Beantwoord

Sonos play 3 koppellen aan hardeschijf (Fritz.nas) aan de Fritz!Box


Badge
Weet iemand hoe ik een sonos play 3 kan koppellen aan mijn Fritz.nas. Aan mijn Fritz!Box 7490 hangt een hardeschijf met 2TB aan muziek. Maar met de Sonos app kan ik deze niet benaderen. Mvg Joop.
icon

Beste antwoord door Gondelier 16 May 2018, 20:40

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Ik neem aan dat je de NAS wel kunt benaderen via een PC of Laptop ? Je moet een verwijzing naar de muziekmap(pen) aanmaken op je Sonos App via Settings, Muziekbibliotheek, Setup, Nieuwe map toevoegen.

\\ipadresvanjenas\muziekmap

ook moet je dan inloggen met een gebruikersnaam en wachtwoord van je NAS. Daarna gaat Sonos een indexverwijzing maken naar je muziekbestanden waarna je die kunt afspelen.

Trouwens, 2TB aan muziek klinkt als heel veel nummers. De index in Sonos stopt bij 65.000 nummers en jij hebt er veel meer denk ik, die krijg je niet allemaal verwerkt.
Badge
Beste Ed,
Bedankt voor je reäctie maar ik krijg het niet voor elkaar, ik heb alles ingegeven wat mogelijk was maar nee hoor !! Het klopt wat jij ook schrijft v.w.b. de 2 TB, maar beetje onduidelijk geweest van mijn kant want aan de Fritz!Box heb ik een 2TB schijf hangen met twee partities van 1TB, 3/4 vol met muziek, beetje dom van me.
Reputatie 7
Badge +2
Zou je willen adviseren ons telefonisch te contacteren.
NL: 0800 555 1234
BE: 0800 644 44
Wij hebben de mogelijkheid bij u op de computer in te loggen als u daar toestemming tot geeft, dan kunnen we het voor u instellen.
Badge
Beste Eddie the Eagle en Tim S, Ik ben er geruime tijd mee zoet geweest en afgelopen zondag is het mij gelukt. Om naar de harde schijf te gaan die aangekoppeld zit aan de USB van de Fritz!Box 7490 als (Fritz)nas dan moet je niet aangeven \\fritz.nas\muziek MAAR \\fritz-nas\muziek ( zie koppelstreepje ). Ik dank jullie allemaal voor het mee-denken, maar het is dus gelukt en ook het geluid is zonder haperingen. Perfect en nogmaals dank.
Reputatie 6
Badge +3
Mooi dat het werkt Gondelier, een streepje....'the devil is in the details' ! Veel muzikaal plezier gewenst !
Badge
Zelfde probleem.
\\fritz-nas\muziek levert geen resultaat, (toegang geweigerd melding. de app vraag ook een gebruikersnaam en login.
Maar ik weet niet welke...
Suggesties?

grt
Badge
Zelfde probleem.
\\fritz-nas\muziek levert geen resultaat, (toegang geweigerd melding. de app vraag ook een gebruikersnaam en login.
Maar ik weet niet welke...
Suggesties?

grt


Madfred,

Je moet in de Fritz!Box bij:
Systeem
Fritz!Box gebruikers
Daar moet je een GEBRUIKER aanmaken met Gebruikersnaam --> E-mailadres en --> Wachtwoord.
Als je dat gedaan hebt kun je bij de Sonos je fritz!nas instellen met deze gebruikersnaam en wachtwoord.
Dan voor de 1e keer de Sonos je (muziek) bestanden bij laten werken en daarna instellen wanneer hij de bestanden automatisch moet bijwerken. Ik heb dit staan op s'nachts 02:00 uur. Als je dan op de schijf aan de Fritz! bestanden toe gaat voegen controleerd Sonos s'nachts automatisch of er muziek bij is gekomen.
Werkt prima.

Groet.
Badge
Gebruiker en wachtwoord aanmaken gelukt.
Maar dan...
krijg de melding: er is geen share muziek op de computer fritz-nas (ook niet op fritz.nas)
Moet de muziek in de root staan? of in de map muziek ook goed?
tips welkom.
Badge
Gebruiker en wachtwoord aanmaken gelukt.
Maar dan...
krijg de melding: er is geen share muziek op de computer fritz-nas (ook niet op fritz.nas)
Moet de muziek in de root staan? of in de map muziek ook goed?
tips welkom.


