Neem Deezer, geen Spotify!

  • 30 October 2019
  • 4 reacties
  • 1732 Bekeken

Badge

Na meerdere jaren een Deezer abonnement gehad te hebben zijn we overgestapt op Spotify. Spotify heeft connect en goed beheerde afspeellijsten. Echter na veel problemen met haperingen heb ik iets heel interessants ontdekt tijdens het testen van beide muziekdiensten. 
 

Bij iedere muziekdienst mag je maar 1 gelijktijdige stream hebben bij een premium abonnement. En toch zit hier een groot verschil tussen Deezer en Spotify. 
 

Als je bij Spotify muziek streamt via Sonos telt hij dat als een stream. Deezer doet dit niet. Op het moment dat je met de Spotify app muziek afspeelt stopt de stream op Sonos. Bij Deezer gebeurt dit niet. Sonos gebruik via Deezer staat dus los van de app. 
 

Wel zo handig dat je thuis de Sonos niet stopt terwijl je naar Deezer luistert in de auto. Een klein verschil maar wel met een groot plezier. 

 

Daarnaast heeft Deezer de afgelopen maanden het gat met Spotify behoorlijk dicht gelopen. De app is enorm verbeterd tov een jaar geleden. 
 

En nee is werk niet voor Deezer 😀


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

Voordeel van Spotify is wel, dat ze een Family abonnement hebben, welke aan Sonos toe te voegen is voor iedere gebruiker binnen dit abonnement, omdat iedereen binnen dit abonnement zijn eigen inlog gegevens ontvangt.

Bij Deezer hebben ze een soort gelijk abonnement, maar krijg je maar 1 account, en is hierdoor alleen het hoofd account van de mogelijk meerdere accounts binnen deze dienst aan Sonos te koppelen.

Zo zijn er vaak toch verschillende redenen waarom iemand voor een ene of andere dienst zou gaan, alles heeft z’n voor en nadelen.

Zit zelf persoonlijk bij Youtube Music, erg tevreden mee, je kan afspeellijsten maken binnen hun muziekdienst, maar ook erg veel van je Youtube (video) afspeellijsten kun je openen met de Youtube Music dienst.

Heb uiteraard geen beeld materiaal, en hoor soms geluid van een videoclip door m’n muziek heen komen, maar dat zou dus alleen gebeuren als ik specifieke video playlists zou selecteren.

Voor deze dienst gekozen omdat ik zelf erg veel muziek opspeur via youtube, en deze nu makkelijk aan een lijst kan hangen welke ik via mijn Sonos dan kan afspelen, mede ook lange videos van bijvoorbeeld 1 a 2 uur, van bijvoorbeeld een DJ-set of optreden.

Kleine side-note, niet alle video clips spelen af, komen dan grijs naar voren binnen beide de Youtube Music app en ook de Sonos app, maar het gros van ‘t video materiaal is te gebruiken.

Zie graag meer van dit soort gebruikers ervaringen, heel interessant om te zien wat iemand beweegt voor een bepaalde dienst te gaan.

Reputatie 2
Badge +1

Na meerdere jaren een Deezer abonnement gehad te hebben zijn we overgestapt op Spotify. Spotify heeft connect en goed beheerde afspeellijsten. Echter na veel problemen met haperingen heb ik iets heel interessants ontdekt tijdens het testen van beide muziekdiensten. 
 

Bij iedere muziekdienst mag je maar 1 gelijktijdige stream hebben bij een premium abonnement. En toch zit hier een groot verschil tussen Deezer en Spotify. 
 

Als je bij Spotify muziek streamt via Sonos telt hij dat als een stream. Deezer doet dit niet. Op het moment dat je met de Spotify app muziek afspeelt stopt de stream op Sonos. Bij Deezer gebeurt dit niet. Sonos gebruik via Deezer staat dus los van de app. 
 

Wel zo handig dat je thuis de Sonos niet stopt terwijl je naar Deezer luistert in de auto. Een klein verschil maar wel met een groot plezier. 

 

Daarnaast heeft Deezer de afgelopen maanden het gat met Spotify behoorlijk dicht gelopen. De app is enorm verbeterd tov een jaar geleden. 
 

