Sonos en Spotify, bij jou ook vreselijk?

  • 6 November 2020
  • 25 reacties
  • 2852 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hoi leden,

Ik vroeg mij af of ik de enige ben die de verbinding tussen Spotify en Sonos vreselijk vind. Verbijsterend dat een populair systeem zoals Sonos zo'n ontzettend belabberde connectie heeft met één van de meest populaire muziek-streaming apps.

Ter info, ik heb dit systeem al 1.5 jaar en Spotify heeft nooit fatsoenlijk gewerkt, maar ik heb nu pas besloten om een topic aan te maken hierover.

 

Wat ik ervaar in mijn setup:

  1. Als ik de Spotify app open, herkent hij geen enkele Sonos speaker. Ook niet na enkele minuten wachten.
  2. Als ik eerst de Sonos app open en daarna de Spotify app open, herkent hij (na een goede minuut wachten) de Sonos speakers.
  3. Als ik via Google Assistant probeer de muziek te starten over de Sonos speakers, kom ik nergens. Geen enkele instelling of commando laat het werken. Ik moet dan alsnog met de hand de Sonos app openen, de Spotify app daarna openen en de Sonos speakers zoeken.
  4. Als ik eenmaal de Sonos speakers gekozen heb in de Spotify app, begint de muziek pas na enkele tientallen seconden te lopen ondanks dat ik wel op de play-knop druk. Dit probleem heb ik niet als ik de muziek via de telefoon/tablet-speakers afspeel.
  5. Als ik het volume in de Spotify app aanpas zit er ruim 20 seconden vertraging in.
  6. Doe ik dit via de Sonos app, dan blijft de volumebalk in Spotify onveranderd. Simpel gezegd: als Spotify op 100% staat en ik zet het volume in Sonos op 10%, dan blijft de volumebalk in Spotify op 100% staan. Als ik het volume in Spotify verander (die dan nog op 100% staat) dan springt het volume naar 100% en gaat daarna pas naar beneden.
  7. Als ik naar het volgende nummer ga, zit er zeker 10 seconden vertraging tussen. Dit probleem heb ik niet wanneer ik de muziek via de telefoon/tablet afspeel.
  8. Na een uurtje muziek verliest Spotify schijnbaar de koppeling met Sonos weer, want via de Spotify app kan ik de muziek niet meer bedienen. De Sonos app geeft wel weer dat er muziek speelt, maar ik kan niets anders dan play/pauze bedienen. De rest doet niks.
  9. Als ik de Sonos app open (muziek staat nog niet aan) en ervoor kies om verder te gaan met de playlist van gister (via Spotify) dan gebeurt er helemaal niks. Ik moet dan eerst de Sonos app afsluiten, Spotify openen en daar de playlist opnieuw openen. Dan terug naar Sonos en kiezen om verder te gaan. Dan pas werkt het weer.

 

Ik heb geen enkel van deze issues met het geluid dat vanuit de TV over de Soundbar gespeeld wordt.

 

Wat ik thuis heb:

  • Sonos Soundbar
  • 2 Play:1 (alleen voor TV met de Soundbar en de sub)
  • 1 Sub
  • 2 Play:3 (alleen om muziek af te spelen)

 

Afstanden:

  • De modem is ongeveer 5 meter verwijderd van de soundbar met 1 glazen deur ertussen.
  • Alle Sonos speakers bevinden zich binnen 10 meter van de soundbar (de meeste zelfs binnen 3 meter)
  • Ik heb enkele andere Domotica (Philips Hue en Netatmo) die nooit verbindingsproblemen geven.
  • Ik heb getest wat het effect is als ik zoveel mogelijk (draadloze) apparaten uitzet)

 

Ik heb thuis getest wat het verschil is tussen mijn telefoon (Samsung S8+), de telefoon van mijn vriendin (Samsung S7), onze tablet (Samsung Tab3), een geleende iPad en een geleende Google Home speaker.

Ik heb geprobeerd om alle systemen een uurtje uit het stopcontact te halen, wat niet hielp. Daarnaast heb ik meerdere keren gecontroleerd of alles up to date is.

Ik heb de instelling “apps in sluimerstand” gecontroleerd en ingesteld dat zowel Sonos als Spotify niet in sluimerstand worden gezet. De telefoon staat daarnaast zelden op energiebesparing (ik ben toch thuis, dus opladen is geen probleem).


