Reclame bij radio luisteren via TuneIn.

  • 20 September 2018
  • 173 reacties
  • 19052 Bekeken

Reputatie 2
Met veel plezier maak ik gebruik van mijn Sonos systeem. Sinds enkele maanden merk ik steeds vaker dat er reclame wordt uitgezonden. Nu heb ik echt een uitgesproken hekel aan reclame, zowel op de radio dan wel op de TV. ( stel je eens voor dat je zondagmorgen die schreeuwende Lidl reclame voor je kiezen krijgt ) Het meest onbeschofte vind ik dat als de reclame 'klaar' is je midden in de uitzending wordt teruggeworpen. Hallo !! daar heb ik mijn Sonos niet voor gekocht !
Ik roep Sonos op om alles te doen om TuneIn te bewegen met die reclame te stoppen.

Erooij 1 jaar geleden

Nog éénkeer:

De reclame is NIET van de speakerbouwer, de reclame is van het bedrijf die ervoor zorgt dat alle streams netjes werken en blijven werken. De verzamelaar dus van de verschillende streams van de verschillende radiostations. Reclame komt dus van de radiostations en bij aanvang van de stream komt er reclame van de verzamelaar van alle streams. Ook dat is een bedrijf die zijn energiekosten en personeel moet betalen.

Sonos bouwt het apparaat en de infrastructuur om dit alles mogelijk te maken. Sonos maakt een speaker met streammogelijkheid. Ik zie dat een beetje als een reguliere speaker die gebouwd wordt tot en met het plugje waar de speakersnoeren ingaan. Alles wat er verder nodig is komt van externe bronnen. Waar zij, naar mijn mening, de fout ingaan is om een eigen muziekdienst op te zetten die gebruikt maakt van zijn eigen schil, waardoor ook daar reclame verschijnt. 
Gelukkig zijn er nog legio mogelijkheden om reclamevrij te luisteren, waarbij opgemerkt dat mijn verwachting is dat er steeds meer reclame zal komen en dat sommige partijen, die het nu nog zonder kunnen, toch ook genoodzaakt zijn om over te gaan op reclameboodschappen. 
 

 

Bekijk origineel

173 Reacties

Reputatie 1
Badge
TuneIn geeft wel degelijk reclame.
Ik luisterde bijvoorbeeld veel naar RetroRadio.FM uit Macedonië. Nooit geen reclame gehad. Nu komen er regelmatig reclamestreams over de muziek heen. Omdat ik in België woon ook nog eens franstalig er tussendoor. Dit wordt wel degelijk door TuneIn gedaan.
Precies zoals dat gebeurt bij het opstarten van een stream. Hier heb ik geen moeite mee, dat is eenmalig.
Maar te pas en te onpas tussendoor over de muziek heen.
Dat is echt irritant en voor mij onacceptabel.
Ik ga nu Radionomy eens proberen. Ik kan alleen nog niets vinden van een betaalde reclamevrije versie, maar ik ben me nog aan het oriënteren.
TuneIn heeft voor mij afgedaan op deze manier.
Reputatie 1
Denk toch dat 't met het radio station te maken heeft, of ervaar je deze reclame bij ALLE radio stations die je start?
Tunein is gewoon een doorgeef luik van radio stations.
Net zoals Sonos een doorgeef luik is van Tunein.
Verder zullen wij van Sonos hier weinig op kunnen betekenen, en zou u indien Tunein echt de oorzaak van het probleem is, deze klacht bij Tunein moeten neerleggen.
Ik denk dat Tunein je de zelfde melding gaat geven zoals wij dat nu hier beschreven hebben, hoor het uiteraard graag als ik het mis zou hebben.


Helaas, het is echt TuneIn... Ik luister vaak naar een italiaanse zender, daar komt bij het starten een Nederlandse IKEA reclame door. De italiaanse zender is daar echt niet debet aan. Bovendien, om het ingewikkeld te maken..., luister ik in het land Frankrijk. Mijn Sonos is aangemeld als Nederlands apparaat....ik denk dat TuneIn daar dus info over krijgt. Ra, ra... hoe weten ze dat ze een Nederlandse reclame moeten doorzenden naar mij? Of zou het toch Sonos zijn? En hoe kan ik erachter komen dat Sonos gegevens over mijn nationaliteit doorgeeft aan TuneIn.... Wordt nog een leuke kwestie.....
Badge +1

Dat is de oplossing. Tuneln eruit en verder met Sonsos radio.

