Ondersteunt Sonos de vandaag aangekondigde Hi Res formaten van Apple Music?


Persbericht: https://www.apple.com/newsroom/2021/05/apple-music-announces-spatial-audio-and-lossless-audio/

 

Ben vooral geïnteresseerd of de Sonos Port het gaat ondersteunen. 


25 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gezien alle binnendruppelende berichten over de compatibiliteit van Apple apparaten zelf verwacht ik er niet veel van. Aan de andere kant ben ik ook van mening, hoe goed Sonos ook klinkt, het geen echt toegevoegde waarde zal hebben. De gemiddelde gebruiker hoort het verschil echt niet en zeker niet op de manier hoe de meeste mensen naar muziek luisteren. 
Voor 24 bits lossless muziek heb je geweldig dure apparatuur nodig en een speciale ruimte om te luisteren. Pas dan hoor je echt hoe muziek bedoeld is.

 

Reputatie 1
Badge +1

Gezien alle binnendruppelende berichten over de compatibiliteit van Apple apparaten zelf verwacht ik er niet veel van. Aan de andere kant ben ik ook van mening, hoe goed Sonos ook klinkt, het geen echt toegevoegde waarde zal hebben. De gemiddelde gebruiker hoort het verschil echt niet en zeker niet op de manier hoe de meeste mensen naar muziek luisteren. 
Voor 24 bits lossless muziek heb je geweldig dure apparatuur nodig en een speciale ruimte om te luisteren. Pas dan hoor je echt hoe muziek bedoeld is.

 

Of het verschil nu wel of niet te horen, er zijn bij Apple geen extra kosten aan verbonden … en dan wordt het afwachten wat Spotify gaat doen qua prijs voor lossless.

Het zou nu uit moeten zijn, heeft iemand het al kunnen testen?

Reputatie 1
Badge +1

Het zou nu uit moeten zijn, heeft iemand het al kunnen testen?

Heeft Apple of Sonos dat bekend gemaakt?

Apple Music levert de muziek vanaf nu in cd- of high-res kwaliteit. Maar nu ik erover nadenk besef ik dat er ook een high-res-vinkje of zo ietsin de Sonos app moet komen. 

Reputatie 1
Badge +1

Apple Music levert de muziek vanaf nu in cd- of high-res kwaliteit. Maar nu ik erover nadenk besef ik dat er ook een high-res-vinkje of zo ietsin de Sonos app moet komen. 

Apple heeft dit blijkbaar nog niet vrijgegeven voor Sonos

Badge +1

Als ik kijk wat er wordt ondersteund in de lijst die Sonos weergeeft dan staat ALAC van Apple Music hierbij.

Dus wat Apple vandaag heeft uitgebracht Apple Lossless wordt dan toch ondersteund?

Alleen moet je in de app instellingen van Sonos aanvinken dat je de muziek ongecomprimeerdwil weergeven.

Reputatie 1
Badge +1

Als ik kijk wat er wordt ondersteund in de lijst die Sonos weergeeft dan staat ALAC van Apple Music hierbij.

Dus wat Apple vandaag heeft uitgebracht Apple Lossless wordt dan toch ondersteund?

Alleen moet je in de app instellingen van Sonos aanvinken dat je de muziek ongecomprimeerdwil weergeven.

Klopt … maar als Apple het lossless nog niet heeft vrijgegeven, werkt het nog niet.

Dit is een tweetje van een paar weken geleden 

Heb er nog geen nieuwe berichten over gevonden, maar zal ongetwijfeld komen

Badge +1

Ok, maar dan vraag ik mij af wat Apple dan vandaag heeft vrijgegeven?
Alleen voor hun eigen apparaten Ipad Iphone Airpods.

Dus als ik het goed begrijp is de Apple lossless bv nog niet beschikbaar voor Sonos en bv andere systemen waar je mee kan streamen.

Als dit zo is kom op Sonos regel dit met Apple!!!!.

Badge

Ik heb de test gedaan.

Test 1, via de Sonos s2 app. Daar werkt hetdus niet. Je krijgt niet de HD formaten. Je kunt in Apple Music ook niet selecteren op de nieuwe HD afspeellijsten.

Test 2, via airplay 2. Dit lukt wel. Maar enkel lossless formaat. Maar klinkt bij direct vergelijk beter dan via de s2 app. De muziek klinkt net weer wat strakker. 

