Beantwoord

Sonos en Plex Server op Synology

  • 8 August 2021
  • 9 reacties
  • 911 Bekeken

Badge

Dus.

Niet alleen kun je via Sonos niet langer naar je eigen muziekbibliotheek op je Synology NAS zodra die op DSM 7 draait, omdat Synology het onveilige SMB1-protocol (terecht!) niet langer aanvaardt. (een groot security-risico dat ze bij Sonos weten maar niet op werken, en in het engineering team doodleuk wegzetten als “een feature-request”)

Om mijn eigen collectie af te spelen moet ik dus via Plex gaan. Daar heb ik een betalende Plex Pass en maak ik gebruik van de Plex Amp. Tot grote tevredenheid. Alleen als ik muziek van mijn Plex Amp wil casten naar mijn Sonos-apparaten, dan loopt het heel vaak mis met de volume-regeling, en is er een gigantische latency tussen een actie in de app (vb. volume verlagen) en de reactie van Sonos. 

Daarom zou ik liever de Plex-service in Sonos gebruiken, want die lagt niet zo. Alleen… Je kunt het al raden… die werkt ook niet meer. Sonos kan mijn Plex-server niet vinden! Ook dat nog. Nochtans staat alles in mijn Plex Server juist ingesteld en is er toegang op afstand. 

 

Ooit was Sonos aangename en hassle-free apparatuur. Ooit. 

Voor de mensen van support: mijn diagnose heb ik doorgestuurd, met nr 1831388608.

icon

Beste antwoord door Eddie the Eagle 8 August 2021, 20:53

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Hoi @User265099 ,

Beter om  even te Bellen op 0800 - 555 1234  maandag tot vrijdag 10:00 - 18:00 CET 
Gratis telefoonnummer.
Of op een andere manier contact opnemen.

Aangezien Diagnoses op deze site niet meer uitgelezen worden.

Succes.

Reputatie 6
Badge +3

Port forward ingesteld van poort 32400 naar je Plex Server IP in je router ? Je kunt toegang van buitenaf hebben naar Plex zonder die port forward (Plex Relay) maar mij is opgevallen dat Sonos dan niet werkt; je zult die port forward moeten instellen.

Badge

@Eddie the Eagle Dat heb ik gedaan, of althans dat denk ik. Ik ben niet zo thuis in router-instellingen. Ik zit bij Telenet en daar kun je je router configureren via Mijn Telenet, maar ik weet niet wat ik moet invullen bij Beginpoort en Eindpoort (extern) en beginpoort intern? 

 

Reputatie 6
Badge +3

Bij de poorten overal 32400 invullen, begin en eind, intern en extern. Bij protocol voor beide kiezen anders een aparte regel maken voor TCP en UDP. Lokaal IP adres is het IP van je Plex Server, ik weet niet waar je `m op draait, neem aan op een NAS of mediaplayer. En…..status op actief zetten :grin:

Reputatie 6
Badge +3

Hier een printscreen van mijn regel, maar is bij elke router anders:

 

Reputatie 7

Ik ben het met je eens dat de SMB-ondersteuning van Sonos ernstig achterblijft. Men waarschuwt inmiddels wel dat je als je dit gebruikt veiligheidsmaatregelen moet treffen. Ik had eigenlijk gehoopt dat de S2-software hier (en voor het 64k-probleem) oplossing voor zou bieden - helaas is dat tot op heden nog niet zo.

Ik zal ook eens naar mijn instellingen kijken. Ik heb Plex ooit geïnstalleerd en heb Plax Pass, maar gebruik het niet dagelijks. Op dit moment zie ik mijn server ook ff niet…..

Badge

Plex Server staat op een NAS idd (Synology). Poorten ingesteld op 32400, beide protocollen, actief gezet. 

Zelfde situatie: Sonos kan browsen naar de files op mijn Plex Server, maar afspelen weigert hij. 

 

Nochtans:

  • De Plex-service in Sonos al eens gedeïnstalleerd en gereïnstalleerd
  • de allerlaatste versie van de Plex Server geïnstalleerd (die van 12/08)
  • in Plex staat Toegang op Afstand ingeschakeld

MAAAR

  • in de settings van Plex heb ik ook dit eens aangevinkt

 

en nu werkt het!

 

 

 

Reputatie 7

Nieuwe versie van Plex op de Sonos, zelfde vinkje als jij gezet, Plex uit mijn Sonos gegooid en opnieuw toegevoegd en alles werkt weer……...

Reputatie 6
Badge +3

Vinkje staat hier ook aan: