Beantwoord

Samba

  • 26 November 2017
  • 22 reacties
  • 938 Bekeken

Hallo,
Ik zou graag willen weten wanneer Sonos zijn firmware update met smb v2 of v3 support, zodat ik weer mijn mp3 kan afspelen.
Met deze firmware heb ik niks aan mijn sonos en staat deze in de kast niks te doen, tewijl ik nog een tijdje geleden dacht, ik koop er nog een voor in de keuken.

Graag duidelijkheid, zodat ik een beslissing kan nemen of wachten op een update of het sonos apparaat op marktplaats.nl aanbieden en iets anders uitzoeken wat wel werkt.
icon

Beste antwoord door klontje 23 December 2017, 13:15

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

22 Reacties

Kan iemand van support hier iets over mededelen?
Reputatie 2
Badge +1
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt: ik kan gewoon mp3 afspelen op mijn huidige Sonos devices. Van waar wil je de mp3's afspelen?
Reputatie 7
Badge +2
Snap het probleem ook niet helemaal, Sonos maakt inderdaad gebruik van Samba, en elke computer en media server of NAS schijf zou dit naar Sonos moeten kunnen streamen.
Denk dat dit een probleem is wat beter even via telefonisch support besproken moet worden.
Mogelijk dat er een instelling niet goed staat op de computer of netwerk hardeschijf, waarin wij uiteraard graag helpen om het werkende te maken.
Ik heb een nieuw NAS systeem waar het samba smb versie 1 niet meer in zit. Versie 1 is jaren oud en niet veilig meer bovendien gaan steeds meer NAS systemen dit niet meer ondersteunen. Onder tussen is er al heel lang versie 2 en versie 3.

https://blogs.technet.microsoft.com/filecab/2016/09/16/stop-using-smb1/

Dat betekend dat Sonos ook eens met zijn tijd mee moet gaan en op zijn minst versie 2 support moet inbouwen.
Ik vraag mij dus af wanneer zij dit eens gaan doen.
Reputatie 2
Badge +1
Dan blijft het vreemd. Ik maak ook gebruik van een NAS (Synology) en die heeft de meest recente firmware. Ik weet zo niet welke smb versie maar ik heb geen problemen.
Het is helemaal niet vreemd. smb v1 wordt geadviseerd niet meer te gebruiken en wordt uit steeds meer samba servers verwijderd. Bij mij is dat het geval.
Ik verwacht dat de IT afdeling van Sonos met zijn tijd mee gaat.
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb even gekeken, bij draait SMB2 op de NAS. Dus Sonos kan met SMB2 overweg 😃
Reputatie 7
Badge +2
Het is zo veilig als dat je eigen netwerk dat is, als je een slecht of geen wifi wachtwoord hebt, dan kunnen de buren of onbekende inderdaad op je netwerk inloggen.
Maar als je er voor zorgt dat mensen niet in je netwerk kunnen komen, dan is er ook geen probleem omtrent welke samba versie er gebruikt word.
Misschien dat in de toekomst samba versie 2 en of 3 op Sonos word gezet, maar wanneer dit het geval is kan ik helaas verder weinig over kwijt.
Jammer, dat Sonos er zo over denkt. Het heeft niks met slecht of geen wifi wachtwoord te maken.
De wereld om ons heen gaat verder en zo gaat de ontwikkeling van NAS servers ook.

smb versie 1 wordt afgeraden te gebruiken, dan kan een leverancier van apparatuur niet achter blijven als ze niet failliet willen gaan en boze klanten willen krijgen, welke iets nieuws kopen wat straks niet blijkt te werken. Dat gaat in de toekomst steeds vaker gebeuren.

@patrick
Dat je synology v2 ondersteunt is leuk, maar je sonos heeft v1 nodig om in te kunnen loggen en jouw synology heeft dat nog wel aanboord. Ik geef je een klein jaar en als je update, zit ook daar geen smb v1 meer in.

Dit is het laatste wat ik er over kwijt wil. Blijkbaar geen prioriteit. Zet er maar een slotje op.
Reputatie 5
Badge +2
Er zijn alternatieven voor SMB v1. Zowiezo is de service Plex er. Die kun je installeren op de computer of NAS als server en dan kun je de Plex als muziekdienst toevoegen aan Sonos (vindbaar onder Sonos Labs in de muziekdienst toevoegen optie in de app).
We zijn ook nog bezig met een alternatieve manier van delen voor PCs en laptops maar hierover kan ik nog geen nieuws geven omdat dit nog niet klaar is.
Beste Sonos, deze customer ask en discussie erover is niets nieuws (https://en.community.sonos.com/controllers-software-228995/support-for-smb-v2-or-v3-6787081). Het is natuurlijk belachelijk dat jullie geen nieuwere versies van het SMB protocol accepteren, dit zou hetzelfde zijn als geen WPA2 op Wifi ondersteunen omdat WEP voor thuis ook prima werkt... Het afschuiven van de beveiligingsrisico's naar de beveiliging van je thuisnetwerk is ook een belachelijk antwoord in de tijd waarin steeds meer diensten toegang van buitenaf nodig hebben (Plex voor Sonos?). Het enkel en alleen zorgen dat er niemand binnen kan komen is dus niet meer van deze tijd.
Ter aanvulling, Sonos is in het nieuws met een andere vulnerability: https://www.wired.com/story/hackers-can-rickroll-sonos-bose-speakers-over-internet/