Reputatie 1
Badge +1

Ik heb de test gedaan.

Test 1, via de Sonos s2 app. Daar werkt hetdus niet. Je krijgt niet de HD formaten. Je kunt in Apple Music ook niet selecteren op de nieuwe HD afspeellijsten.

Test 2, via airplay 2. Dit lukt wel. Maar enkel lossless formaat. Maar klinkt bij direct vergelijk beter dan via de s2 app. De muziek klinkt net weer wat strakker. 

Je weet zeker dat het lossless is? Ik kan nergens terugvinden, dat het nu vrijgegeven is door Apple … Ik ben sowieso geen fan van airplay, omdat de stream dan via je telefoon naar de Sonos gaat. Bij Spotify en Tidal Connect gaat de stream rechtstreeks naar de Sonos. Bij Tidal kun je nu 2 maanden proberen voor €2,-

 

Badge

Ik kan alleen aangeven dat alle music zelf op de iMac en iPhone bij 'Info' melden dat er Lossless music gestreamd wordt. 

 

Tidal heb ik ooit geprobeerd, maar heeft als nadeel weinig nl georiënteerde muziek (lijsten). 

Reputatie 1
Badge +1

Ik kan alleen aangeven dat alle music zelf op de iMac en iPhone bij 'Info' melden dat er Lossless music gestreamd wordt. 

 

Tidal heb ik ooit geprobeerd, maar heeft als nadeel weinig nl georiënteerde muziek (lijsten). 

In de Apple Music app geeft hij bij mij ook aan dat hij lossless afspeelt, maar uit de berichten blijkt dat dat voor Sonos nog niet is vrijgegeven en dat ze hierover nog aan het onderhandelen zijn (hopelijk niet te lang)

Badge

Maar als je Apple Music vanuit de Sonos app zelf speelt heb je dus geen hd geluid. Dat is wat Sonos nog vrij moet geven, of wat Apple mogelijk moet maken. Dat is ook een bron van frustratie, dat je dus alleen nog maar via airplay 2 apple Lossless kunt beluisteren. Tidal en zo werk wel via de Sonos app. 

 

Mar ga eens naar de playlist hear the difference op de startpagina van Apple Music en doe deze via airplay 2 op sonos, dan hoor je het verschil. In de Sonos app zie je deze playlist, dat komt pas als Sonos of Apple dit mogelijk maken.

Reputatie 1
Badge +1

Maar als je Apple Music vanuit de Sonos app zelf speelt heb je dus geen hd geluid. Dat is wat Sonos nog vrij moet geven, of wat Apple mogelijk moet maken. Dat is ook een bron van frustratie, dat je dus alleen nog maar via airplay 2 apple Lossless kunt beluisteren. Tidal en zo werk wel via de Sonos app. 

 

Mar ga eens naar de playlist hear the difference op de startpagina van Apple Music en doe deze via airplay 2 op sonos, dan hoor je het verschil. In de Sonos app zie je deze playlist, dat komt pas als Sonos of Apple dit mogelijk maken.

Het maakt niet uit via Sonos app of Apple via airplay … Apple heeft het blijkbaar nog niet vrijgegeven … zie eerder tweetje hierboven ergens.

Ik denk dat je via airplay verschil hoort, omdat dan de equalizer uit de Apple Music ook werkt … of heb je die niet aanstaan.

Tidal en Spotify werken via Connect, dan gaat het direct naar je Sonos en niet eerst naar je iPhone en vervolgens naar Sonos.

Badge

Die tweet van Sonos slaat op hun eigen app in combinatie met de hardware. Apple Music via hun eigen app ondersteunt niet de hd formaten. Sonos kan ook alleen maar uitspraken doen over hun eigen app. Airplay 2 is van apple. Heb overigens geen equalizer aan. Ook op de Apple TV 4k i.c.m. Onkyo receiver heb ik vergelijkbare ervaringen in verschil geluidkwaliteit. Maar je kunt het zelf testen. Schakel gewoon weergave in de voorkeuren van Apple Music Lossless Music uit, luister. Een schakel het weer in in. en luister opnieuw. Hoor je het verschil?

