Feature request: Muziek van youtube luisteren op Sonos

  • 10 August 2018
  • 6 reacties
  • 4073 Bekeken

Ik zie het gebruik van Sonos in ons gezin dalen. Met name de kinderen luisteren meer en meer muziek via YouTube, waar ze tot voor kort voornamelijk gebruik maakten van Sonos met Spotify Connect.

Huidige gebruik:
Spotify wordt gebruikt via de Spotify app op de telefoon (Android), met Spotify Connect en de mogelijkheid om speakers in kamers te groeperen. YouTube wordt gebruikt op de telefoon (Android), voor het geluid wordt gebruik gemaakt van de telefoon zelf in combinatie met enkele bluetooth speakers die in huis zijn. Dat YouTube ook beeld heeft lijkt niet van toegevoegde waarde voor onze kinderen, het beeld bij de muziek wordt genegeerd.

Alternatieven:
We gaan nog een Sonos Beam aanschaffen, maar YouTube wordt vooral over de Play:1 units in de slaapkamers geluisterd, de Beam komt in de huiskamer. Dus YouTube via de TV (met Chromecast) en de Beam naar de Play:1 in de kinderkamers streamen is niet handig, omdat de TV dan aan moet staan. Het aansluiten van een Chromecast Audio op de Play:5 die we hebben is geen optie, omdat de Chromecast Audio alleen voor zuivere audio bronnen en dus niet voor voor YouTube te gebruiken is. We hebben vijf Android telefoontoestellen in gebruik binnen ons huishouden, Airplay2 is daarmee geen optie voor ons.

Feature request:
Is het mogelijk om het geluid van YouTube via Sonos afspelen mogelijk te maken, bijvoorbeeld via:
- ondersteunen van Casten naar Sonos (Chromecast softwarematig inbouwen in de Sonos en het beeld "weggooien"), deze optie heeft mijn voorkeur omdat de YouTube app op de telefoon dan gebruikt kan worden
- toevoegen van YouTube als muziekservice in de Sonos app

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 6
Badge +3
Inderdaad jammer dat Airplay2 geen optie is bij jullie want het zou perfect werken op jullie Play 5 en Sonos One en elke groep die je daarmee maakt. Ik heb het getest met Youtube via mijn Play 5 en een groep gemaakt naar al mijn spelers. Werkt als een zonnetje.

Zou het een optie zijn om een Bluetooth receiver (zie link) aan te sluiten op jullie Play 5 en daar Bluetooth vanaf jullie Androids naar toe te sturen ? Je moet deze dan wel telkens groeperen met een Play 1 in een slaapkamer om het geluid ook daar te krijgen. Je kunt het dus maar op 1 slaapkamer tegelijk krijgen.

https://www.bol.com/nl/p/logitech-bluetooth-audio-adapter/9200000025962334/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DMMTUNKNOWN%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D3%26itm_id%3D9200000025962334&bltgh=rjNGTVo9PQWs2XYbwEhJOQ.1_5_6.9.ProductTitle
Eddie, dank voor je alternatief, daar had ik niet aan gedacht. De range van Bluetooth is in mijn geval een showstopper: de Play:5 staat in de keuken en de slaapkamers zijn 2 etages hoger.

Voor anderen die dit thuis willen proberen:
Let er op dat je een Bluetooth Receiver koopt die automatisch opnieuw verbinding met je telefoon maakt als je bent weggeweest. Ik heb er ooit eens eentje gehad die na verloop van tijd in standby ging, waar hij uitgehaald kon worden door met je telefoon de Bluetooth Receiver aan te raken (werkte met NFC). Een soortgelijk kastje (Marmitek BoomBoom 90) dat niet in standby ging moet ik nog ergens hebben uit de tijd voordat ik Sonos had.

Er zijn overigens ook kastjes te koop die het geluidssignaal uit HDMI halen en "converteren" naar een 3.5 mm jack plug. Een willekeurig voorbeeld vind je hier: https://www.kabelshop.nl/Konig-HDMI-extractor-JACK-3-5-mm-Toslink-audio-extractor-KNVEX3400-i6197-t8148.html?gclid=EAIaIQobChMImsO0y8nk3AIVL5PtCh036gGeEAQYBSABEgIzMfD_BwE
Als je die tussen een Chromecast en de Play:5 zet, dan zou dat een oplossing voor de beperkte range van Bluetooth moeten zijn. Echt ideaal vind ik het echter nog steeds niet, als ik het vergelijk met het gemak waarmee vanuit de Spotify app via Spotify Connect je muziek op Sonos kunt afspelen.
Reputatie 2
Er is voor android een app sonostube die youtube afspeelt via sonos..kost paar euro.
Reputatie 7
Badge +2
Youtube is niet een service die we aan ons Sonos systeem hebben toegevoegd zoals Spotify dat bijvoorbeeld is.
Youtube is een video website, en wij maken speakers om muziek op af te spelen, en leggen hierdoor de focus op muziek-diensten.
De Sonos Playbase en Playbar en Sonos Beam zijn gemaakt voor de TV markt, welke met een optische kabel op de TV verbonden worden. (Beam kan via HDMI)
Mogelijk is de TV een smart-TV, waarin deze Youtube kan afspelen, en dus dit hoorbaar kan maken op deze componenten.
Sommige Sonos componenten hebben een analoge audio ingang, dan hebben we het over de Play:5, Connect, en Connect:Amp.
Hier kunt u een kabel op aansluiten waar van alles op aangesloten kan worden, dus bijvoorbeeld ook een computer waar youtube op afgespeeld word.
Helaas hebben de play:1 & play:3 geen audio ingang, maar deze kunnen wel nog steeds de audio ingang van een andere speaker afspelen mocht deze zich in het huishouden bevinden.
Sonos heeft tegenwoordig Airplay2 op het systeem, zo kan je vanuit een Apple product via de Youtube app naar Sonos casten.
Zie voor meer informatie omtrent Airplay2 en welke Sonos speakers dit ondersteunen, de volgende webpagina.: http://www.sonos.com/airplay

Ik heb mijn Play 5 via de audio uitgang verbonden met een bluetooth adapter, die ik vervolgens heb verbonden met mijn MacBook Pro. De Play 5 op lijningang ingesteld, maar toch wordt het life concert, dat ik via Youtube afspeel op mijn MacBook niet afgespeeld op de Play 5. Wat doe ik fout?

Groet, Sandra

Reputatie 7

@SandraC Ik kom je vraag in drie verschillende topics tegen. Voor een gestructureerde beantwoording is dat niet heel handig…...