Niet dus. Sonos Radio gebruikt de TuneIn stream. 
Ik ben nu overgestapt naar Juke. Eens kijken of dat wel werkt zoals het hoort. 

Reputatie 7
Badge +3

Even totaal off-topic, dit is toch wel mijn favoriete topic hier. Genieten. Ga vooral door! Ik zit klaar met de popcorn. :-)

En zonder reclame. 😂😉

Net zo als ik, maar ik tracht mij wel in te lezen en heb mij terdege geïnformeerd alvorens Sonos aan te schaffen. Tevens ben ik lid geworden van dit forum om hulp bij andere gebruikers te vinden.

de grote Erooij show

Reputatie 7
Badge +3
Wat een vreemde reactie. Ogenschijnlijk lijkt het of je sonos de schuld geeft van de reclame. Ga als gebruiker van tunein lekker bij hen klagen. Dit staat geheel buiten Sonos en je zult zeker van hen niks kunnen verlangen in deze. De volgende stap is dat, wanneer er maar genoeg mensen bij tunein gaan klagen, dat dit een betaalde dienst gaat worden. Wat gaan wij dan vervolgens weer doen: afhaken want ja betalen willen wij niet.
Reputatie 7
Badge +3

Waarom schrijf je “zoals het hoort”? Reclame krijg je nu eenmaal omdat je gratis wilt luisteren. 

Badge +1

Waarom schrijf je “zoals het hoort”? Reclame krijg je nu eenmaal omdat je gratis wilt luisteren. 

Omdat ik buiten de reclame die een zender uitzendt niet ook nog eens reclame van een programma dat het streamt hoef te horen. En al helemaal niet midden in een nieuwsuitzending. 

Ik merk dit nu ook steeds vaker. Ook wanneer ik het geluid even op mute moet zetten tijdens het thuiswerken. Meteen daarna begint het weer met reclame. Erg irritant. Naar mijn  mening zou dit geen verdienmodel voor Sonos moeten zijn. Een high end product met respectievelijke hoge aankoopprijs. Ik ga ervan uit dat de winstmarge van Sonos voldoende moet zijn om zich afzijdig te kunnen houden van dit soort snelle opbrengsten die de klantbeleving alleen maar verminderen!

over TuneIn en reclame, sinds ik sonos radio heb gekozen heb ik 0 keer reclame gehad.

dus I rest my case….

 

Reputatie 7

Dat kan toch gewoon? Met een beetje reclame omdat de mensen TuneIn ook moeten eten. Maar radio luisteren gaat verder prima. En er zijn ook aanbieders zonder reclame, zoals Juke voor Nedelandse zenders.

Reputatie 7
Badge +3

Transistorradio kopen, de oplossing voor alle problemen. Wat een drama toch allemaal en zoals al vele malen aangegeven zijn er diverse oplossingen om de reclame niet te krijgen…… nog niet. 

Reputatie 5
Badge +3

@Erooij zelfs daar is vast wel iets negatiefs over te verzinnen 🤭

Reputatie 7
Badge +3

Dan heb je kennelijk alleen de kop van dit bericht gelezen. Juke wordt diverse malen genoemd als werkend alternatief. En ja dat is gewoon in de app toe te voegen als service.

Reputatie 7
Badge +3

Wel veel kritiek en grote woorden maar geen idee over hoe Sonos werkt, laat staan dat je je een beetje inleest. 
 

Reputatie 7
Badge +3

Net zo als ik, maar ik tracht mij wel in te lezen en heb mij terdege geïnformeerd alvorens Sonos aan te schaffen. Tevens ben ik lid geworden van dit forum om hulp bij andere gebruikers te vinden.

Badge

Nog éénkeer:De reclame is NIET van de speakerbouwer, de reclame is van het bedrijf die ervoor zorgt dat alle streams netjes werken en blijven werken. ….

nee meneer. Dan moet sonos zorgen dat er via andere weg radio geluisterd kan worden op een sonos, gewoon zonder reclame  En dan niet zeggen dat je een sonos abonnement kan afsluiten! 