25 Reacties

Reputatie 1
Badge

Nou, bijna 2 weken verder en de conclusie is: Sonos helpcentrum is absoluut knudde (en dat is het meest nette woord dat ik kon bedenken).

 

Zoals hierboven heb ik iedere keer de “Diagnose verzenden” functie gebruikt wanneer er iets mis ging. Dit was voornamelijk (maar niet alleen):

  • Spotify app kan Sonos niet vinden
  • In de Spotify app een Sonos speaker/set selecteren doet niks
  • Spotify muziek pauzeren/hervatten vanuit de Sonos app werkt niet
  • Spotify benaderen via de Sonos app werkt niet
  • Volume veranderen in beide apps (wanneer muziek via Spotify speelt) functioneert niet (of heel slecht)

Meerdere keren gehad dat de klantenservice van Sonos simpelweg niet te bereiken was. De enkele keer dat ik iemand te spreken kreeg was het antwoord: “we hebben de fout nog niet gevonden, maar blijven zoeken”.

Ook werd er meerdere keren gezegd: “tja, we zijn hier van op de hoogte maar het probleem is nog niet opgelost”.

1 medewerker was grappig genoeg zo eerlijk om te zeggen: “tja, de Spotify app werkt nog niet zo lekker met Sonos”.

Eenmalig werd er zelfs gezegd: “helaas kunnen wij niets doen aan de samenwerking met een externe app van een derde partij”. Wat eigenlijk nog het meest realistisch en eerlijk klonk. Ondanks dat ik er natuurlijk niet mee geholpen ben.

 

Samengevat: als je dit topic vindt via Google en je irriteert je mateloos aan de belabberde samenwerking tussen deze 2 apps, dan is het antwoord: helaas pindakaas. Wen er maar aan, want niemand bij Sonos kan het ene moer schelen.
Ironisch genoeg heb ik ook een paar topics op Tweakers gevonden waar anderen dezelfde bevindingen hebben als mij. Schijnt dat Sonos al een ruime tijd geen boodschap heeft aan de mening over de combinatie van deze 2 apps.

 

Ik laat het hierbij, het levert meer irritatie en frustratie op om Sonos te wijzen op de fouten in hun app, dan dat het kost om het - mislukte excuus voor een app-samenwerking - te gebruiken.

Reputatie 5
Badge +3

Je hebt zoooooooo gelijk.
Lees alle topics maar…..
Helaas wordt dit forum overschaduwd met gebruikers welke geen problemen lijken te hebben.
Deze gebruikers reageren ook het snelst en meest, helemaal top natuurlijk hebben veel vragenstellers heel veel aan. maar geeft wel een scheef beeld.

Als ik naar jou problemen kijk dan zijn de traagheid van reageren of helemaal niet reageren van volume vanuit spotify-app, het spontaan wegvallen van spotify/sonos na een uurtje, zaken die veel voorkomen.
Kijk maar op andere fora’s.

Persoonlijk denk ik nog steeds dat het idd geen gelukkig huwelijk is, Spotify en Sonos, alleen mag het niet gemeld worden lijkt wel.
Doordat Spotify meer gebruikers heeft dan een andere streamingdienst, zou het logisch zijn dat er meer problemen gemeld worden, (Dit is dan ook het antwoord van Sonos als je ze belt, zelf al een paar keer meegemaakt.) , klopt maar dat neemt de vele klachten niet weg.
Dit heeft niets met aantallen gebruikers te maken. 1 probleem op de 10 gebruikers is hetzelfde als 10 op de 100 gebruikers, sterker nog ik vind die 10 op 100 verontrustender dan de 1 op 10 :smiley:

 

 

 

Reputatie 7

@Langbeest Mis ik ergens een ironieteken?

@Supervinnie40 Ik denk dat je jouw probleem teveel generaliseert. Bij mij werkt de combinatie Spotify/Sonos prima, waarbij ik wel altijd werk vanuit de Sonos-app en nauwelijks vanuit de Spotify app. Je storingen lijken te duiden op netwerkproblemen. Ik zou een diagnose maken als het probleem zich voordoet, het nummer even opschrijven en dan bellen met Sonos.

Reputatie 1
Badge

Bedankt voor de reactie.

