Beantwoord

Muziek via YouTube.

  • 10 February 2022
  • 5 reacties
  • 403 Bekeken

Is er via de Sonos app een optie of instelling waarmee YouTube gezien wordt als muziek? Wij hebben vandaag twee stuks One SL toegevoegd aan de Beam+Sub die we al hadden en er een surround opstelling van gemaakt. Als we Spotify afspelen doen de One SL speakers naar tevredenheid mee. Maar als we YouTube afspelen is het geluid via de One SL speakers te verwaarlozen. Overigens hebben we dat gevoel ook als we "gewoon tv" kijken, ook dan beperkt geluid uit de One SL's. 

icon

Beste antwoord door Erooij 11 February 2022, 08:19

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee dat is er niet en dat is precies de bedoeling. Daarom heten het ook surroundspeakers (omgevingsgeluiden).

Overigens zou je eens in de Sonos app kunnen kijken of je Sonos Dolby Digital 5.1 ontvangt. Bij YouTube zal dit overigens altijd stereo pcm zijn. 

Betekent het dan dat de app (in de) muziek(modus) de Sonos SL speakers altijd en automatisch anders inzet, dus niet als surround maar als volwaardig speaker?

Is het geluid van YouTube altijd stereo en ook niet op een andere manier wel goed (harder) op alle speakers (beam, sub en SL's) te krijgen?

En dan zal ik dus nog moeten testen hoe het met TV en streaming is,  of ik de surround dan afdoende hoor. Ik snap de term en dat die SL's tijdens vb. een film dus meer op de achtergrond te horen zijn. Maar voor mijn gevoel hoor ik ze bijna niet. Dan heb ik er in de surround modus niet veel aan.  Los van advies test ontvangst 5.1 (waar?) nog andere tips daarvoor?

Veel vragen van een beginnend gebruiker. Alvast bedankt!!

Reputatie 7
Badge +3

In de muziekstand is het in feite een dubbel stereo geluid wat je hoort. In de tv stand ontvangt je Beam datgene wat de tv doorstuurt naar je Sonos. Hier wordt het belangrijk dat de instelling van tv en eventueel ander aangesloten apparaten juist is ingesteld om Dolby Digital te ontvangen. Hier speelt dat YouTube altijd stereo is, dus je Beam ontvangt stereo.

Wat je Beam ontvangt kan je zien in de Sonos app, daar waar je het volume regelt. Overigens kan je in de app ook de instellingen voor muziek en tv luisteren wat aanpassen door bijvoorbeeld bij het tv kijken het geluid iets meer naar je surrounds “te trekken”. Maar spraak komt bijvoorbeeld altijd van voren en niet uit de surrounds, dat zou ook heel onnatuurlijk zijn.  
 


wat ook kan helpen is om Trueplay uit te voeren, je hebt dan wel een iPhone of iPad nodig.  Eventueel even gebruiken van iemand anders. Dit hoeft maar 1x.

Reputatie 7

Ik snap de term en dat die SL's tijdens vb. een film dus meer op de achtergrond te horen zijn. Maar voor mijn gevoel hoor ik ze bijna niet. Dan heb ik er in de surround modus niet veel aan.  Los van advies test ontvangst 5.1 (waar?) nog andere tips daarvoor?

Om surround te testen zou ik een actiefilm proberen van bijvoorbeeld Netflix (of Prime of Disney+). Zoek een scene met ontploffingen of overvliegende helikopters.

Voor het dubbel stereo geluid over de Beam een de surrounds bij het streamen van muziek moet je bij de instellingen in de Sonos app wel bij Audio van surroundspeakers-Muziek afspelen de stand “Volledig” hebben gekozen.

Dank allen! Muziek staat op volledig en geluid is top. En surround getest en ook naar volle tevredenheid. 

Blijft jammer van YouTube, naar is niets aan te doen.