Beantwoord

Sonos Connect gebruiken via Wifi maar zonder internet

  • 11 September 2019
  • 13 reacties
  • 5066 Bekeken

Badge
Ik heb in mijn camper een Sonos One die via een Wifi extender, indien beschikbaar, met internet van de camping of via thetering met de mobiele telefoon verbonden kan worden.

Ik had voor de vakantie via Spotify muziek op mijn tablet gedownload met het idee dat ik die muziek ook zonder internetverbinding via het interne wifi netwerk van de extender af zou kunnen spelen. Dat bleek echter niet te kunnen zonder internetverbinding, en die is er niet altijd. Diezelfde muziek zonder internet op de tablet afspelen lukt wel. Het lijkt er dus op dat de Sonos One het internet nodig heeft om af te kunnen spelen.

Is het nu zo dat, als ik een Sonos Connect zou hebben, ik wel direct via het interne Wifi netwerk naar de Sonos One kan streamen vanaf mijn tablet als er geen verbinding met internet is?
icon

Beste antwoord door 106rallye 14 September 2019, 11:39

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7
Als je Sonos One en je telefoon met hetzelfde netwerk verbonden zijn, moet je via Airplay (als je tablet een iPad is) of met de “From this device” bij een geschikte Android tablet (zie https://support.sonos.com/s/article/3198?language=nl_NL) muziek kunnen afspelen die op je apparaat staat.
Badge
De via Spotify gedownloade muziek kan denk ik niet verplaatst worden en dan gaat deze oplossing niet op. Ik las gisteren dat het aansluiten van een Bluetooth reciever op de Sonos Connect een oplossing kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Reputatie 7
Kun je in Spotify gedownloade muziek niet afspelen vanuit de Spotify-app naar de Sonos?

Zo’n Connect is wel een dure oplossing.....
Badge
Niet zonder internet verbinding. De Sonos One lijkt altijd een internetverbinding nodig te hebben. Ik hoop dat dit i.c.m. een Connect niet meer persee nodig is.
Reputatie 7
Even terug naar het begin. Volgens mij is jouw probleem niet het gebrek aan een internetverbinding, maar het gebrek aan een eigen netwerkje. Om muziek die op je iPad staat (via Airplay), of muziek die je in Spotify gedownload hebt (via de Spotify app) op de Sonos One af te kunnen spelen, moeten je telefoon en de One aangesloten zijn op een netwerk dat toestaat dat je telefoon en de Sonos elkaar zien. Bij netwerken op campings is dat meestal niet zo (dan zou de buurman op jouw Sonos kunnen). Als je extender, ik ben niet helemaal zeker wat je wifi extender allemaal kan, enkel het netwerk van de camping versterkt ziet daar dus het probleem: je telefoon en de Sonos zien elkaar niet - een Connect zal ook niet worden gezien en lost je probleem dus niet op. Het probleem is dus niet dat je geen internetverbinding hebt; de Sonos en je telefoon communiceren niet via internet, maar via je eigen netwerk - dat je niet lijkt te hebben.

Wat je, lijkt mij, nodig hebt als je met Sonos wilt werken, is een eigen netwerk in je camper. Daar sluit je de Sonos en je telefoon op aan (in een eigen netwerk kunnen ze elkaar zien) en zou je de muziek die op je telefoon staat via Airplay of de Spotify app af moeten kunnen spelen. Een internetverbinding is dan niet nodig. Een eigen netwerk betekent een eigen router, die eventueel een internetverbinding kan krijgen via het netwerk van de camping - daar zijn travel routers voor.

Echter: Sonos is een multiroom audiosysteem dat werkt via wifi. Jij wilt het gebruiken om één speaker te bedienen in één ruimte van beperkte grootte. Juist die behoefte aan wifi van de Sonos vergt in jouw geval extra investeringen. Ik vraag me dan af of je niet beter af bent met een bluetooth speaker - die geen wifi nodig heeft. Mocht je de speaker ook thuis in je Sonos-systeem willen gebruiken, dan heeft Sonos sinds een aantal dagen de Move, die in huis als Sonos-speaker (dus via wifi) en buitenshuis als bluetooth speaker kan fungeren. Best of both words dus.......
Badge
Ik heb in mijn camper een eigen netwerkje waarbij de extender tevens de router is. Als er op de camping wifi is verbind ik de extender met het wifi netwerk van de camper. Voordeel daarbij is dat ik de telefoons, tablets en sonos niet op dat camping netwerk hoef te koppelen. We doen per zomervakantie zo'n 20 campings aan dus dat scheelt een hoop instelwerk. Dus aan die voorwaarde voldoe ik.