Welke Fritz!Box heb je ??
Het maakt niet uit, in de root of een map muziek !!
Je zal toch eerst je Fritz!Box goed moeten inrichten, maar DAAR IS DIT TOPIC NIET VOOR.

Groet.
Badge
Bedankt voor de reactie. De Frizbox versie is : FRITZ!Box Fon WLAN 7360, meest recente firmware.
De Sonos "vindt" de usb gewoon niet.
Hoe kan je in Sonos zien welke shares er bekend zijn?
Wat is overigens "goed inrichten"? Sonos werkt prima met de Fritzbox, dus dat zit in de basis wel goed.

Suggesties nog steeds welkom :S

Groet
Badge
Lees dit eerst goed door voordat je eraan begint.

FRITZ!Box Media Server configureren
Als mediaserver kan de FRITZ!Box afbeeldingen, muziek video's, internetradiozenders en podcasts overdragen naar afspeelapparaten of programma's in het thuisnetwerk (mediastreaming). Daardoor hebben alle computers en veel andere apparaten in het FRITZ!Box-thuisnetwerk (bijvoorbeeld tv, smartphone met FRITZ!App Media, WiFi muzieksystemen) toegang tot een centrale mediaverzameling.
Voorwaarden / Beperkingen
Het afspeelapparaat of -programma moet de UPnP-AV-standaard Universal Plug and Play Audio/Video) ondersteunen.

1 Mediaserver voor mediaverzameling configureren
USB Remote Connection voor USB-opslagmedia in de FRITZ!Box uitschakelen
Klik op "Home Network" in de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
Klik in het menu "Home Network" op "USB Devices".
Klik op het tabblad "USB Remote Connection". Als het tabblad niet wordt weergegeven, schakel dan eerst de geavanceerde weergave in.
Schakel de optie "USB storage media" uit.
Klik op "Apply" om de instellingen op te slaan.
USB-opslagmedium met mediaverzameling verbinden met FRITZ!Box
Kopieer je mediaverzameling naar een USB-opslagmedium (bijvoorbeeld een geheugenstick of harde schijf).
Belangrijk:Het USB-opslagmedium moet zijn geformatteerd met het bestandssysteem NTFS, FAT/FAT32 of ext2 als je het wilt gebruiken met de mediaserver. De fabrikant kan je van informatie voorzien over het bestandssysteem van je USB-opslagmedium.

Verbind het USB-opslagmedium met een USB-poort van de FRITZ!Box.
Media Server van de FRITZ!Box inschakelen
Klik op "Home Network" in de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
Klik in het menu "Home Network" op "Media Server".
Schakel de optie "Media server enabled" in.
Als je de toegang wilt beperken voor bepaalde USB-opslagmedia die zijn verbonden met de FRITZ!Box, selecteer je in de sectie "Media Sources" het USB-opslagmedium waarvan je de mediabestanden wilt delen met de Media Server.
Klik op "Apply" om de instellingen op te slaan.
Mediabestanden indexeren
Klik op "Home Network" in de FRITZ!Box-gebruikersinterface.
Klik in het menu "Home Network" op "Storage (NAS)".
Klik in de tabel "Storage on the FRITZ!Box" op "not created" of "was created" bij elk opslagmedium dat bestanden bevat.
Het indexeren is voltooid als bij het betreffende opslagmedium "was created" wordt weergegeven.
De bestandsindex wordt in de toekomst automatisch bijgewerkt als je een webbrowser gebruikt om bestanden te kopiëren naar http://fritz.nas. Als je bestanden met Windows Verkenner of andere programma's naar het opslagmedium kopieert, moet je de bestandsindex bijwerken via de FRITZ!Box-gebruikersinterface, met FRITZ!Fon, FRITZ!App Media of een afspeelapparaat of -programma dat UPnP ondersteunt.

Ga naar systeem, Fritz!Box gebruiker die is aangemaakt.
Ga naar potloodje, alles een vinkje behalve VPN.
Dan Directory lezen en schrijven aanvinken.

Groet.