 

Badge +1

Even totaal off-topic, dit is toch wel mijn favoriete topic hier. Genieten. Ga vooral door! Ik zit klaar met de popcorn. :-)

Reputatie 7

Allereerst: ik ben geen “partij”, maar gewoon een Sonos-gebruiker. Ik vind het leuk om andere gebruikers te helpen.

Ingaand op je post. Helaas is het tijdperk van "zou het gewoon moeten doen” voorbij, als dat er ooit al geweest is. Je auto moet een beurt, je computer een virusscanner en een update. Zo gaat het nu eenmaal, zeker met connected devices. Die hebben voordelen (Spotify, multiroom zonder kabels), maar ook nadelen (snellere technische veroudering, veiligheidsupdates, veranderende functies). Sommige Sonos devices kunnen niet op S2. Ik kan niet zien welke devices jij hebt, dus kijk even of je niet je systeem splitst bij de upgrade, waarbij de oude apparaten op S1 blijven en enkel de nieuwe naar S2 gaan. Bij mij ging de upgrade (alweer een poos gelden) overigens pijnloos. Zie https://support.sonos.com/s/article/4786?language=nl_NL en https://support.sonos.com/s/article/4845?language=nl_NL

De discussie over wie zou moeten betalen voor doorgifte lijkt op de discussie tussen kabelmaatschappijen en zenders, zie https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-en-kpn-betalen-meer-voor-doorgifte-publieke-omroep-npo/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Daar betaalt dus Ziggo aan de publieke omroep en niet de publieke omroep aan Ziggo. Volgens kij betalen commerciëlen wel aan Ziggo

Bij de grote hoeveelheid zenders, uit landen all over the world die TuneIn doorgeeft, lijkt het mij vrijwel onmogelijk om dit te regelen - of het wordt heel duur. En bovendien: waarom zou de belastingbetaler (de financier van de publieke omroep) moeten opdraaien voor jouw keus om via Sonos te luisteren?

Nogmaals: reclame is vervelend. Dit zou op te lossen zijn door het betaalde TuneIn-abonnement ook op Sonos in te voeren, maar dan raken velen hun “gratis” (tussen aanhalingstekens want je betaalt door te luisteren naar reclame) kwijt. Ik luister zeer beperkt via TuenIn dus zou ik geen abbonnement nemen en alle zenders kwijt zijn. voor mij geldt: laat maar, ik luister wel even naar reclame.

Overigens onderbreekt Youtube zelfs de filmpjes voor reclame, wat TuneIn bij mijn weten niet doet. Maar bij TuneIn mis je een stukje uitzending, dat dan weer wel. kan ook niet anders: TuneIn geeft zenders door, Youtube speelt ze af vanaf hun servers.

Kortom: het huidige systeem van Sonos is het meest haalbare en wat mij betreft het minst vervelden. jij mag daar anders over denken, maar ik vraag mij af of je bij anderen een betere deal krijgt.

Overigens: je krijgt geen extra reclame als je vanaf je iPhone via Airplay naar het systeem streamt. Wellicht is dat de makkelijkste methode om aan TuneIn te ontkomen.

 

 

Reputatie 5
Badge +3

@Bakie nu komt er wel reactie..

Ik sluit me aan bij de klagers over reclame bij radio op Sonos. Ik begrijp dat het een TuneIn initiatief is. Het heeft niets met S2 te maken, want voor ik upgradede had ik er ook al last van. Het gekke is: het gebeurt niet bij elke keer dat ik mijn radiostream start. Ik luister veel naar radio4 en de ene keer start hij wel met TuneIn reclame, de andere keer niet. Het ligt er volgens mij ook aan, welk bronbestand je aanklikt. 
Als Sonos hier niets aan kan doen, kan hij misschien wel contact opnemen met TuneIn en vragen wat hun beleid precies is hiermee. Ik denk dat Sonos eerder antwoord krijgt met zijn miljoenen gebruikers, dan een individuele klager. 
Mijn indruk is dat TuneIn nog in een experimentele fase zit met gebruik van reclamestreams en dat het later meer gaat worden. Nu actie ondernemen kan misschien helpen. Dus Sonos: kom op voor je klanten!