Dit toont aan dat het argument van Sonos m.b.t. perimeter beveiliging, zoals eerder al weerlegd, niet opgaat in een connected wereld.
Badge +1

Er zijn alternatieven voor SMB v1. Zowiezo is de service Plex er. Die kun je installeren op de computer of NAS als server en dan kun je de Plex als muziekdienst toevoegen aan Sonos (vindbaar onder Sonos Labs in de muziekdienst toevoegen optie in de app).
We zijn ook nog bezig met een alternatieve manier van delen voor PCs en laptops maar hierover kan ik nog geen nieuws geven omdat dit nog niet klaar is.

 

Plex is geen optie meer omdat zij de ARMv5 CPU in mijn Synology DS212j niet meer ondersteunen. We zijn nu 2 jaar verder, is er al een alternatieve manier voor ondersteuning van SMBv2 ?

 

Reputatie 5
Badge +3

Ik ben helaas niet bekend met een alternatieve manier om dit in te stellen. Succes met het vinden van een oplossing, we horen graag wat je hebt kunnen bereiken.

Badge +1

Euh, wat ik heb kunnen bereiken ? Sonos Nederland heeft geen contact met de ontwikkelafdeling van Sonos ? De vraag over het ondersteunen  van SMBv2 speelt al jaren. Waarom vragen jullie dit niet na bij de bron ?

Reputatie 5
Badge +3

We zijn al enige tijd afgestapt van SMB en gebruiken sinds een paar updates terug http om de data door te sturen.

 

Mogelijk kun je een oudere versie van Plex gebruiken op je Synology?

Badge

We zijn al enige tijd afgestapt van SMB en gebruiken sinds een paar updates terug http om de data door te sturen.

OK, dan begrijp ik de acties en terugkoppeling niet die ik gisteren van je support collega's Niels en Tim kreeg. Ze gingen onder andere expliciet checken of Samba v1 op zowel mijn server als laptop aan stond. Deden ze dat voor de gezelligheid? Vervolgens was de terugkoppeling dat protocol gedoe het probleem was en dat ik maar Plex moet gaan gebruiken. Die app knalt er echter uit op mijn QNAP server. Dus kan ik ook niets afspelen van mijn server. Not a happy customer.

Zie https://nl.community.sonos.com/muziek-services-bronnen-229109/kan-gedeelde-muziekmap-op-qnap-server-niet-toevoegen-6770292

Reputatie 5
Badge +3

Het is nog wel mogelijk om via SMB1 het in te stellen, maar met mijn vorige opmerking bedoelde ik te zeggen dat we niet verder ontwikkelen via SMB1 of 2 maar dat we nu met http doorgaan.

Badge +1

OK, Dus als ik het goed begrijp kan ik SMBv1 uitzetten op mijn NAS-server en dan via het ip-adres van mijn server de verbinding maken met de muziekmap ? Of kun je uitleggen hoe ik dit op een veilige manier kan doen ? Moet ik hiervoor wat voorbereiden op mijn NAS ?

Badge

Samba v1 uitzetten bij QNAP gaat onder Control panel - Netwerk en bestandservices - WIN/MAC/NFS - Microsoft network - Geavanceerde opties - Laagste versie van SMB => selecteer een versie uit de droplist

Voor het instellen van samba versies op andere servers zal je zelf even bij het admin panel moeten zoeken op “samba” of “SMB”.

 Je kan een IP adres gebruiken om het pad naar je server aan te geven, zelf gebruik ik de naam van mijn server op het netwerk:  \\QNAPSTS451\Music

 

Reputatie 5
Badge +3

Voor de context, en aangezien de Sonos medewerkers hier daar verder niet op in gaan:

Voor zover ik heb begrepen is de reden dat enkel SMBv1 ondersteund wordt dat de oudste Sonos apparaten draaien op een Linuxkernel die dateert van vóór SMBv2 en v3. Het toevoegen van nieuwere versie zou een nieuwe(re) build van die kernel vereisen die de oudere Sonos apparatuur hardwarematig niet aankunnen. Aangezien Sonos één ecosysteem vormt, sijpelt deze beperking helaas ook door naar de nieuwe apparatuur. De kans dat nieuwere versies van SMB in de toekomst worden ondersteund lijken mij daarom nihil, behalve als Sonos op zeker ogenblik actief functionaliteit van de oudere apparatuur gaat inperken. Dit hebben ze tot nog toe nog nooit gedaan met muziek-afspelende apparaten, enkel met accessoires. 

Badge +1

Klopt dat heb ik ook al in een ander topic in dit forum geschreven maar daar wordt niet op gereageerd of er wordt gemeld dat dit niet bij de support bekend is. Er wordt tot nu toe ook niet gereageerd op het verzoek dit eens na te gaan bij de ontwikkelafdeling en duidelijk terug te koppelen hoe het zit.

Maar goed hierboven staat dat we als ik het goed begrijp SMBv1 op de server uit kunnen schakelen en daarna de muziekmap op de server via http kunnen aanmelden in Sonos. Als dit werkt is dat voldoende lijkt mij…..