En nee is werk niet voor Deezer 😀


Sorry hoor, maar wat een gelul. Precies wat Tim zegt; wij hebben een family abonnement, dus 5 accounts. 1 account voor Sonos en ieder gezinslid 1account, ideaal.

Dus “Neem Deezer, geen Spotify” slaat nergens op, is persoonlijke behoefte.

En ik werk niet voor Spotify :-)

Reputatie 5
Badge +3

Anderzijds krijg je dus bij Deezer single-user kennelijk wel een functionaliteit die je bij Spotify niet krijgt. Natuurlijk kan het met meerdere accounts in een “Family”, maar dat kost je dan wel €5 per maand meer. 

 

Dat gezegd hebbende, gebruik ik zelf Spotify Family. Ik en mijn partner hebben beiden een account en ik heb een dedicated account gemaakt voor het Sonos systeem. Onze persoonlijke accounts beide aan Sonos hangen werkte toch niet zo lekker. Het kwam net iets te vaak voor dat ik muziek gestart had vanaf mijn account en dat mijn partner die herstartte door gewoon op de knop van de Sonos te drukken. Daarmee omzeil je dus de Sonos controller app en forceer je dus niet dat haar account die muziek afspeelt en gaat de muziek gewoon verder waar hij gebleven was, vanaf mijn account. In die gevallen viel mijn muziek dus stil als ik in de auto zat of ergens anders Spotify op mijn telefoon gebruikte.

 

Ik gebruik de bibliotheek-functie van Spotify, nu ge-rebrand als “nummers die je leuk vindt”. Ik luister heel weinig playlists, maar shuffle gewoon alles uit die bibliotheek. Ik heb ooit heel veel tijd besteed aan het doorlopen van mijn volledige mp3 verzameling om track voor track, te zoeken, checken op juiste versie en toe te voegen aan mijn Spotify bibliotheek. Ik wilde namelijk alleen nog maar via de legale weg nieuwe muziek verkrijgen én ik wilde alles op één plek. Binnen Sonos kun je nog wel lekker werken met lokale tracks gecombineerd met Spotify, maar mobiel werd dat steeds lastiger.

Van ettelijke duizenden tracks waren er maar een handjevol niet beschikbaar en die lijst wordt steeds korter. Vanwege de moeite die ik daar ingestopt heb zou ik niet gauw meer switchen naar een andere dienst. Bovendien, doordat ik zoveel tracks geliket heb, “kent” het Spotify algortime mijn voorkeur vrij goed en komt het met goeie suggesties voor nieuwe muziek.

 

Ik gebruikte Spotify tot voor kort ook voor podcasts, maar aangezien Spotify er nog niet voor gekozen heeft om hun Sonos-portal daar ook op in te richten, moest dat iedere keer via Spotify connect. Daar ik de voorkeur geef aan een “native” Sonos integratie, ben ik recent overgestapt naar Pocket Casts. Die service heeft een mooie integratie met Sonos, verder luisteren waar je gebleven was van niet-Sonos naar Sonos werkt erg fijn en er zitten skip-knoppen in de Sonos interface.  Enige wat mis gaat in de Sonos integratie is dat een gepauzeerde podcast na een tijdje zomaar terug naar 0:00 gaat, geen idee of dat een probleem bij Sonos of Pocket Casts is, maar dat heeft wel een fix nodig. Los van de Sonos integratie is de Pocket Casts app een stuk vriendelijker voor het luisteren en bijhouden van podcasts dan die van Spotify, die toch meer op muziek gericht is.

Reputatie 6
Badge +3

Hier ook een gelukkige Spotify Family gebruiker. Een account speciaal voor Sonos, 4 individuele voor de familie en nog 1 op de reservebank.

Ik gebruik wel altijd de Spotify App (Spotify Connect), het gebruik van Spotify In App binnen Sonos is echt zwaar onder de maat:

  • je kunt niet zoeken op een combinatie van artiest & nummer (als je flarden van beide weet)
  • Your music, sortering alleen op laatste toegevoegde records, sortering op artiest ontbreekt volledig
  • Various artists albums laten niet de uitvoerende artiest zien

En zo kun je nog wel even doorgaan. Wat mij betreft leuk te gebruiken om een playlist op te zetten, maar daar houd het dan wel op door het ontbreken van uitgebreide zoek- en sorteermogelijkheden.