Badge

En er zijn ook aanbieders zonder reclame, zoals Juke voor Nedelandse zenders.


😃  super!

En nog mooier, als je op een radio station drukt dan gaat ie ook meteen aan! Je hoeft niet nog een keer op een tussenscherm op een knop (de knop afspelen) te drukken, zoals via tunein of sonosradio. Dat is helemaal fantastisch!

bedankt 106rallye!

Het is inderdaad zover. 
Eerst was er plots de reclame via TuneIn maar net toen was Sonos Radio er om hieraan te ontsnappen. En nu is dezelfde reclame er ook daar, vreselijk als aangezien de zenders zo al overvol reclame zitten, of toch zeker de mijne. 
 

Maar er is nog een oplossing! 
Je moet via TuneIn bij bladeren naar Mijn Radiostations gaan en daar helemaal rechtsboven naast het woord Mijn radiostations op de drie puntjes tikken. Vervolgens kan je daar een radiostation zelf toevoegen waarvoor je de rechtstreekse streamlink nodig hebt maar die zijn wel te vinden online. Zo ben je weer verlost van de bijkomende reclame en luister je niet meer via TuneIn zelf! Zelf toegevoegde stations verschijnen helaas wel niet bij Recent Afgespeeld. 

Reclames worden door radiostations zelf uitgezonden. Daar heeft Sonos of Tunein geen invloed op.

De topicstarter is wat onduidelijk geweest. Het gaat NIET om de reclame die het radiostation zelf elk uur uitzendt. Het gaat om de reclame die TuneIn aan de stream toevoegt als je van stream wisselt. 
 

Op mijn iPhone gebruikte ik altijd de TuneIn app om naar radio te luisteren, totdat TuneIn reclame aan de streams ging toevoegen. 
Nu gebruik ik de app “Stream Player” om naar radio te luisteren en krijg ik bij dezelfde radiostations GEEN TuneIn reclame meer. 
 

TuneIn biedt ook een betaalde app ZONDER reclame. Maar let op: Je hoort dan wel nog steeds de reclame die de radiozender uitzendt. Apple Music maakt ook gebruik van TuneIn, maar daar krijg ik ook die reclame niet. Blijkbaar betaalt Apple TuneIn om de streams zonder de TuneIn reclame door te geven. 
 

Het verbaast mij dat er in de twee jaar dat dit topic bestaat, niemand dit even heeft opgemerkt.  

 

Een 7-tal jaren terug kocht ik een Sonos systeem, twee five’s en één one. Handig, gemakkelijk, een prachtgeluid en het mooie daarvan was dat je die ook als wekker kon instellen en wakker worden met zachte muziek op de one. Echter wat toen helemaal niet leuk was wanneer de one actief werd, hoorde je eerst “piep piep hamsteren van albert hein” leuk als wekker om je dag mee te beginnen. Dus telkens je nog maar één van de speakers opstarte, kreeg je eerst een reclameblok door je strot geduwd. Ik ben op onderzoek gegaan en blijkbaar is in het systeem van sonos TuneIn ingebakken. En zij injekteren gewoonweg of je nu wilt of niet, reclameblokken door je luidsprekers zelfs door reclamevrije zenders. (

)Inderdaad zoals hierboven reeds aangehaald, het is niet sonos zelf maar een derde partij die je ergerd. Op zich heeft sonos een mooi geluid, en je kan er naar streamen. Maar radio luisteren zonder die verwenste reclame, dat gaat blijkbaar niet. Maar ik vind doordat sonos samenwerkt met tunein sonos zelf de fout ingaat, simpelweg omdat je die ambetanterik van tunein er niet af kan gooien. Het zou mij helemaal niet meer verbazen dat zelfs sonos een hoop data van je verwerkt zoals welke programmas, wanneer, welke provider, welk machine en besturingsysteem inlogt enz… Mijn oplossing? Ik heb sonos na een jaar eruit gesmeten en een ander systeem aangeschaft dewelke geen tunein of aanverwanten ingebakken zit maar een eigen server die ik volledig zonder die irretante reclame kan beluisteren. Ik hou namelijk van mijn privacy en wenste geen verdienmodel te worden van die parasieten die grof geld willen verdien op je kap...

Reageer