Reputatie 1
Badge +1

Die tweet van Sonos slaat op hun eigen app in combinatie met de hardware. Apple Music via hun eigen app ondersteunt niet de hd formaten. Sonos kan ook alleen maar uitspraken doen over hun eigen app. Airplay 2 is van apple. Heb overigens geen equalizer aan. Ook op de Apple TV 4k i.c.m. Onkyo receiver heb ik vergelijkbare ervaringen in verschil geluidkwaliteit. Maar je kunt het zelf testen. Schakel gewoon weergave in de voorkeuren van Apple Music Lossless Music uit, luister. Een schakel het weer in in. en luister opnieuw. Hoor je het verschil?

Ik hoor het verschil op die manier niet, wel via Tidal. Ik denk dat het om het gebruik gaat van de ALAC bestanden, als Apple geen toestemming geeft om die te gebruiken kan het op geen enkele manier … misschien via een kabel van je telefoon naar je Sonos.

Op de Engelse community staat er ook het een en ander over, kon geen link kopiëren wel een schermafbeelding 

 

Badge +1

Apple en Sonos moeten maar snel regelen dat ik via de Sonos s2 app de lossless audio van apple music kan streamen.

verder heb ik altijd begrepen als je via airplay 2 streamt dat je maximaal cd kwaliteit kan streamen mits  je stream dienst dit ondersteunt.

Reputatie 1
Badge +1

Die tweet van Sonos slaat op hun eigen app in combinatie met de hardware. Apple Music via hun eigen app ondersteunt niet de hd formaten. Sonos kan ook alleen maar uitspraken doen over hun eigen app. Airplay 2 is van apple. Heb overigens geen equalizer aan. Ook op de Apple TV 4k i.c.m. Onkyo receiver heb ik vergelijkbare ervaringen in verschil geluidkwaliteit. Maar je kunt het zelf testen. Schakel gewoon weergave in de voorkeuren van Apple Music Lossless Music uit, luister. Een schakel het weer in in. en luister opnieuw. Hoor je het verschil?

Om nog even terug te komen op dit onderwerp. Ik heb net contact opgenomen met Apple … hierbij een screenshot van de chat. Het kan dus alleen als je via een kabel afspeelt 😕

 

Badge +1

Nog steeds geen ondersteuning voor CD-kwalitiet en Hi-Res bij Sonos voor Apple Music. Zie de link. https://support.sonos.com/en-gb/services?region=nl

Reputatie 1
Badge +1

Net als Spotify, die kondigden in 2021 al aan dat er een lossless stream zou gaan komen … blijft ook heel stil daar.

Ik gebruik Tidal al een hele tijd en dat werkt prima 👍🏻 

Badge +1

Net als Spotify, die kondigden in 2021 al aan dat er een lossless stream zou gaan komen … blijft ook heel stil daar.

Ik gebruik Tidal al een hele tijd en dat werkt prima 👍🏻 

Tidal is 16 bit en dan heb je tenminste wel inderdaad CD=-kwaliteit en ondersteuning door Sonos. Sonos ondersteunt zelfs dat niet bij Apple Music. Spotify is nog steeds “Lossy” en daar is het heel stil rondom “Lossless” laat staan “Hi-Res”. 

Reputatie 7

Via AirPlay lijkt het overigens wel te kunnen. Heb je dat al eens geprobeerd?

Reputatie 1
Badge +1

Via AirPlay lijkt het overigens wel te kunnen. Heb je dat al eens geprobeerd?

Ik weet niet of dat nu wel via Airplay gaat, eerder gaf Apple aan dat het alleen via een kabeltje kan (zie eerder bericht) Gebruik nu Tidal en ben daar tevreden over.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is wat Apple nu schrijft:

“Wat u moet weten over Lossless in Apple Music

  • Het streamen van Lossless-audio via een mobiel of wifinetwerk leidt tot aanzienlijk meer datagebruik. En het downloaden van Lossless-audio neemt aanzienlijk meer ruimte op uw apparaat in beslag. Hogere resoluties gebruiken meer data dan lagere.”

Dit zou inhouden dat het wel zou moeten kunnen werken. Er wordt wel gemeld dat het met Bluetooth niet werk, het speelt wel maar niet lossless.

Er wordt veel geschreven over het wel of niet werken van eea. Het lijkt alleen te werken naar Apple speakers. 

Reageer