dan verbeteringen in met betrekking tot de verbinding naar Apple Music? Als het goed is zijn wel al mijn Sonos apparaten compatible met S2.

Reputatie 4
Badge +3

Hey Prinzie,

Er is op dit moment geen bekend probleem met Apple music.

Zou je anders een diagnose willen verzenden op het moment dat je het probleem ervaart?

Als je hier dan het bevestigingsnummer plaatst kijk ik er graag even naar voor je.

Badge

Er is wel degelijk een probleem met de weergave van AppleMusic. Zie 9 dagen geleden bij Leo A.

Laatste bericht van Sonos support dat ze bezig zijn een fout in de software te verhelpenen daar is het wachten op.

Badge

Hi Mark,

Bedankt voor je reactie.

Vandaag ook weer de hele dag thuisgewerkt, vanmorgen weer getracht muziek via Apple Music af te spelen, echter was het weer zeer droevig allemaal dus maar direct weer overgeschakeld naar TuneIn Radio en hier al sinds 10 uur vanmorgen geen problemen mee gehad. Voor 10 uur vanmorgen (ik weet niet hoever jij terug kan in de Diagnose?) heb ik Apple Music geluisterd met zeer veel verstoringen/haperingen.

Diagnose: 1165472412

Al blijf ik erbij: ik maak al jaren gebruik van dit systeem, er is niets veranderd in het systeem en ook zijn er geen apparaten bijgeplaatst in mijn netwerk… Dus zou ik zeggen dat het probleem aanwezig moet zijn bij of Apple Music of Sonos of de koppeling daartussen. Aangezien ik via Spotify of TuneIn Radio dezelfde verstoringen/haperingen NIET ervaar.

Ik hoor graag van jullie!

Badge

Is er toevallig al nieuws over de update die dit probleem gaat oplossen? Zou het wel weer fijn vinden om mijn Sonos systeem te kunnen gebruiken op de manier hoe ik gewend was.

Reputatie 4
Badge +3

Hey @Prinzie,

Ik heb begrepen van mijn collega’s dat het mogelijk zou helpen om de Trueplay uit te zetten.

Ook komt er volgende week een update aan die het probleem hopelijk oplost.

Reputatie 4
Badge +3

@Leo A.

Je heb helemaal gelijk, mijn excuses!

Dit was nog niet bekend bij mij, maar er zijn dus wel wat problemen met Apple Music, en die komen ook volledig overheen met wat hier omschreven wordt.

 

@Prinzie 

Heb je de mogelijkheid om het eens te testen door een netwerk kabel in je Playbar te doen?

Zo ja, heb je er dan ook nog problemen mee?

Badge

Bij mij bleven de problemen hetzelfde met en zonder Boost, netwerkkabel en uitschakelen 5G wifi.

 

Badge

@Mark W 

Ik zal vanavond even kijken of die mogelijkheid er is, aangezien de Playbar redelijk ingebouwd zit en alle kabels netjes weggewerkt zijn, als ik makkelijk bij de netwerkpoort van de Playbar kan komen zal ik dit even proberen.

Maar is het niet makkelijker om het probleem met Apple Music gewoon op te lossen? Of ligt dit probleem bij Apple? Aangezien als ik gewoon muziek af speel via iTunes dit niet gebeurt en ik dus zou verwachten dat het probleem tussen Sonos en Apple bevindt. Kan je mij hier een indicatie op geven hoe lang dit nog moet duren voordat er een fix beschikbaar is?

Ik heb nu een audiosysteem staan waar ik eigenlijk alleen nog maar radio mee kan luisteren, hiervoor heb ik natuurlijk geen duur Sonos systeem aangeschaft.

Ik hoor graag van jullie.

Badge

Prinzie dit is de laatste mail die ik van Sonos heb gekregen en daar begrijp ik uit dat het probleem bij Sonos zit omdat ze bezig zijn een probleem in de software op te lossen.

 

Beste Leo,

Dank je wel voor de diagnose. We zijn momenteel bezig om een probleem in de software op te lossen waardoor het afspelen van Apple Music op een Playbar met surround speakers kan haperen. Tot we een update uitbrengen is een mogelijke oplossing voor je probleem om de Playbar met een netwerkkabel aan te sluiten. Is dit mogelijk in jouw situatie?
 

Reputatie 7
Badge +2

Hoi Prinzie,

in de S2 is dit probleem inmiddels opgelost, in de S1 software versie zijn we nog zoekende naar een oplossing voor dit probleem.

Badge

Hi Tim,

 

Hartelijk dank voor je update. Ben zojuist overgegaan naar S2 en kan inderdaad bevestigen dat Apple Music nu gewoon weer werkt zoals ik dat gewend was van jullie. Top! 

Badge

Probleem met stotterende Apple Music met S2 opgelost. Met dank aan het Sonos team.

Badge

@Mark W 

Ik heb het zojuist een aantal nummers getest via een netwerkkabel aangesloten op mijn Playbar en ik was zeer verrast, totaal geen problemen meer. Dit is hoe ik de Sonos kwaliteit gewend bent, zonder haperingen etc.

Ik hoop alleen dat dit probleem binnenkort gefixt wordt doormiddel van een update? Want nu loopt er midden door mijn woonkamer een netwerkkabel, dat is natuurlijk geen oplossing.

@Leo A. 

Jij ook bedankt voor al je nuttige informatie hier op dit topic. Ik mag hopen dat dit probleem snel verholpen wordt door een software update vanuit Sonos.

 

 

Reputatie 5
Badge +3

We werken eraan om dit zo snel mogelijk opgelost hebben met een update.