@Langbeest ik vrees dat ik jouw mening best wel deel. Op Tweakers zijn er meerdere topics over Sonos en daar zie je ook dat de Sonos-fans niet erg open staan voor de mogelijkheid dat de app (of het systeem) gewoon niet zo geweldig is. Wat betreft mijn ervaring met Sonos moet ik zeggen dat het geluid prima is, de prestaties over het algemeen best goed zijn en dat (mening) ik het mooie speakers vind. De app vind ik niet erg goed en de combinatie met Spotify is ronduit belabberd. Verbazingwekkend hoe 2 van zulke grote spelers zo’n slechte (digitale) samenwerking kunnen bouwen.

 

@106rallye kun je uitleggen wat je bedoelt met “generaliseert”? In welke zin scheer ik het geheel over 1 kam? Het gaat hier om 2 apps die beide gemaakt zijn om met elkaar samen te kunnen werken, wat klaarblijkelijk niet erg goed gaat. Ik praat niet over Sonos als speaker, maar over de functionaliteit en stabiliteit van beide apps en diens onderlinge samenwerking.

Zoals ik eerder al aangeef is er geen sprake van een netwerk probleem. Alles hier in huis werkt prima, en als ik Spotify over de speakers van de telefoon/tablet laat spelen, gaat alles prima. Ook als ik MP3’tjes van mijn telefoon naar de Sonos stream gaat alles (99 van de 100 keer) gewoon goed. Netwerkproblemen zou ik merken in mijn andere domotica en ook op andere momenten dat ik video/audio stream. En daar is geen sprake van.
Het nummer is ook niet relevant want het gebeurt bij elke playlist, bij elk nummer en nagenoeg op elk moment van de dag (alhoewel ik het ‘s nachts natuurlijk niet echt test ;) ). Het gebeurt zelf op heel andere systemen.

Reputatie 7

@Supervinnie40 Dat is inderdaad de juiste plek.

Je vraagt naar waar in vind dat jij generaliseert. Je stelt: ”Verbijsterend dat een populair systeem zoals Sonos zo'n ontzettend belabberde connectie heeft met één van de meest populaire muziek-streaming apps.”

Daarbij veralgemeniseer je volgens mij het probleem dat jij hebt tot heel Sonos. Ik ontken niet dat het bij jou niet goed gaat en ook niet dat er meer Sonos-gebruikers zijn die dit ondervinden, maar de verbinding met Spotify gaat niet altijd fout en in ieder geval bij mij eigenlijk altijd goed. Zoals ik al heb aangegeven werk ik wel altijd vanuit de Sonos-app, wellicht kom ik bepaalde zaken daarom niet tegen.

Reputatie 7

@Langbeest Ik had ook nergens een persoonlijke aanval op wie dan ook in je stuk gelezen, gelukkig ;-)

Ik heb hetzelfde probleem. Heb Sonos al meer dan 10 jaar en de laatste paar weken veel problemen met afspelen van Spotify muziek of internetradio. Ik maak (nog) gebruik van de Sonos S1 app.

Bij Spotify wordt een nummer na een halve minuut al afgebroken en de volgende song uit de playlist afgespeeld (ook weer voor maar een halve minuut). Muziek valt ook vaak een paar seconden helemaal weg. Slaat ook vaak een nummer over van de playlist. 

Bij Sonos internetradio stopt de muziek ook om de haverklap. Zeker wanneer je de multi room functie gebruikt.

Ook bij  mij geldt dat mijn WIFI verder top is, het issue ligt m.i. echt aan Sonos.

Hoop dat iemand mij ook verder kan helpen met deze issue. Dank alvast.

Vanaf gisteren herkent Sonos mijn speakers niet. Aan mijn installatie/netwerk is niets gewijzigd. Ik heb allerlei zaken uitgeprobeerd met netwerk en routers, niets helpt.

wie weet een oplossing?

Reputatie 7

Je bedoelt dat de app je speakers niet “ziet”? Wat heb je precies uitgeprobeerd? Hoe ziet je netwerk eruit?

Gewoon thuisnetwerk, router plus modem,wifiversterker. Alles uit en aan gezet en device ook via de verschillende WiFi punten uitgeprobeerd. Via Sonos naar spotify werkt wel maar dan mis ik spotify functies. Ik gebruik iPad en iPhone voor spotify.

Reputatie 6
Badge +3

Gewoon thuisnetwerk, router plus modem,wifiversterker. Alles uit en aan gezet en device ook via de verschillende WiFi punten uitgeprobeerd. Via Sonos naar spotify werkt wel maar dan mis ik spotify functies. Ik gebruik iPad en iPhone voor spotify.

