Beantwoord

Kan gedeelde muziekmap op QNAP server niet toevoegen

  • 2 December 2019
  • 7 reacties
  • 1299 Bekeken

Badge

Beste lezers, ik speel al jaren met plezier muziek vanaf mijn QNAP-server over de Play-5's en mijn hifi-installatie met de Connect. Maar nu is zowel mijn externe muziekbibliotheek in Sonos verdwenen, en kan ik deze niet meer toevoegen op mijn Asus Zenbook met Windows 10. Ben al uren bezig, en heb alle standaard zaken al gecheckt;

  1. Foutmelding: “sonos kan de muziekmap niet toevoegen. Controleer of het pad naar de map, de gebruikersnaam en het wachtwoord juist zijn. Reden: toegang tot de gedeelde map “\\QNAPSTS451\Music\itunes geweigerd”
  2. De firewall Bitdefender gecheckt dat Sonos nog steeds er door kan.
  3. De netwerk status is op privé en delen aan.
  4. Nota bene voor de zekerheid SAMBA 1 protocol weer opgegraven en geactiveerd in windows 10 - regel dit nou eens Sonos :(
  5. De server map met muziek is bereikbaar voor mijn laptop via itunes; de itunes bibliotheek en muziek staan beiden op de QNAP ivm de omvang (45K nummers). Kan browsen met windows verkenner en afspelen via itunes.
  6. Met mijn server admin account en een al eerder apart gecreëerde sonos account op de server geprobeerd in te loggen, lukt beide niet, zelfde foutmelding.
  7. Admin account is beschermd met 2-traps verificatie wat mogelijk een probleem is voor toegang, maar de gebruiker sonos-account met alleen toegang tot de muziekmap niet.

 

Advies is welkom!

icon

Beste antwoord door Frank N 3 December 2019, 14:50

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Voor een probleem als dit kun je het beste bellen met ons. We kunnen dan meekijken via Teamviewer. https://www.sonos.com/nl-nl/support/assist

 

Onze openingstijden en telefoonnummer staan hier:
https://www.sonos.com/nl-nl/contact/contact-options

Badge

Update.

Vandaag na 5 kwartier bellen en teamvieweren met meerdere Sonos support medewerkers kon het probleem gelokaliseerd worden. De aanmeld CIFS-protocollen van QNAP en Sonos vinden elkaar niet meer leuk. Plan B is nu de Plex server-app installeren op de QNAP en daarmee gaan streamen.

Badge

Voor de duidelijkheid; de fout in de logfile is “errno = 13, ret = 0x81000006” wat betekent dat de Samba van QNAP (versie 1 tot en met 3 ingeschakeld) niet met de Samba versie van Sonos (versie 1) of Windows 10 (V2 of V3) overweg kan. Hoewel in Windows 10 ook de sambaversie 1 geactiveerd is, zal W10 denk ik automatisch een hogere versie van het protocol kiezen omdat v1 niet meer actief ondersteund wordt. De file explorer / netwerk explorer van W10 verkent namelijk het netwerk met V2 of V3. En zet dus Samba versie 3.1.1 connecties op zie ik met Windows Powershell in admin modus, de output staat hier beneden. Wat sonos weer niet vreet. Het uitzetten van Samba V2 of V3 op de server (wat kan) heeft geen zin, omdat dan alleen Sonos nog de server kan zien maar de rest van de computers in het netwerk niet meer de shared drives van mijn server omdat die een hogere protocol versie nodig hebben. Kortom, Sonos ga nou eens Samba V2 of V3 ondersteunen, de samba-vraag ligt al 2 jaar op de plank te wachten op implementatie.

 

Get-SmbConnection | Select-Object -Property *

SmbInstance           : Default
ContinuouslyAvailable : False
Credential            : MicrosoftAccount\xxxxxxxx
Dialect               : 3.1.1
Encrypted             : False
NumOpens              : 41
Redirected            : False
ServerName            : QNAPSTS451
ShareName             : Music
Signed                : True
UserName              : XXXXX\XXXX
PSComputerName        :
CimClass              : ROOT/Microsoft/Windows/SMB:MSFT_SmbConnection
CimInstanceProperties :
CimSystemProperties   : Microsoft.Management.Infrastructure.CimSystemProperties
 

Badge

Voor degenen die dezelfde problemen krijgen hierbij mijn oplossing. De door Sonos support voorgestelde oplossing van plex.tv installeren ging niet omdat plex niet meer op de QNAP kan worden geïnstalleerd. De zelfverzonnen workaround die wel werkte was het aanmaken van een nieuwe gedeelde map muziek. Voldoende rechten geven aan de sonos account op de server op deze map. Werking getest door 1 mp3 bestand in de nieuwe map te kopiëren. In Sonos de nieuwe map toevoegen en laten indexeren. Het werkt! Hierna de bestaande muziek kopiëren naar de nieuwe map muziek. Opnieuw indexeren, en afspelen maar! En oude map verwijderen op de server.

Badge +1

Voldoende rechten geven aan de sonos account op de server op deze map.

 

Hallo Herman, kun je het instellen van rechten voor het Sonos account op de server wat toelichten ? Doe je dit door de IP-adressen van de Sonos speakers in te voeren voor toegang tot de nieuwe muziekmap ? Kun je eventueel een screenshot plaatsen ?

Verder zou mij interesseren of je ook het SMBv1 protocol hebt uitgeschakeld op de NAS.

Reputatie 7
Badge +2

Wat ik verneem, is dat de Plex server niet meer op verouderde QNAP modellen kan worden geplaatst.

Zit nu remote op mijn QNAP en zie de Plex server nog beschikbaar voor download. (model: TS-453B)

Voor Sonos is het heel simpel, zolang je de server draaiende hebt zal de Sonos deze kunnen benaderen.

Heel gek,

 

Bij mij werkte het afspelen van de Qnap Nas ook niet meer dus maar een tijdje via Plex aan het stoeien geweest maar ik vond het niet handig dat dit op een aparte pc moest draaien aangezien mijn Nas te oud is om Plex te kunnen draaien.

Toch maar weer eens geprobeerd om opnieuw alles te indexeren met een apart Sonos account en het werkte gewoon weer!!!

Happy happy! Nou zien hoe lang het blijft werken.