Als er geen wifi op de camping beschikbaar is verbind ik de extender met mijn telefoon die dan als hotspot fungeert. De sonos werkt dan ook perfect, ware het niet dat ik in notime door mijn databundel heen ben, ook als ik via de tablet de daarop met spotify opgeslagen muziek afspeel via het interne netwerk. De muziek lijkt dus via een externe server door de sonos afgespeeld te worden waardoor ik heel veel databundel gebruik.

De optie "From this Device" heb ik nog niet geprobeerd, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik de spotify downloads niet zonder Spotify af kan spelen.

Nu las ik gisteren dat als een sonos met een netwerkkabel aangesloten wordt er een eigen sonos netwerk gecreëerd wordt. Ik ga nog even kijken of het verschil maakt als ik de sonos-one direct op de extender aansluit.

De reden dat ik een sonos in dr camper heb is simpelweg omdat hij in mijn kerstpakket zat en ik net een nieuw home-theater systeem gekocht had. Dus thuis had ik niet een doel voor de sonos, en er is natuurlijk niks mis met zo'n mooi geluid in de camper. Als kerst 3 maanden eerder geweest was, had het denk ik een aanzet geweest om een Sonos systeem te kopen in plaats van het Sony systeem.
Reputatie 7
je zegt dat je “Spotify downloads niet zonder Spotify” kunt afspelen. Eerder refereerde je er al aan dat je de downloads zou willen verplaatsen om op de Sonos af te kunnen spelen. Als je Sonos en je tablet op hetzelfde netwerk zitten, wat bij jou zo is, dan zou je volgens mij in de Spotify app je Sonos zichtbaar moeten zijn, net als bij mij thuis, zie het plaatje:



Je zou dan volgens mij ook je gedownloade nummers op deze manier op je Sonos af moeten kunnen spelen.

Herkenbaar, aan deze kant hetzelfde probleem alleen met de 2 x de Play3 die lopen via een 4G router, zodra er weer 4G geactiveerd is, kan ik mijn play3 s muziek laten afspelen. Maar zodra er geen internet is, maar zeker nog wel router verkeer, speelt hij geen 1 nummer af uit spotify op mijn iphone. 
Ik praat hier over opgeslagen albums op spotify. De telefoon zelf speelt ze wel af zonder internet, en play3 s hebben nog geen AirPlay. 

Reputatie 7

Dat Sonos dat niet kan (zeker zonder Airplay) is bekend. Opvallend dat Spotify Connect niet werkt bij gedownloade nummers. Een goedkope tablet of een USB-stick in je router (als dat mogelijk is), is dan de meest voor de hand liggende oplossing.

Dat is zeker een oplossing 106. 
Hoe zit het bijvb met Dab+ radio, zou een connect amp daarbij helpen, via de Line in ? 
Zodat de play3 speakers zonder internet geen dood voorwerp zijn ;)

Reputatie 7

Dat zou wel moeten lukken, met zoiets: https://www.bol.com/nl/p/albrecht-dr53-dab-fm-bluetooth-id3-radio-adapter-aansluiting-op-uw-hifi-versterker/9200000129731498/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-49170245275-S-375065736880-9200000129731498&gclid=CjwKCAiAiML-BRAAEiwAuWVggkSXDhmQjFqbhxZzLrtsmbHCnGx-CW4bQWoxw6EbHGeIv1btaWMZaBoC_ekQAvD_BwE

Wel even letten op de mogelijke softwareversie; Connect:amps tot 2016 kunnen niet op S2 software.

Mooie oplossing, bedankt 106 

Het is ook allemaal een beetje raar, had de play3 als eerst thuis, vervangen door play5 gen1 en de play3 verhuist naar chalet. 
play3 wel mee naar S2 en play5 niet.. 

Niet echt consequent 

Reputatie 7

Tja. Schijnt te maken te hebben met de hoeveelheid geheugen. Waarom dan de oorspronkelijk duurdere speaker minder geheugen heeft…..