Sonos werkt niet met wifi-versterkers en ondersteund ze ook niet.

https://support.sonos.com/s/article/126?language=nl_NL

Het gaat om de combi met spotify, gewoon Sonos heb ik geen probleem. Zoals gezegd diverse manieren uitgeprobeerd veelal zonder de wifiversterker.

Reputatie 6
Badge +3

Het is een bekend probleem dat Sonos soms wel, soms niet zichtbaar is via Spotify Connect. Ik denk niet dat het probleem bij jou ligt als het binnen de Sonos App wel werkt, behalve dan die versterkers.

 

Hier een hele discussie daarover, er worden ook wat oplossingen geboden waar sommige mensen blijkbaar baat bij hebben gehad:

https://community.spotify.com/t5/Other-Podcasts-Partners-etc/Spotify-no-longer-connects-to-Sonos-speakers/td-p/4801465

Badge

@Supervinnie40

Hey Supervinnie.  Wij zijn we ook een tijdje op de sukkel geweest met onze sonos en het probleem zit ooit in een klein hoekje.  Daarom voorziet de sonos app dat je een foutenrapport kan maken.  Als je dat doet krijg je een foutenrapport nummer (Het nummer waar 106Ralley op doelt en niet het muzieknummer).

Dus maak een foutenrapport op het moment dat je het probleem waarneemt en dit wordt automatisch doorgestuurd naar sonos.  Je schrijft het foutenapport nummer op. Dezelfde dag of een paar dagen later neem je contact op met sonos, je geeft het foutenrapport nummer door en zij helpen je het probleem op te sporen.

Ook wij zaten met zware problemen en netwerkconflicten die voor ons niet zichtbaar waren, maar na enkele foutenrapporten en contactnames met sonos heeft hun klantendienst het probleem opgelost.

Reputatie 1
Badge

(Het nummer waar 106Ralley op doelt en niet het muzieknummer).

Dat verklaart het een en ander :D haha. 

Voor sommige dingen is het lastig om een foutrapport te laten maken. Stel bijvoorbeeld dat ik de Spotify app open en vervolgens muziek probeer af te spelen, werken de Sonos speakers niet. Als ik daarna de Sonos app open zijn er heel wat variabelen en verbindingen die veranderen (simpelweg door het openen van de app) waardoor de foutrapportage wellicht niet meer klopt.

Geen reden om het niet te proberen, maar wel een reden om er minder van te verwachten. Het zal waarschijnlijk wel wat dingen ophelderen omtrent de fouten die in de Sonos app zelf gebeuren.

Om zeker te weten dat ik de juiste functie gebruik: Ondersteuning → Diagnose verzenden? (Android)

Badge

Da’s idd de juiste functie Supervinnie ;-)

Maak je niet te druk op die variabelen, zolang je foutenrapport gemaakt wordt een paar minuten (10 of iets in die grootorde) NA het probleem, kunnen ze bij Sonos de aanleiding van je probleem blijven zien. Ga er echter niet van uit dat het na de eerste poging al meteen opgelost is.  Hij heeft een een paar pogingen en een paar foutenrapporten gevergd.  Maar laat je niet ontmoedigen. Het vergt soms wat geduld, maar ze krijgen het meestal wel opgelost.

Reputatie 1
Badge

Ik ben benieuwd. Lichtjes sceptisch, maar wel benieuwd.

Reputatie 5
Badge +3

@106rallye ik ben altijd een beetjes sceptisch en zwartgallig...(humor ook hoor ;-) )
maar ik zal nooit mensen persoonlijk aanvallen.

De problemen zijn idd veelal aanwezig als je vanuit de spotify app werkt.
Via de sonos app veel minder last van, maar vind het niet fijn werken mbt bibliotheek etcetera. dit werkt veel fijner vanuit de Spotify app.
Moet wel zeggen dat Sonos het wel mooi voor elkaar heeft om beide app’s soort van te intergeren in 1 app. dat dan weer wel 

 

Hallo mede troubleshooters, Ik heb (na diverse pogingen het systeem betrouwbaar te maken, dat wil zeggen dat het blijft werken) alles helemaal opnieuw geïnstalleerd (nov'20, internet toegang zonder belemmeringen samsung tablet, Cisco accesspoint binnen 5 meter vrij in het zicht 😉 en de beide Play1 gekoppeld. Alles leek naar behoren te werken tot afgelopen week (dus 2 maanden geen probleem) Alle pogingen het weer aan het werken te krijgen mislukken. De app vindt GEEN Sonos. Kijk ik via een laptop op het netwerk (alles in het zelfde net 😉, dan zie ik beide Sonos & tablet GEWOON staan, kan ze pingen, heb zowel IP- als MAC adress maar ze zijn NIET te koppelen. Een poging om te testen via de laptop met Sonos app kan niet omdat Windows 10 niet ondersteund wordt (WTF??). Als ik elke twee maanden deze circus moet doorlopen kan ik ze beter wegdoen.

In de bijlage de tablet die niets vindt en IP scan met pingtest Play

1

Reputatie 6
Badge +3

Hallo mede troubleshooters, Ik heb (na diverse pogingen het systeem betrouwbaar te maken, dat wil zeggen dat het blijft werken) alles helemaal opnieuw geïnstalleerd (nov'20, internet toegang zonder belemmeringen samsung tablet, Cisco accesspoint binnen 5 meter vrij in het zicht 😉 en de beide Play1 gekoppeld. Alles leek naar behoren te werken tot afgelopen week (dus 2 maanden geen probleem) Alle pogingen het weer aan het werken te krijgen mislukken. De app vindt GEEN Sonos. Kijk ik via een laptop op het netwerk (alles in het zelfde net 😉, dan zie ik beide Sonos & tablet GEWOON staan, kan ze pingen, heb zowel IP- als MAC adress maar ze zijn NIET te koppelen. Een poging om te testen via de laptop met Sonos app kan niet omdat Windows 10 niet ondersteund wordt (WTF??). Als ik elke twee maanden deze circus moet doorlopen kan ik ze beter wegdoen.

In de bijlage de tablet die niets vindt en IP scan met pingtest Play

1

Dit topic ging specifiek over Spotify Connect.

Paar dingen:

  • heb je nog meer Wifi apparatuur in gebruik dan die cisco AP ?
  • Sonos heeft zeker wel een app voor windows (10), ik gebruik `m op dezelfde PC met windows 10 als waar ik nu aan het typen ben

 

Reputatie 7

De Windows 10-app (zie Downloads | Sonos) werkt inderdaad prima. Je kunt er alleen geen set up mee mee doen: dat moet op je telefoon.

De tablet en soms een GSM maken gebruik van het Cisco accesspoint, daarnaast een gast netwerk. De verbinding met de overige devices is prima. Ik ben aan het testen met een ander accesspoint en een andere tablet. Daarbij viel de Sonos ook ineens uit (digagnose versturen werkte niet), maar na herstart tablet werkte Sonos wel weer (ga nog even door met uitproberen). Het WiFi signaal is bij beide Play1 prima (sterkste signaal en  geen andere zender het dezelfde kanaal ;-). Daarnaast heb ik Juke geselecteerd ipv Soptify (Spotify weggehaald).

De Windows 10-app (zie Downloads | Sonos) werkt inderdaad prima. Je kunt er alleen geen set up mee mee doen: dat moet op je telefoon.


Ik had dat net nodig om een set up uit te voeren ;-)

Ik heb als test een eigen accesspoint geïnstalleerd waarop uitsluitend Sonos en de tablet zitten. Dan werkt het systeem naar behoren. Test nu met deze opstelling EN Spotify, tot nu toe werkt dit ook naar behoren. Ik houd alleen mijn hart vast of dat ook na een Sonos update zo blijft werken. Volgende stap (als dit niet blijft werken) wordt het bedraad aansluiten van de eerste Sonos en de tweede via het eigen Sonos mesh network aan te sluiten.

Supervinnie en Langbeest: ik ben het helemaal met jullie eens! Hoe Sonos momenteel NIET met Spotify samenwerkt is gewoon RUK, is geen ander woord voor. Ik denk dat een hoop mensen, net als ik, Sonos hebben aangeschaft omwille van het rechtstreeks kunnen streamen van Spotify. Het heeft een tijdje goed gewerkt, maar nu is het echt klote. Van pure ellende maar via mijn telefoon, Spotify afspelen op JBL-Flip3; zit je dan met € 1800,-- aan Sonosshit die niet werkt.

En dan maar van die figuren als Rally105 zeggen dat alles werkt (ze zullen wel door Sonos betaald worden of zo, want het werkt gewoon NIET!!).

SONOS DOE ER WAT AAN. En anders mijn geld terug, koop ik wel Denon of iets wat wel werkt!!

Reageer